Εκτύπωση αυτής της σελίδας
Παρασκευή, 08 Νοεμβρίου 2019 13:06

Αντιμεταρρύθμιση στην Ανώτατη Εκπαίδευση σε Ήπειρο και Λευκάδα επιχειρεί το Υπουργείο με κατάργηση τμημάτων και δίχως διαβούλευση

Την σαφή της -πολιτική πλέον- στόχευση να “ψαλιδίσει” με κάθε τρόπο την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση Γαβρόγλου στην Ανώτατη Εκπαίδευση της χώρας, με καθαρά επιχειρηματικά κριτήρια μάλιστα, επέδειξε η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας καταργώντας με μία “μονοκοντυλιά” 37 τμήματα του δημοσίου Πανεπιστημίου. Από αυτά τρία ανήκουν στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων:

  • Σχολή Γεωπονίας

    επιστημών, διατροφής και τροφίμων, Άρτα

  • Σχολή Κοινωνικών Επιστημών

    μετάφρασης και διερμηνείας, Ηγουμενίτσα

  • Πολυτεχνική Σχολή

    μηχανολόγων-μηχανικών, Ιωάννινα

Η “αντιμεταρρύθμιση” της Κεραμέως επηρεάζει και τη γειτονική Λευκάδα, η οποία χάνει το Τμήμα Περιφερειακής Ανάπτυξης της Σχολής Οικονομικών Επιστημών.

Και προχωρά σε αυτή την ενέργεια το Υπουργείο δίχως να έχει διαβουλευθεί ούτε με την πανεπιστημιακή κοινότητα ούτε με τις τοπικές κοινωνίες από τις οποίες ζητά συναίνεση.

Την ίδια ώρα το Υπουργείο ήδη έχει προκαλέσει ζητήματα με την κατάργηση των διετών δημόσιων σχολών υπό τη σκέπη του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Στην πρόσφατη εκδήλωση για τα 21 χρόνια από την ίδρυση του Τμήματος Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής στην Πρέβεζα, ο Πρόεδρος του Τμήματος Χαρίλαος Ναξάκης, καυτηρίασε τις αποφάσεις της νέας ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας για τη βάση του 10, ενώ υπενθύμισε πως ενώ το Τμήμα είχε εξασφαλίσει τη λειτουργία διετούς επαγγελματικής σχολής με αντικείμενο διοίκηση μικρομεσαίων επιχειρήσεων και εκμεταλλεύσεων και διεκδικούσε δεύτερη επαγγελματική σχολή, δυστυχώς η νέα ηγεσία του Υπουργείου κατήργησε τη σχολή.

 

Η ανακοίνωση του Υπουργείου Παιδείας αναφέρει:

 

“Το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων προχωρά άμεσα στην αναστολή της έναρξης λειτουργίας 37 τμημάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης που δημιουργήθηκαν προεκλογικά για ψηφοθηρικούς λόγους από την προηγούμενη Κυβέρνηση, δίχως προηγούμενο σχεδιασμό και επαρκή τεκμηρίωση. Τα τμήματα αυτά που επρόκειτο να λειτουργήσουν για πρώτη φορά τα επόμενα χρόνια, θα επανεξεταστούν ώστε η θεσμοθέτηση και λειτουργία τους να ανταποκρίνεται σε ακαδημαϊκά κριτήρια και να υποστηρίζεται από τις αναγκαίες μελέτες, με τη συνδρομή της καθ’ ύλην αρμόδιας ανεξάρτητης αρχής.

Η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων κα Νίκη Κεραμέως και ο Υφυπουργός κ. Βασίλης Διγαλάκης, προέβησαν στην ακόλουθη δήλωση:

«Το εκπαιδευτικό μας σύστημα και κατ’ επέκταση όλοι οι εμπλεκόμενοι σε αυτό έχουν ταλαιπωρηθεί στο παρελθόν από πελατειακές λογικές και ευκαιριακές διευθετήσεις.

Η προηγούμενη Κυβέρνηση, υπηρετώντας μικροπολιτικές σκοπιμότητες, θεσμοθέτησε πριν μερικούς μήνες μια σειρά από τμήματα σε όλη τη χώρα με προβλεπόμενη έναρξη λειτουργίας από το ακαδημαϊκό έτος 2020-21 και μετά, αναδιατάσσοντας τον ακαδημαϊκό χάρτη. Τα εν λόγω τμήματα δημιουργήθηκαν:

  • • χωρίς συγκεκριμένα ακαδημαϊκά κριτήρια,

  • • χωρίς να έχουν προηγηθεί οι απαιτούμενες μελέτες σκοπιμότητας και βιωσιμότητας,

  • • χωρίς συνεκτικό σχεδιασμό,

  • • χωρίς καν την προηγούμενη γνώμη της Ανεξάρτητης Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ), ενώ ο νόμος προέβλεπε τη συμβολή και της αρχής αυτής σε τέτοιου είδους αποφάσεις,

  • • ενίοτε και με βουλευτικές τροπολογίες της τελευταίας στιγμής,

υποτιμώντας έτσι τα Ιδρύματά μας και τις δυνατότητες του εκπαιδευτικού μας συστήματος.

Όπως είναι φυσικό, ορισμένα από τα νέα αυτά τμήματα αντιμετωπίζουν προβλήματα σε υποδομές και προσωπικό, χωρίς να μπορεί να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη και εύρυθμη λειτουργία τους προς όφελος των μελλοντικών φοιτητών και της ακαδημαϊκής κοινότητας.

