Εκτύπωση αυτής της σελίδας
Τρίτη, 11 Μαϊος 2021 14:25

Ποια είναι η άποψη των καταναλωτών για τα Ηπειρώτικα παραδοσιακά τρόφιμα;

Το εργαστήριο Χημείας Τροφίμων του Τμήματος Χημείας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, σε συνεργασία με την Περιφέρεια Ηπείρου, εκπόνησε για πρώτη φορά έρευνα αγοράς των Ηπειρωτικών παραδοσιακών τροφίμων με σκοπό μία πρώτη αποτίμηση της άποψης των καταναλωτών για τα εν λόγω τρόφιμα. Η έρευνα διενεργήθηκε διαδικτυακά, εν μέσω πανδημίας, το φθινόπωρο του 2020, με τη συμμετοχή 510 συμμετεχόντων πανελλαδικά.

Η έρευνα έδειξε ότι οι καταναλωτές γνωρίζουν τα Ηπειρωτικά τρόφιμα (84,8%), την τοπική τους παραγωγή (86,2%), και τα οφέλη υγείας τους (78,8%). Πιστεύουν ότι προβάλουν την περιφέρεια (95,9%) και ότι εάν τα έβρισκαν στην περιοχή τους θα τα αγόραζαν (82,5%).

Ταυτόχρονα, όμως, πιστεύουν ότι οι εταιρείες παραγωγής των τροφίμων δεν είναι ικανές να τα προωθήσουν εκτός Ηπείρου (54,4%), και ότι γενικότερα η προώθησή τους μάλλον δεν είναι ακόμη ικανοποιητική (μόνον 7,1% θετική άποψη).

Οι καταναλωτές τα αγοράζουν από τα supermarket κυρίως (89,2%), με συχνότητα κυρίως μία φορά την εβδομάδα (38,9%), ή μία φορά τον μήνα (26,7%). Προτιμούν με σειρά επιλογής τα παραδοσιακά Ηπειρωτικά τυριά (94,3%), γαλακτοκομικά (69,4%), κρασιά (39,1%), αρωματικά φυτά (27,3%), μέλι (38,5%), ζυμαρικά (19,6%), όσπρια (18,4%) και λάδι (14,6%).

Τα ως άνω αρχικά ευρήματα, μαζί με τα υπόλοιπα της έρευνας, δείχνουν μία πρώτη εικόνα της αντίληψης των καταναλωτών για τα Ηπειρωτικά τρόφιμα, και μπορούν να καθοδηγήσουν (μαζί με άλλες πιο εξειδικευμένες έρευνες που προγραμματίζονται) την ανάπτυξη και προώθησή τους στην μετά πανδημία εποχή, στην οποία ο καταναλωτής θα είναι πλέον διαφορετικός.

Ο Περιφερειάρχης Ηπείρου κ. Αλέξανδρος Καχριμάνης, αναφερόμενος στην έρευνα τονίζει: «Η Περιφέρεια Ηπείρου με σκοπό την δημιουργία branding, και την αποτελεσματική προώθηση των Ηπειρωτικών παραδοσιακών τροφίμων σε αυτή την νέα τάξη πραγμάτων διεθνώς, και τους «νέους» σε επιλογές καταναλωτές, σε συνεργασία με το εργαστήριο τροφίμων του Τμήματος Χημείας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, ξεκίνησε μία συνεργασία με σκοπό την κατανόηση των προτιμήσεων και επιλογών των καταναλωτών εντός και εκτός Ελλάδος ως προς τα παραδοσιακά τρόφιμα, και την δημιουργία με βάση τα αποτελέσματα ενός αξιόπιστου, διαχρονικού και αποτελεσματικού branding.

Όλα αυτά με έναν και μοναδικό σκοπό την περαιτέρω ανάπτυξη των εν λόγω προϊόντων και προώθηση τους στις διεθνείς αγορές. Σε αυτό το πλαίσιο υλοποιήθηκε η πρώτη έρευνα αγοράς της αντίληψης και της συμπεριφοράς των καταναλωτών (Ηπειρωτών και μη) ως προς τα Ηπειρωτικά τρόφιμα. Η μελέτη, ως επιστημονικό έργο, δημοσιεύτηκε στον διεθνές επιστημονικό περιοδικό Applied Sciences, 2021, 11, 4080 και κατέδειξε τα πρώτα σημαντικά αποτελέσματα όπως αυτά παρουσιάζονται σε ανακοίνωση του Πανεπιστημίου, που μας δείχνουν τον δρόμο για το πώς να προχωρήσουμε τόσο ως προς στην αναγνώριση των καταναλωτών των παραδοσιακών προϊόντων μετά την πανδημία όσο και ως προς την διαμόρφωση του κατάλληλου branding για αυτούς τους καταναλωτές.

Στην επόμενη φάση σκοπεύουμε να διερευνήσουμε την εμπιστοσύνη των Ελλήνων καταναλωτών ως προς τα παραδοσιακά Ελληνικά τρόφιμα συνολικά για να σταθμίσουμε την θέση των Ηπειρωτικών μέσα σε αυτά, και να επιλέξουμε την στρατηγική προσέγγιση στην Ελληνική αγορά, πριν προχωρήσουμε με περαιτέρω έρευνες ακόμη και σε αγορές του εξωτερικού»

Η έρευνα δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Αpplied Sciences, όπου μπορεί κανείς να βρει επιπλέον πληροφορίες και στοιχεία επικοινωνίας:

«Consumers’ attitude and perception toward traditional foods of northwest Greece during the COVID-19 pandemic” D. Skalkos, I.S. Kosma, E. Cahsioti, M. Papageorgiou, R.P.F. Guine, Appl. Sci., 2021, 11, 4080, 1-20. https://doi.org/10.3390/app11094080.