Εκτύπωση αυτής της σελίδας
Πέμπτη, 21 Ιανουαρίου 2021 11:14

Τεράστιες οι περιφερειακές ανισότητες στην Ελλάδα – Είναι σωστό το “μείγμα” πολιτικής για να αναπτυχθεί η Ήπειρος;

Και στην Ήπειρο, αλλά και πανελλαδικά έχει ανοίξει ήδη η μεγάλη συζήτηση τόσο για την αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης της ΕΕ, όσο και για τον σχεδιασμό του νέου ΕΣΠΑ 2021-2027.

Σε όλες τις συναντήσεις που είχε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης με τους 13 Περιφερειάρχες, τους επισήμανε το χαμηλό ποσοστό απορρόφησης των πόρων ΕΣΠΑ των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων για την περίοδο 2014-2020 και τους προέτρεψε να “τρέξουν” για τον έγκαιρο σχεδιασμό του 2021-2027.

Στην Ελλάδα υπάρχει ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα, που έχει αποτυπωθεί πολύ ξεκάθαρα σε μία από τις τελευταίες εκθέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη χώρα μας. Ένα μείζον πρόβλημα για την ανάπτυξη της Ηπείρου, το οποίο θέτει εν αμφιβόλω αν το “μείγμα” πολιτικής που χρησιμοποιείται και η πολιτική στόχευση είναι σωστά και “σπρώχνουν” προς τη σωστή κατεύθυνση.

Σύμφωνα με την ανωτέρω έκθεση της Επιτροπής: “... Παρατηρείται ανεπαρκής σύγκλιση μεταξύ των περιοχών της περιφέρειας και της Αθήνας και το κατά κεφαλήν ΑΕΠ της μέσης ελληνικής περιφέρειας αντιστοιχεί κατά μέσο όρο σε μόλις 60 % του κατά κεφαλήν ΑΕΠ της πρωτεύουσας.

Η μέση ετήσια βελτίωση του χάσματος είναι αμελητέα, ανερχόμενη σε μόλις 0,2 % του ΑΕΠ, πράγμα που σημαίνει ότι με τον ρυθμό αυτό θα χρειαστούν περισσότερα από 200 χρόνια για να φθάσει η μέση ελληνική περιφέρεια στο επίπεδο εισοδήματος της περιοχής της πρωτεύουσας. Η κρίση έπληξε όλα τα τμήματα της Ελλάδας σε παρόμοιο βαθμό και δεν συνέβαλε στη μείωση των περιφερειακών ανισοτήτων εντός της χώρας. Πράγματι, ενώ το κατά κεφαλήν ΑΕΠ στη ευρύτερη περιοχή της Αθήνας μειώθηκε από το 124 % του μέσου όρου της ΕΕ το 2009 σε 92 % το 2016, μετά την προσαρμογή σε τομείς όπως ο κλάδος των οικοδομών, οι χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες και η δημόσια διοίκηση, οι υπόλοιπες περιφέρειες της Ελλάδας συρρικνώθηκαν επίσης, σε μικρότερο βαθμό, αλλά ξεκινώντας από χαμηλότερη βάση”.

Την ίδια άσχημη εικόνα για την ανάπτυξη της Ηπείρου επιβεβαιώνει και ο Ευρωπαϊκός Περιφερειακός Δείκτης Ανταγωνιστικότητας για το 2019 (μετρά τους βασικούς παράγοντες ανταγωνιστικότητας τα τελευταία δέκα χρόνια για όλες τις περιφέρειες επιπέδου, σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Ο δείκτης μετρά με περισσότερους από 70 συγκρίσιμους δείκτες την ικανότητα μιας περιοχής να προσφέρει ένα ελκυστικό και βιώσιμο περιβάλλον για τις επιχειρήσεις και τους κατοίκους να ζουν και να εργάζονται), που κατατάσσει την Ήπειρο 253η ανάμεσα σε 268 περιφέρειες στην Ευρώπη των 28.

