Εκτύπωση αυτής της σελίδας
Δευτέρα, 03 Αυγούστου 2020 12:55

Ζήτημα πολιτικής διαχείρισης και αντιμετώπισης κρίσιμων ζητημάτων τοπικής ανάπτυξης για την Τ.Κ. Ωρωπού με αφορμή μονάδα βιοαερίου

Είχαμε μεταφέρει μέσω του atpreveza.gr (δείτε αναλυτικά ΕΔΩ) αναλυτικό ρεπορτάζ για όσα συζητήθηκαν στη Θεοφάνειο Αίθουσα Τέχνης στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Πρέβεζας στις 22 Ιουλίου 2020, όταν τέθηκε το θέμα: “Εξέταση αίτησης της εταιρείας ΒΙΟΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΗΠΕΙΡΟΥ Ο.Ε. για έγκριση εισόδου-εξόδου σε αγροτική οδό στην θέση «Καλαμάκι» ΤΚ Ωρωπού Δ.Ε Λούρου Δήμου Πρέβεζας, σύμφωνα με την αριθμ. 17/2020 απόφαση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής”, το οποίο και αναβλήθηκε για τη συνεδρίαση της Τετάρτης, 5 Αυγούστου 2020.

Μέσα από τη συζήτηση που έγινε στη συνεδρίαση καταδείχθηκε ότι το ζήτημα μόνο απλό δεν είναι και ασφαλώς δεν περιορίζεται σε ένα τυπικό μέρος της εισόδου-εξόδου, αλλά έχει προεκτάσεις πολιτικής διαχείρισης και αντιμετώπισης θεμάτων που έχουν να κάνει με την ανάπτυξη και την περιβαλλοντική προστασία του Ωρωπού. Ενός χωριού του Δήμου, που με τον αμίαντο, έχει περάσει μεγάλη “περιπέτεια” δημόσιας υγείας εδώ και χρόνια.

Στην προηγούμενη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Πρέβεζας από τον επικεφαλής της παράταξης “Ανάπτυξη Τώρα” Γιώργο Νίτσα, αλλά και από τον επικεφαλής της παράταξης “Δημοτική Ανατροπή” και Αντιδήμαρχο Καθαριότητας Βαγγέλη Ροπόκη τέθηκαν ζητήματα συγκοινωνιακά.

Το ίδιο είχε θέσει (ανέφερε μάλιστα πως θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί διαδρομή έξω από το χωριό, μέσω ενός παρακείμενου εργοστασίου) και ο Πρόεδρος της τοπικής κοινότητας Ωρωπού Ηρακλής Σίσκας.

Εφόσον εγκριθεί η συγκεκριμένη είσοδος-έξοδος που ζητά η εταιρεία, από έναν μικρό αγροτικό δρόμο που ήδη χρησιμοποιεί αδειοδοτημένη εταιρεία στον κλάδο του βιοαερίου, θα κληθεί να περάσει ο διπλάσιος αριθμός φορτηγών με φορτίο τόνων που θα μεταφέρουν λύματα. Υπάρχει η εγγύηση από την πλευρά του Δήμου προς τους κατοίκους ότι δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας σε τυχόν ατύχημα ή διαρροή; Μπορεί να αντέξει τέτοιο φόρτο ένας μικρός αγροτικός δρόμος; Όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ του atpreveza.gr υπάρχει η σκέψη στη δημοτική αρχή -κάτι που άλλωστε προτάθηκε και από τον κ Ροπόκη και από τον κ. Νίτσα- να υπάρξει μία συγκοινωνιακή μελέτη από ανεξάρτητο σύμβουλο (πέραν δηλαδή του Δήμου ή κάποιας εταιρείας), ώστε να έχει μία ξεκάθαρη εικόνα ο Δήμος και να μπορεί να εγγυηθεί και απέναντι στους δημότες του.

Αυτή είναι μία λύση (σ.σ. η επιλογή ανεξάρτητου μελετητή) εξάλλου, που είχε επιλεγεί και στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Πρέβεζας το 2016 σχετικά με τον κυματοθραύστη του τουριστικού λιμένα, άσχετα αν τότε η απόφαση του Δ.Σ. ήταν πολιτικής “χροιάς” και ήταν ελαφρώς διαφορετική από την εισήγηση του επαγγελματία που εκπόνησε την κυματική μελέτη για λογαριασμό του ΔΛΤ.

Γενικότερα η επιλογή του “ανεξάρτητου παρατηρητή” συνίσταται από πολλούς Δήμους, ώστε να είναι καλυμμένη η εκάστοτε δημοτική αρχή, ειδικά σε ζητήματα που άπτονται της περιβαλλοντικής προστασίας των δημοτών και ολόκληρων δημοτικών περιοχών.

Υπάρχει επίσης ο παράγοντας της περιβαλλοντικής “επιβάρυνσης” μίας ολόκληρης περιοχής, η οποία επίσης τέθηκε στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Πρέβεζας στις 22 Ιουλίου. Είναι κάτι που επισήμανε και ο ίδιος ο Δήμαρχος Πρέβεζας Νίκος Γεωργάκος, ότι θα πρέπει να δοθούν εξηγήσεις από την εταιρεία (σύμφωνα με πληροφορίες κλήθηκαν να παραστούν εκπρόσωποι και των δύο εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην περιοχή), για το αν οι περιβαλλοντικοί όροι που εγκρίθηκαν από την Αποκεντρωμένη, εκπονήθηκαν με δεδομένη την δραστηριότητα της μονάδας που δραστηριοποιείται ήδη ακριβώς δίπλα στον κλάδο του βιοαερίου. Προφανώς η επιβάρυνση για το τοπικό περιβάλλον και η μελέτη της δεν μπορούν να έχουν ίδιες συνισταμένες αν ήδη υπάρχει μία άλλη συναφής επιχείρηση δίπλα και αν δεν υπάρχει καμία, όπως όταν συζητήθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι της πρώτης εταιρείας που εγκαταστάθηκε εκεί.

