Εκτύπωση αυτής της σελίδας
Τετάρτη, 04 Δεκεμβρίου 2019 12:25

Ενώπιον συγχωνεύσεων και μετατροπής σε Α.Ε. τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία του Ν. Πρέβεζας

Στον λιμενικό “Καλλικράτη” έχουμε αναφερθεί στο παρελθόν με σειρά ρεπορτάζ στο atpreveza.gr (δείτε ΕΔΩ), ο οποίος και θα περιλαμβάνει την ενοποίηση-συγχώνευση των Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων Πρέβεζας και Πάργας είτε σε διαδημοτικό είτε σε περιφερειακό επίπεδο.

Ήδη από το 2013, από την τότε Κυβέρνηση είχε επισημανθεί πως η διοικητική διάρθρωση των λιμανιών της χώρας με την πανσπερμία των δημοτικών λιμενικών ταμείων και των φορέων διοίκησης είναι εντελώς αναχρονιστική και αντιαναπτυξιακή.

Το 2016 υπήρξε και αναλυτική εισήγηση στη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων από εμπεριστατωμένη μελέτη του Πανεπιστημίου Αιγαίου, που προέβλεπε 13 Οργανισμούς Λιμένων και 14 Διαπεριφερειακά Λιμενικά Ταμεία Α.Ε. Στην Ήπειρο δηλαδή προβλεπόταν ένα Λιμενικό Ταμείο, το οποίο και θα περιελάμβανε και τα ΔΛΤ της Πρέβεζας και της Πάργας.

Ο σχεδιασμός ωστόσο τότε δεν προχώρησε, καθώς το 2013 τον λιμενικό “Καλλικράτη” τον πρόλαβαν οι πολιτικές εξελίξεις και η τότε πολιτική ηγεσία δεν ήθελε συγκρούσεις, ενώ και επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ, αποφεύχθηκαν οι συγχωνεύσεις και επιλέχθηκε η ενίσχυση σε έργα μέσω του ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ, αλλά και η παροχή στήριξης μέσω του Υπουργείου.

Η αιτία που οι τοπικές κοινωνίες και οι Δήμοι αντιδρούν στις συγχωνεύσεις είναι ένας και μοναδικός. Τα Ταμεία αποφέρουν σημαντικά έσοδα στους Δήμους και κανένας φορέας δεν θέλει να χάσει αυτό το έσοδο, αν και άπαντες αναγνωρίζουν ότι οι ενοποιήσεις θα βοηθήσουν σε αρκετούς τομείς.

Το νέο στοιχείο στην υπόθεση, είναι πως σε συνάντηση που είχε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης, με αντιπροσωπεία του Δήμου Δυτικής Λέσβου πριν από λίγες ημέρες, αποκάλυψε ότι πρόθεση του Υπουργείου είναι να προχωρήσει μέσα στο 2020, στην ενοποίηση των Λιμενικών Ταμείων ανά νομό και τη μετατροπή τους σε Ανώνυμες Εταιρίες με τη συμμετοχή των Δήμων. Το αναφέρει σε ρεπορτάζ της και η ΕΡΤ.

Ο κ. Πλακιωτάκης αύριο θα είναι στην Πρέβεζα και θα πρέπει να θεωρείται βέβαια ότι θα ερωτηθεί και επί των ενοποιήσεων.

Άλλωστε, στην εκπόνηση σχετικής μελέτης προχώρησε η Γενική Γραμματεία Λιμένων του Υπουργείου Ναυτιλίας, με στόχο την επιλογή της καλύτερης λύσης για την αναδιοργάνωση του Εθνικού Λιμενικού Συστήματος ώστε να γίνει σύγχρονο και αποτελεσματικό.

Η Εφημερίδα των Συντακτών ανέφερε σε δημοσίευμά της τον περασμένο Ιούλιο:

“Οι αιτίες που επέβαλαν την εκπόνηση της μελέτης σχετίζονται με τις επιπτώσεις που έχει σήμερα το υφιστάμενο σύστημα λιμενικής διακυβέρνησης στην αποδοτικότητα αλλά και στις αναπτυξιακές προοπτικές των ελληνικών λιμανιών, εξαιρουμένων των 13 Οργανισμών Λιμένων οι οποίοι εμπίπτουν σε διαφορετικό καθεστώς.

Χαρακτηριστικοί είναι οι αριθμοί που αποτυπώνουν το πρόβλημα και τις δυσκολίες που προκύπτουν από το σύστημα λιμενικής διακυβέρνησης: το σημερινό λιμενικό σύστημα αποτελείται από 104 φορείς εκ των οποίων 10 είναι Λιμενικά Ταμεία, 75 Δημοτικά και Διαδημοτικά Λιμενικά Ταμεία, 13 Οργανισμοί Λιμένων και 6 Λιμενικά Γραφεία.

Στο σύνολό του, το Εθνικό Λιμενικό Σύστημα διαθέτει περισσότερους από 900 λιμένες και αδιευκρίνιστο αριθμό λιμενικών εγκαταστάσεων, διαφορετικού μεγέθους, διοικητικής οργάνωσης, λειτουργικής εποπτείας, χρήσεων και διαφορετικής σημασίας τόσο για την εθνική όσο και για την τοπική κοινωνία και οικονομία.

Το υπουργείο Ναυτιλίας σε συνεργασία με το υπουργείο Εσωτερικών, έχοντας διαμορφωμένη την άποψη ότι ο τομέας των λιμενικών δραστηριοτήτων και κατ’ επέκταση το σύστημα λιμενικής διακυβέρνησης συγκαταλέγονται μεταξύ των τομέων εκείνων που χρήζουν αναμόρφωσης, έχει ξεκινήσει σειρά παρεμβάσεων-πρωτοβουλιών με σκοπό τη διόρθωση χρόνιων δυσλειτουργιών τους και την εμπέδωση νέας αναπτυξιακής δυναμικής στο ελληνικό λιμενικό σύστημα”.