Η Ήπειρος και ο Περιφερειάρχης Αλέξανδρος Καχριμάνης έχουν ρίξει το βάρος στην υλοποίηση έργων σύνδεσης οδικών αξόνων. Αυτό δεν γίνεται αυθαίρετα.

Με βάση την πρόταση της Επιτροπής για το επόμενο πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο για την περίοδο 2021-2027, της 2ας Μαΐου 2018 παρουσιάστηκαν οι προκαταρκτικές απόψεις των υπηρεσιών της Επιτροπής σχετικά με τους επενδυτικούς τομείς προτεραιότητας και τους όρους πλαισίου για την αποτελεσματική υλοποίηση της πολιτικής συνοχής 2021-2027.

Αποτέλεσε τη βάση για διάλογο μεταξύ της Ελλάδας και των υπηρεσιών της Επιτροπής ενόψει του προγραμματισμού των κονδυλίων για την πολιτική συνοχής (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, Ταμείο Συνοχής και Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο +) στην Ελλάδα.

Στον Στόχο 3 διαβάζουμε για την Ήπειρο: “Μια πιο διασυνδεδεμένη Ευρώπη με ενίσχυση της κινητικότητας και των τεχνολογιών των πληροφοριών και των επικοινωνιών σε περιφερειακό επίπεδο.

Οι συνδέσεις που λείπουν στο δίκτυο των αυτοκινητοδρόμων και το κύριο οδικό δίκτυο εξακολουθούν να παρεμποδίζουν την προσβασιμότητα και τη βέλτιστη χρήση των αυτοκινητοδρόμων, των θαλάσσιων λιμένων και των αεροδρομίων στην Ελλάδα. Προσδιορίζονται επενδυτικές ανάγκες υψηλής προτεραιότητας για την ανάπτυξη βιώσιμων, ανθεκτικών στην κλιματική αλλαγή, έξυπνων και διατροπικών διευρωπαϊκών δικτύων μεταφορών, ιδίως:

 Κατασκευή του κεντρικού άξονα του αυτοκινητοδρόμου του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών στη Βόρεια Κρήτη, μαζί με τις πολυτροπικές συνδέσεις του με τους κύριους κόμβους δικτύου, τους θαλάσσιους λιμένες και τους αερολιμένες·

Ενοποίηση των περιφερειακών κύριων οδικών αξόνων Ανατολή-Δύση στην Ήπειρο και τη Θεσσαλία (Ηγουμενίτσα — Βόλος) και στη Στερεά Ελλάδα (Καρπενήσι — Κύμη), ώστε να αξιοποιηθούν οι αυτοκινητόδρομοι στον άξονα Βορράς-Νότος που κατασκευάστηκαν πρόσφατα·

Στήριξη της πολυτροπικής ανάπτυξης των μεταφορών στη Δυτική Ελλάδα και την Ήπειρο σε σύνδεση με την Ιόνια οδό που ολοκληρώθηκε πρόσφατα και την Εγνατία Οδό, όπου οι συνδέσεις αυτές είναι οικονομικά δικαιολογημένες και βιώσιμες”.

Η συγκεκριμένη πρόταση για την Ήπειρο συμπίπτει με την πρόταση για το Ταμείο Ανάκαμψης.

Επίσης με τον όρο “όπου οι συνδέσεις είναι οικονομικά δικαιολογημένες και βιώσιμες” η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκαθαρίζει πως πρέπει να μελετηθούν, ειδικά στην Ήπειρο, πολύ καλά τα οικονομικά και αναπτυξιακά οφέλη από τη σύνδεση Ιωάννινα-Κακαβιά.

Να μη δίνεται δηλαδή βάρος σε συνδέσεις που δεν θα πετύχουν αναπτυξιακά αποτελέσματα...

Σε κάθε περίπτωση φαίνεται πως η αναπτυξιακή πρόταση της Ηπείρου θα αφορά κυρίως οδικούς άξονες. Αν αυτό θα είναι αναπτυξιακά ωφέλιμο ή όχι, θα το δείξει η ιστορία και τα μετρήσιμα αποτελέσματα...