Εκτύπωση αυτής της σελίδας
Σάββατο, 09 Ιανουαρίου 2016 13:17

Στο ΣτΕ κρίνεται η τύχη του αεροδρομίου του Ακτίου και των 13 περιφερειακών – Παρέμβαση Μοσκοβισί

Όπως σας είχε ενημερώσει το atpreveza στις 2 Ιανουαρίου (διαβάστε ΕΔΩ), η τύχη της ιδιωτικοποίησης του αεροδρομίου του Ακτίου και των 13 περιφερειακών αεροδρομίων, θα κριθεί οριστικά στο Συμβούλιο της Επικρατείας, το οποίο συνεδρίασε την Παρασκευή.

Σύμφωνα με την ΟΣΥΠΑ (Ομοσπονδία Συλλόγων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας), η συνεδρίαση εξελίχθηκε ως εξής:

«Η ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων της χώρας για 42 χρόνια με δυνατότητα παράτασης για άλλα 10 χρόνια, απασχόλησε..σήμερα την Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας όπου τέθηκαν ζητήματα συνταγματικότητας και παραβίασης της Ελληνικής και Ευρωπαϊκής νομοθεσίας.
Στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο έχουν προσφύγει η Ομοσπονδία Συλλόγων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, Δήμοι στην δικαιοδοσία  των οποίων υπάρχουν αεροδρόμια, Δικηγορικοί Σύλλογοι,  Εμπορικά και Βιομηχανικά Επιμελητήρια, κ.λπ.
Όλοι ζητούν να ακυρωθούν οι κυβερνητικές αποφάσεις (ΠΥΣ, αποφάσεις διυπουργικής επιτροπής αναδιαρθρώσεων και αποκρατικοποιήσεων, κ.λπ.) με τις οποίες παραχωρήθηκαν στο ΤΑΙΠΕΔ τα δικαιώματα παραχώρησης σε τρίτους -μέσω συμβάσεων- η διοίκηση, διαχείριση, επέκταση, συντήρηση και εκμετάλλευση των κρατικών αεροδρομίων.
Υπενθυμίζεται ότι τα αεροδρόμια παραχωρήθηκαν με εφάπαξ ποσό από 600-650 εκατομμύρια ευρώ για κάθε ένα αεροδρόμιο και ετήσιο μίσθωμα περίπου 11 εκατ. ευρώ για κάθε αεροδρόμιο.
Κατά την σημερινή ακροαματική διαδικασία (πρόεδρος ο Νικόλαος Σακελλάριου και εισηγητής ο σύμβουλος Επικρατείας Κωνσταντίνος Πισπιρίγκος) οι φορείς  υποστήριξαν ότι η  ιδιωτικοποίηση  των αεροδρομίων είναι αντίθετη στις συνταγματικές επιταγές, καθώς εκχωρούνται μεγάλα κερδοφόρα περιουσιακά στοιχεία του Ελληνικού δημοσίου σε ιδιώτες προς βλάβη της εθνικής οικονομίας.
Ακόμη, τόνισαν ότι παραβιάζονται οι συνταγματικές επιταγές καθώς απαγορεύεται η παραχώρηση και η εκμετάλλευση των κρατικών αεροδρομίων σε ιδιώτες, διότι έτσι στερεί το κράτος μέρος του εδάφους επί του οποίου ασκεί εξουσία.
Εξάλλου, με τις παραχωρήσεις αυτές, προσέθεσαν, δεν είναι σαφές εάν προσβάλλεται ή όχι η εθνική κυριαρχία.
Οι παραχωρήσεις  έγιναν κατά παράβαση τόσο της Ευρωπαϊκής όσο και της εθνικής νομοθεσίας. Και αυτό, γιατί δημιουργείται  μονοπωλιακό καθεστώς, παραβιάζοντας με τον τρόπο αυτό  το δίκαιο του ανταγωνισμού, με αποτέλεσμα την επιβολή υψηλών τελών αεροναυτιλίας και την αύξηση των τιμών των εισιτηρίων των επιβατών προς βλάβη των πολιτών, των Ελληνικών επιχειρήσεων και του δημοσίου συμφέροντος.
Ακόμη, κατά τους φορείς, παραβιάζονται θεμελιώδεις συνταγματικοί κανόνες όπως είναι η οικονομική ελευθερία, η ίση μεταχείριση, η δημόσια ασφάλεια, κ.λπ., ενώ παραβιάζονται και διμερείς συμβάσεις που έχει υπογράψει η χώρας μας με άλλα κράτη.
Ειδική, αναφορά έγινε για το αεροδρόμιο  των Χανιών Κρήτης που έχει ανατεθεί στην κοινοπραξία “Frapport –  Slentel LTD”, καθώς αφενός εκτελούνται έργα επέκτασης χρηματοδοτούμενα από την Ευρωπαϊκή Ένωση, κάτι που δεν επιτρέπει την μεταβίβαση του και αφετέρου το αεροδρόμιο αυτό χρησιμοποιείται για τις ανάγκες της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, του ΝΑΤΟ και των ΗΠΑ (η κυβέρνηση των ΗΠΑ διατηρεί την αεροπορική βάσης της Σούδας), κάτι που απαγορεύει την παραχώρησή του για λόγους εθνικής ασφαλείας.
Από την πλευρά του οι συνήγοροι του Ελληνικού Δημοσίου αντίκρουσαν τους ισχυρισμούς των φορέων και υποστήριξαν την συνταγματικότητα και την νομιμότητα των ιδιωτικοποιήσεων.

