Εκτύπωση αυτής της σελίδας
Τετάρτη, 18 Σεπτεμβρίου 2019 14:24

Συγχώνευση Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων “στα σκαριά” - Πως επηρεάζονται Πρέβεζα, Πάργα...

Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Ιωάννης Πλακιωτάκης, στην διάρκεια της ομιλίας του, στο πλαίσιο των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης, είχε πει: “Εξορθολογισμός του συστήματος των δημοσίων φορέων και δομών που ασχολούνται με τα λιμάνια”.

Η εξαγγελία αυτή του Υπουργού ανέσυρε ένα πολύ βασικό ζήτημα για τη λιμενική πολιτική της χώρας, αυτή του σχεδιασμού και της συγχώνευσης των φορέων διαχείρισης των λιμένων της χώρας. Ο κ. Πλακιωτάκης είχε πει άλλωστε στη Βουλή: “Τα λιμάνια της χώρας μπορούν και πρέπει να εξελιχθούν σε ατμομηχανές ανάπτυξης της εθνικής και περιφερειακής ανάπτυξης, ενταγμένα σε ένα ενιαίο σύστημα μεταφορών και εφοδιασμού”.

Ο ίδιος σε συνέντευξή του επίσης είχε επισημάνει: “Τα λιμάνια μας, επιβεβαιώνουν την θέση ισχύος της πατρίδας μας στον διεθνή καταμερισμό της θαλάσσιας οικονομίας και του εμπορίου, ως κομμάτι της αλυσίδας των διεθνών μεταφορών, των logistics και της ενέργειας. Η αξιοποίηση τους προϋποθέτει νέα Εθνική Στρατηγική Λιμένων, με βασικούς άξονες τη βέλτιστη αξιοποίηση, σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ, κάθε ενός από τα 10 λιμάνια- ανώνυμες εταιρείες, τον εκσυγχρονισμό και τη βελτίωση των λιμενικών υποδομών. Επίσης είναι σημαντικό να επιταχύνουμε άμεσα την ολοκλήρωση των επενδυτικών και αναπτυξιακών σχεδίων των λιμένων του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης και τον εξορθολογισμό του συστήματος των δημοσίων φορέων και δομών που ασχολούνται με τα λιμάνια. Στο σχεδιασμό της νέας στρατηγικής, πρόθεση μας είναι να πάρουν ενεργό μέρος και οι τοπικές κοινωνίες, μέσω της αυτοδιοίκησης και των φορέων κάθε πόλης και περιοχής”.

Όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ του atpreveza.gr, ένα πλάνο που βρισκόταν “στα σκαριά” ήδη από την προηγούμενη Κυβέρνηση, πιθανότατα θα τεθεί μέσα στο 2019 και πάλι επί τάπητος, ύστερα από την απαραίτητη διαβούλευση.

Το σχέδιο αυτό έχει να κάνει με την ισχυροποίηση του ελληνικού λιμενικού συστήματος, μέσω της σταδιακής συγχώνευσης των λιμενικών ταμείων σε διαπεριφερειακό επίπεδο, και τη μετατροπή τους σε ανώνυμες εταιρείες. Το σχέδιο αυτό προτείνει μελέτη ομάδας του Πανεπιστημίου Αιγαίου που εκπονήθηκε για λογαριασμό της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων.

Στο τέλος των διεργασιών για τη μεταρρύθμιση των λιμένων της χώρας, σύμφωνα με την πρόταση, θα υπάρχουν οι σημερινοί 13 Οργανισμοί Λιμένων και ακόμα 14 Διαπεριφερειακά Λιμενικά Ταμεία Α.Ε. έναντι 69 μικρών Δημοτικών Ταμείων που λειτουργούν σήμερα.

Στην Ήπειρο θα υπάρχει ένας τέτοιος μητροπολιτικός φορέας που θα συμπεριλαμβάνει και τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία Πρέβεζας και Πάργας.

Πηγές της λιμενικής αγοράς σε αρθρογραφία τους πάντως αναφέρουν σχετικά:

“Η ανάγκη ενός ‘λιμενικού Καποδίστρια’ είναι επιτακτική. Η δημιουργία ισχυρών Φορέων Διαχείρισης και Εκμετάλλευσης Λιμένων, με συγχωνεύσεις υφιστάμενων φορέων σε περιφερειακό επίπεδο, θα δημιουργήσει προϋποθέσεις ώστε τα λιμάνια να λειτουργήσουν αποδοτικά και αποτελεσματικά και να επιτελέσουν λειτουργικά και στρατηγικά τον αναπτυξιακό τους ρόλο που τόσο έχει ανάγκη η οικονομία σε τοπικό και εθνικό επίπεδο.

Aν οι νέες περιφερειακές λιμενικές αρχές έχουν (α) την απαραίτητη αυτονομία και την αντίστοιχη ευθύνη και διαφάνεια – π.χ. λειτουργήσουν ως Ανώνυμες Εταιρίες – και (β) μικρή αλλά επιτελική στελέχωση, ενώ (γ) η ευθύνη εποπτείας συγκεντρωθεί σε έναν φορέα του κράτους και μόνο, και τότε οι πιθανότητες βελτιωμένης λειτουργίας στη καθημερινότητα (υποδομές, τιμολόγηση κλπ) αλλά και στρατηγικά θα πολλαπλασιαστούν”.

Απομένει να δούμε τις πρωτοβουλίες της ηγεσίας του Υπουργείου πάνω στο συγκεκριμένο ζήτημα...