Επίσης όπως ειπώθηκε δημόσια και στην προηγούμενη συνεδρίαση, οι τοπικοί παραγωγοί έχουν συμφωνήσει να παραχωρούν τα λύματα τους για επεξεργασία σε μονάδα που ξεκινά τη λειτουργία της στο τέλος του 2020. Κατά συνέπεια στη δεύτερη μονάδα που ζητά και την άδεια εισόδου-εξόδου τα λύματα θα είναι... μεταφερόμενα. Αυτό είπε χαρακτηριστικά και ο Αντιδήμαρχος Καθαριότητας Βαγγέλης Ροπόκης. Πρακτικά αυτό σημαίνει πως ξέχωρα από τον Ωρωπό φορτηγά με λύματα θα εκτελούν δρομολόγια κατά μήκος της Δ.Ε. Λούρου σε ένα δίκτυο αρκετών χιλιομέτρων. Έχει εκτιμηθεί αυτό από τη δημοτική αρχή; Το δημοτικό συμβούλιο Πρέβεζας θα λάβει, σύμφωνα με πληροφορίες, και αυτόν τον παράγοντα υπ' όψη.

Όπως προαναφέραμε τα ζητήματα αυτά μόνο απλά δεν είναι. Στην προηγούμενη συνεδρίαση τέθηκε από τον Γιώργο Νίτσα, αλλά και άλλους περιφερειακούς συμβούλους το μεγάλο ζήτημα του τι θέλουμε και σκεφτόμαστε αναπτυξιακά για την περιοχή του Ωρωπού και γενικότερα για το Δήμο Πρέβεζας.

Αν δηλαδή αποφασίσουν 2,3,5, 10 εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο βιοαέριο, για τους δικούς τους επιχειρηματικούς λόγους, να επιλέξουν τον Ωρωπό, εκεί θα γίνει μία μεγάλη βιομηχανική ζώνη; Νομικά, μπορεί όλα να επιτρέπονται. Η πολιτική όμως διαχείριση από τη δημοτική αρχή και τις τοπικές κοινωνίες που εμπλέκεται; Τι σημαίνει αυτό για τη δημόσια υγεία της περιοχής;

Φυσικά και δεν δαιμονοποιείται η επιχειρηματική δραστηριότητα, ωστόσο στις σύγχρονες κοινωνίες τα ζητήματα που έχουν να κάνουν με το περιβάλλον, ειδικά σε τέτοιους καιρούς που ζούμε θα πρέπει να είναι ξεκάθαρα.

Παράλληλα στην περιοχή υπάρχει και ρέμα. Έχει ελεγχθεί αν επιβαρύνεται από τις διάφορες δραστηριότητες ή τι μπορεί να συμβεί σε περίπτωση πλημμύρας;

Σε μία ανάλογη περίπτωση, με εταιρεία συναφούς δραστηριότητας στο Δήμο Ζηρού, η Περιφέρεια Ηπείρου και οι υπηρεσίες της το Φεβρουάριο του 2019 (για έλεγχο που έγινε το 2018) είχαν επιβάλει χρηματικό πρόστιμο, καθώς διαπιστώθηκε ότι σε παρακείμενο ρέμα υπήρχαν λύματα και νεκρά ψάρια. Η Περιφέρεια επέβαλε πρόστιμο για ρύπανση του περιβάλλοντος λόγω διαρροής υγρών αποβλήτων από χωμάτινη δεξαμενή αποθήκευσης (lagoon). Η εταιρεία προέβαλε αντιρρήσεις, ωστόσο δεν έγιναν δεκτές.

Η συγκεκριμένη υπόθεση όμως ανέδειξε και ζήτημα πολιτικής αντιμετώπισης αλλά και... πολιτικής ηθικής, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Κώστας Ακρίβης.

Ενώ στις αποφάσεις της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Ηπείρου-Δυτικής Μακεδονίας το 2019 και το 2020, με τις οποίες γίνεται έγκριση των περιβαλλοντικών όρων για τη λειτουργία της εταιρείας που ζητά την είσοδο-έξοδο των φορτηγών στη μονάδα της στον Ωρωπό, υπάρχει ένας ολόκληρος κατάλογος από θεσμικούς φορείς που έχουν γνωμοδοτήσει για τη ΜΠΕ.

Ολόκληρος κατάλογος, αλλά απουσιάζει παντελώς ο Δήμος Πρέβεζας.

Ο κ. Ακρίβης είπε πως οι περιβαλλοντικοί όροι κατατέθηκαν στο Δήμο Πρέβεζας, αλλά δεν ήρθαν ποτέ προς συζήτηση, αφήνοντας υπονοούμενα για τη δημοτική αρχή. Το ίδιο επανέλαβε και ο Δήμαρχος Πρέβεζας Νίκος Γεωργάκος, κάτι που προκάλεσε την αντίδραση του πρώην Δημάρχου Χρήστου Μπαΐλη.

Σε κάθε περίπτωση έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον αν θα αντιμετωπίσει το δημοτικό συμβούλιο Πρέβεζας εντελώς τυπικά το θέμα αυτό ή θα αποφασίσει να πάρει πρωτοβουλίες για να παρέμβει με πιο καίριο τρόπο πάνω στο σκεπτικό που ήδη προαναφέραμε.

Τα... νεότερα στο δημοτικό συμβούλιο της Τετάρτης!