Εκτύπωση αυτής της σελίδας
Τρίτη, 19 Μαρτίου 2013 22:34

«Οσμή» σκανδάλου στην Ευρώπη με επίκεντρο τη βάση του Ακτίου/Πρέβεζας

Το θέμα, στο οποίο είχε αναφερθεί εκτενώς το www.atpreveza.gr, πριν από περίπου ένα χρόνο (διαβάστε: «Πρόβες»... κυνηγιού λαθρομεταναστών από τη FRONTEX στο Άκτιο), φαίνεται πως είναι ικανό να προκαλέσει σκάνδαλο μεγατόνων στην Ευρώπη, σύμφωνα με δημοσιεύματα του Τύπου της Δανίας, μίας χώρας όπου τα ανθρώπινα δικαιώματα είναι πολύ υψηλά στην «ιεραρχία» της ζωής.

Σύμφωνα με το information.dk, η χρήση μη επανδρωμένων αεροσκαφών για τον έλεγχο των συνόρων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και κατ' επέκταση της Ελλάδος, δεν έχει εγκριθεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο της Ευρώπης, όπως υποστηρίζει η Cecilia Malmström, Επίτροπος της ΕΕ, αρμόδια για τον έλεγχο των συνόρων, που τονίζει πως δεν υπάρχει απολύτως καμία απόφαση σχετικά με τη χρήση των τηλεκατευθυνόμενων αεροσκαφών για το σκοπό αυτό.

Η πρώτη... διδάξασα στον τομέα αυτό είναι οι ΗΠΑ, καθώς χρησιμοποιούν αυτή την τεχνολογία στα σύνορα με το Μεξικό, για «κυνήγι» μεταναστών.

Που «κολλάει» η Πρέβεζα; Η Frontex πραγματοποίησε δοκιμαστικές πτήσεις στη βάση του Ακτίου, στην Istres στη Γαλλία και σε Imatra στη Φινλανδία. Ποιος πλήρωσε γι' αυτά;

Κατά τη διάρκεια των δοκιμαστικών πτήσεων στην Πρέβεζα, η Frontex κατέβαλε στις εταιρείες που διαθέτουν αυτή την τεχνολογία μέχρι $ 260,000 (1,400,000. δολάρια στο σύνολο) για τις δοκιμαστικές πτήσεις.

«Η Frontex έχει καλύψει τα έξοδα των εταιρειών που συμμετείχαν στη δοκιμή στην Πρέβεζα. Οι πληρωμές αυτές κυμαινόταν από 10.000 έως $ 260.000 δολάρια», ισχυρίζεται η Ewa Moncure, αξιωματικός της Frontex, στη δανική εφημερίδα.

Τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη είναι μέρος του σχεδίου Eurosur, ενός εξελιγμένου συστήματος ελέγχου των συνόρων σε μια τιμή των 1,9 δισ. δολαρίων, για την εξασφάλιση πλήρους ελέγχου των εξωτερικών συνόρων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ένα πλαίσιο για τη δημιουργία του Eurosur πήρε πέρυσι το «πράσινο φως» από την Επιτροπή Αστικού Δικαίου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και αναμένεται να εγκριθεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο της Ευρώπης μέσα σε δύο έως τρεις μήνες.

Ένα έγγραφο εργασίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής από το Σεπτέμβρη του 2012 δείχνει ότι ο στόχος της Επιτροπής είναι να μπει σε εφαρμογή το πρόγραμμα από το 2016 -γράφει η εφημερίδα- η οποία προσθέτει πως το συγκεκριμένο ζήτημα είναι ικανό να προκαλέσει σκάνδαλο μεγατόνων στην Ευρώπη και αποτελεί «καυτή πατάτα» για τις Βρυξέλλες.

Πολλοί ερευνητές για τα ανθρώπινα δικαιώματα, καθώς και μέλη του Κοινοβουλίου έχουν διαμαρτυρηθεί για τη χρήση των τηλεκατευθυνόμενων αεροσκαφών για να κρατηθούν οι μετανάστες έξω από την Ευρώπη.

Το Heinrich Böll Foundation, ένα γερμανικό think tank που συνδέεται με την ευρωπαϊκή συμμαχία Κοινοβουλίου των Πρασίνων, προειδοποίησε σε έκθεσή το 2012 ότι τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη θα αποτρέπουν τους μετανάστες να φτάσουν στην ΕΕ, όπου σύμφωνα με τη Διακήρυξη του ΟΗΕ για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, έχουν το δικαίωμα να να ζητήσουν άσυλο.

Ως εκ τούτου, σύμφωνα με Ska Keller, μέλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου με τους Πράσινους, είναι ιδιαίτερα σημαντικό ότι η ΕΕ βοηθάει οικονομικά τη στρατιωτική βιομηχανία για την προώθηση της συγκεκριμένης τεχνολογίας.

Ο Ben Hayes, PhD και ερευνητής στη διοίκηση της ΕΕ, που δραστηριοποιείται με την ευρωπαϊκή πολιτική οργάνωση Statewatch, υποστηρίζει από την πλευρά του: «Αν η Frontex και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν αρχίσουν να δίνουν προτεραιότητα στο να σώσουν ζωές, περισσότερο από το να κρατήσουν τους ανθρώπους μακριά από την Ευρώπη σε οποιαδήποτε τιμή, τα αεροσκάφη αυτά δεν είναι παρά μια βολική δικαιολογία για να αναπτύξουν μη επανδρωμένα αεροσκάφη κατά μήκος των συνόρων της Ευρώπης».

Η βάση του Ακτίου παίζει έναν πρωτεύοντα ρόλο στα σχέδια της Frontex. Απομένει να δούμε ποια τα σχέδια για το μέλλον...