Για όλους τους παραπάνω λόγους, αναστέλλουμε τη λειτουργία των 37 αυτών νέων τμημάτων με νομοθετική διάταξη που θα κατατεθεί άμεσα στη Βουλή.

Στόχος μας είναι να επανεξεταστεί η ανάγκη δημιουργίας τους συνολικά από τη νέα ενισχυμένη Ανεξάρτητη Αρχή, στη βάση ακαδημαϊκών κριτηρίων και μετά από την εκπόνηση των αναγκαίων μελετών σκοπιμότητας και βιωσιμότητας. Το ίδιο θα ισχύει και για οποιαδήποτε νέα τμήματα πρόκειται να ιδρυθούν στο μέλλον, αλλά και για την αναδιάταξη του ακαδημαϊκού χάρτη εν συνόλω. Δεν είναι απλώς θέμα χρηστής και αποτελεσματικής διαχείρισης των οικονομικών πόρων της πολιτείας, αλλά πρωτίστως ευθύνη και χρέος απέναντι στους νέους και τις νέες που προσδοκούν πρόσβαση σε ποιοτικά δημόσια πανεπιστήμια και σε πτυχία με αντίκρισμα. Και παράλληλα μια ευκαιρία για να βελτιστοποιήσουμε τις αναπτυξιακές προοπτικές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα μας.   

Στο πλαίσιο αυτό, εργαζόμαστε εντατικά και θα καταθέσουμε τις επόμενες εβδομάδες ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο για τη νέα Ανεξάρτητη Αρχή για την ανώτατη εκπαίδευση. Σκοπεύουμε να την ενδυναμώσουμε και να την καταστήσουμε βασικό εταίρο διαμόρφωσης πολιτικής για την ανώτατη εκπαίδευση, αποκεντρώνοντας παράλληλα μια σειρά από εξουσίες με τη μεταφορά τους εκεί που πραγματικά πρέπει να ανήκουν. Η Παιδεία μας έχει ανάγκη από τη χάραξη μιας μακροχρόνιας στρατηγικής, στη βάση ευρύτερων συναινέσεων και με διάρκεια που υπερβαίνει τη θητεία μιας πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσα από την ενδυνάμωση των θεσμών και τη συνεπή τήρηση διαδικασιών.

Είναι ευκαιρία να αλλάξουμε παθογένειες ετών με τόλμη, βάζοντας τέλος σε πρακτικές που στερούν από τους νέους και τις νέες της πατρίδας μας την Παιδεία που τους αξίζει. Και στην κατεύθυνση αυτή θα αναζητήσουμε την ευρύτερη δυνατή συναίνεση, ακούγοντας τις προτάσεις όλων για το βέλτιστο τρόπο διαμόρφωσης του ακαδημαϊκού χάρτη με τις αναγκαίες διασφαλίσεις ποιότητας».

 

Η αντίδραση του ΣΥΡΙΖΑ ήταν άμεση και σε ανακοίνωσή του το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης αναφέρει:

 

“Το μόνο έργο που έχει να επιδείξει το υπουργείο Παιδείας & Θρησκευμάτων, από τον Ιούλιο και έπειτα, είναι η αναίρεση βημάτων προόδου, καθώς και η ακύρωση πολιτικών ενίσχυσης της δημόσιας εκπαίδευσης που είχαν δρομολογηθεί από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.

Μετά την αναστολή λειτουργίας των διετών προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης, την κατάργηση της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Πατρών, την κατάργηση της δυνατότητας ελεύθερης πρόσβασης των μαθητών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, σήμερα ανακοίνωσε την αναστολή λειτουργίας 37 νέων Τμημάτων, τα οποία ιδρύθηκαν και θα ξεκινούσαν την ακαδημαϊκή τους λειτουργία το Σεπτέμβριο του 2020.

Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας δείχνει πόσο λίγο υπολογίζει το αυτοδιοίκητο των Πανεπιστημίων. Ο σχεδιασμός και η λειτουργία των Τμημάτων αυτών εντασσόταν στο σχέδιο ανάπτυξης των ιδρυμάτων και στη μεγάλη τους πλειοψηφία είχαν νομοθετηθεί μετά από προτάσεις των πανεπιστημιακών αρχών. Επιπρόσθετα, η ακαδημαϊκή έναρξη λειτουργίας τους ήταν στην αποκλειστική ευθύνη των ιδρυμάτων, τα οποία γνωρίζουν τις δυνατότητες και τις προοπτικές τους, ενώ είχαν ξεκινήσει τις διαδικασίες για τη στελέχωσή τους.

Η διεύρυνση των δυνατοτήτων μόρφωσης της νεολαίας στο δημόσιο Πανεπιστήμιο δέχεται ένα ακόμη πλήγμα. Πλήγμα δέχεται και η ελληνική περιφέρεια, τα περιφερειακά πανεπιστήμια και η ανάπτυξη που θα μπορούσε να επιφέρει η λειτουργία των νέων τμημάτων. Αντί ανάπτυξης, κλειστές πόρτες και κατεδάφιση.

Η μόνη μέριμνα του υπουργείου Παιδείας & Θρησκεύματος είναι η συρρίκνωση της δημόσιας εκπαίδευσης, το κλείσιμο των σχολών, οι περικοπές των δαπανών και η μείωση του αριθμού εισακτέων. Όπως δηλώνει ευθαρσώς και ο υπό διορισμό νέος πρόεδρος του ΙΕΠ: «το ρολόι των μεταρρυθμίσεων στην εκπαίδευση πρέπει να γυρίσει πίσω στο 2014 και να ξαναχτιστεί αυτό που γκρεμίστηκε στην τετραετία 2015-2019»”.