Tο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) είναι ένα στρατηγικό σχέδιο που βασίζεται στις υφιστάμενες πρακτικές σχεδιασμού και λαμβάνει υπ' όψη του τις αρχές της ενοποίησης, της συμμετοχής και της αξιολόγησης ώστε να καλύψει τις ανάγκες κινητικότητας των ανθρώπων σήμερα και στο μέλλον, για μια καλύτερη ποιότητα ζωής στις πόλεις και τα περίχωρά τους.
Τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας έχουν στόχο να δημιουργήσουν ένα βιώσιμο σύστημα αστικών συγκοινωνιών:
-
Εξασφάλιση προσβασιμότητας των θέσεων εργασίας και των υπηρεσιών σε όλους
-
Βελτίωση της προστασίας και της ασφάλειας
-
Μείωση της ρύπανσης, των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου και της κατανάλωσης ενέργειας
-
Αύξηση της αποτελεσματικότητας και της οικονομικής αποδοτικότητας των μεταφορών ανθρώπων και εμπορευμάτων
-
Ενίσχυση της ελκυστικότητας και της ποιότητας του αστικού περιβάλλοντος
Οι πολιτικές και τα μέτρα που καθορίζονται σε κάθε ΣΒΑΚ πρέπει να απευθύνονται σε όλους τους τρόπους και τα μέσα μεταφοράς σε ολόκληρο το πολεοδομικό συγκρότημα, συμπεριλαμβανομένων των δημόσιων και ιδιωτικών, επιβατικών και εμπορευματικών, μηχανοκίνητων και μη, καθώς και τη μετακίνηση και τη στάθμευση.Κάθε ΣΒΑΚ είναι ένας τρόπος για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση προβλημάτων μεταφορών σε αστικές περιοχές. Με βάση τις υφιστάμενες πρακτικές και τα νομικά πλαίσια των κρατών−μελών.
Τα βασικά χαρακτηριστικά του είναι:
-
Συμμετοχική προσέγγιση
-
Δέσμευση για βιωσιμότητα
-
Ενοποιημένη προσέγγιση
-
Σαφές όραμα, σκοποί και μετρήσιμοι στόχοι
-
Ανασκόπηση του κόστους και των οφελών μεταφοράς.
Το ΣΒΑΚ του Δήμου Πρέβεζας, που αφορά όλο τον καλλικρατικό Δήμο, έχει αναλάβει να το εκπονήσει η σύμπραξη γραφείων: DENCO ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ ΕΠΕ - Δ. ΕΥΑΓΓΕΛΙΔΗΣ – Γ. ΛΥΜΠΕΡΟΠΟΥΛΟΣ Ο.Ε - ΚΟΛΟΚΟΥΡΗΣ – ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ Ε.Ε - ΜΩΥΣΙΑΔΗ Γ. ΘΕΟΔΟΥΛΗ.
Εκ μέρους της DENCO, ο κ. Χρυσόστομος Ριζομυλιώτης, Πολιτικός Μηχανικός- Συγκοινωνιολόγος (ΕΜΠ, 1984), M.Sc. in Highway & Traffic Engineering (University of Birmingham, 1986), αναφέρθηκε στα ΣΒΑΚ που έχει εκπονήσει η εταιρεία στην πόλη της Λάρισας, που αποτελεί πρότυπο για όλη την Ελλάδα και στην Ηγουμενίτσα, η οποία πρόσφατα βραβεύτηκε για τις δράσεις της από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Στάθηκε στο πολύ σημαντικό στοιχείο της συνδιαμόρφωσης του ΣΒΑΚ με τους πολίτες, καθώς χωρίς αυτούς δε μπορεί να υλοποιηθεί.
Τόνισε επίσης πως για τη δημιουργία του ΣΒΑΚ στην Πρέβεζα χρειάζεται να γίνουν σε πρώτη και δεύτερη φάση τα παρακάτω βήματα:
Ανάλυση κατάστασης κινητικότητας και ανάπτυξη σεναρίων:
Καταγραφή και αξιολόγηση υφιστάμενης κατάστασης (μεταξύ άλλων έρευνα προέλευσης -προορισμού στα νοικοκυριά και έρευνα δεδηλωμένης προτίμησης).
Ανάπτυξη κυκλοφοριακού μοντέλου και αξιολόγηση εναλλακτικών σεναρίων κυκλοφοριακής διαχείρισης.
Ενεργή ενημέρωση κοινού, με ερωτηματολόγια στο site του Δήμου Πρέβεζας.
Πρέπει επίσης να δημιουργηθεί και να αναπτυχθεί ένα κοινό όραμα με τη συμμετοχή και την ενεργό δράση και ενημέρωση του κοινού, ενώ θα πρέπει να υπάρξει ορισμός προτεραιοτήτων και μετρήσιμων στόχων.
Σε δεύτερη φάση πρέπει να αναπτυχθούν αποτελεσματικά πακέτα μέτρων, να εξεταστούν οι συνέργειες που πρέπει να γίνουν και η κατανομή των πόρων που θα χρειαστούν, ενώ θα χρειαστεί να καταρτιστεί το Σχέδιο Δράσης και ο προϋπολογισμός, ώστε να δημιουργηθεί μία ολοκληρωμένη πρόταση που θα δοθεί στη συνέχεια προς νέα διαβούλευση στους πολίτες.
Στην περίπτωση της Λάρισας η πρόκληση στο σχεδιασμό του ΣΒΑΚ ήταν η ενοποίηση και η δημιουργία πεζοδρόμων, με παράλληλη επαναδημιουργία και καθορισμού των γειτονιών, μέσω δρόμων ήπιας κυκλοφορίας και νέων πεζοδρόμων. Η Λάρισα μάλιστα έχει προχωρήσει το δικό της ΣΒΑΚ σε πολύ προχωρημένο επίπεδο, ενώ π.χ. στην Πρέβεζα θα γίνουν δειλά-δειλά βήματα, ώστε να φτάσει στο ίδιο σημείο. Στην Ηγουμενίτσα επίσης με βάση το όραμα: “Ηγουμενίτσα – πόλης να ζεις”, το ΣΒΑΚ στοχεύει στο να κάνει προτεραιότητα την ποιότητα ζωής των πολιτών σε μία πόλη που είναι λιμάνι, δηλαδή πέρασμα.
Απαραίτητη δηλαδή προϋπόθεση για το Δήμο Πρέβεζας είναι να δημιουργήσει ένα όραμα (αυτό θα γίνει από μία 15μελη επιτροπή, όπως στην Ηγουμενίτσα), για το τι πόλη θέλουμε.
Επισημάνθηκαν και κατά τη διάρκεια της συζήτησης ζητήματα, όπως η χρήση ποδηλάτων, η συγκοινωνιακή διασύνδεση της Πρέβεζας με τη ΒΙ.ΠΕ, αλλά και τις γειτονιές της, το πως θα ενταχθούν στο ΣΒΑΚ τα στρατόπεδα και άλλα σημαντικά θέματα.
Οι απόψεις καταγράφηκαν, θα ακολουθήσει και έρευνα μέσω ερωτηματολογίων, ώστε να έχουν σύντομα στα χέρια τους οι μελετητές ένα μεγάλο εύρος πληροφοριών.