Η Ολομέλεια επιφυλάχθηκε να εκδώσει τις αποφάσεις της».

 P027634000101-313948

Στο μεταξύ για το θέμα υπήρξε και παρέμβαση του Γάλλου Ευρωπαίου Επιτρόπου επί των Οικονομικών Πιερ Μοσκοβισί, ο οποίος σε παλαιότερη ερώτηση του Ανεξάρτητου Ευρωβουλευτή Νότη Μαριά (Ομάδα των Ευρωπαίων Συντηρητικών και Μεταρρυθμιστών) με θέμα: «Παραβίαση του δικαίου της ΕΕ κατά τη διαδικασία της δήθεν ιδιωτικοποίησης δεκατεσσάρων (14) περιφερειακών αεροδρομίων στην Ελλάδα», απάντησε:

 

«Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση 14 περιφερειακών αερολιμένων στην Ελλάδα ολοκληρώθηκε τον Νοέμβριο του 2014 και πλειοδότησε κοινοπραξία ελληνικών και γερμανικών συμφερόντων. Η συγκεκριμένη ιδιωτικοποίηση έχει μεγάλη σημασία, διότι αναμένεται να οδηγήσει σε σημαντικές επενδύσεις στους εν λόγω αερολιμένες, οι οποίες με τη σειρά τους θα αυξήσουν τη χωρητικότητα μέχρι του επιπέδου που απαιτείται για την κάλυψη της ζήτησης και θα δώσουν ώθηση στην περιφερειακή ανάπτυξη και απασχόληση. Εξ όσων γνωρίζει επί του παρόντος η Επιτροπή, ο διαγωνισμός πραγματοποιήθηκε με ανοιχτή και διαφανή διαδικασία από το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου και προσέλκυσε αρκετούς υποψηφίους έως την τελική φάση. Η συμφωνία εγκρίθηκε από το ελληνικό Ελεγκτικό Συνέδριο και υπόκειται σε άλλες κανονιστικές εγκρίσεις τόσο σε εθνικό όσο και σε ενωσιακό επίπεδο.

Σε περίπτωση που οι αρμόδιες εθνικές αρχές κρίνουν ότι η εν λόγω συμφωνία συνεπάγεται τη χορήγηση κρατικής ενίσχυσης, θα πρέπει να το κοινοποιήσουν προς έγκριση στην Επιτροπή, σύμφωνα με το άρθρο 108 της ΣΛΕΕ».

 

Η ΟΣΥΠΑ εκλαμβάνει την τοπθέτηση ως «παράθυρο» για να κάνει κάποια βήματα πίσω η Τρόικα και η Κυβέρνηση στην πλήρη ιδιωτικοποίηση. Παρ' όλα αυτά πρόκειται μόνο για εκτίμηση.