Εκτύπωση αυτής της σελίδας
Δευτέρα, 17 Απριλίου 2023 13:01

Προεκλογικά τρικ και “μαγειρέματα” από την Κυβέρνηση στην τοπική αυτοδιοίκηση – Κοινότητες: “Να επαναφέρετε την ξεχωριστή κάλπη”

Σαν να μην έφταναν οι διατάξεις του περιβόητου “νόμου Θεοδωρικάκου” που δημιούργησαν ένα άνευ προηγουμένου αντιδημοκρατικό “μπάχαλο” στην τοπική αυτοδιοίκηση και κρίθηκαν αντισυνταγματικές πρόσφατα, έρχεται ο νόμος 5043/2023 με τίτλο “Ρυθμίσεις σχετικά με τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού – Διατάξεις για την ευζωία των ζώων συντροφιάς – Διατάξεις για το ανθρώπινο δυναμικό του δημοσίου τομέα – Λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Εσωτερικών και άλλες επείγουσες διατάξεις”, να προκαλέσει νέες “αναταράξεις” στις τοπικές κοινωνίες, εν' όψει και των εκλογών του Οκτωβρίου 2023.

Στο νόμο ψηφίστηκαν τα παρακάτω άρθρα που αφορούν τις τοπικές κοινότητες (σ.σ. δημοτικές όπως θα αποκαλούνται πλέον):

 

Άρθρο 9

Ρυθµίσεις για τις δηµοτικές κοινότητες που συνιστούν εκλογικές περιφέρειες για την ανάδειξη των δηµοτικών συµβούλων - Τροποποίηση παρ. 4 άρθρου 2 ν. 3852/2010

 

Στην παρ. 4 του άρθρου 2 του ν. 3852/2010 (Α΄ 87) σχετικά µε τις δηµοτικές κοινότητες, όπως µετονοµάστηκαν τα δηµοτικά διαµερίσµατα, στα οποία διαιρούνται οι οικισµοί - έδρες δήµων µε πληθυσµό άνω των εκατό χιλιάδων (100.000) κατοίκων και συνιστούν εκλογικές περιφέρειες σύµφωνα µε την περ. β) του άρθρου 12 του ν. 4804/2021 (Α΄ 90), προστίθεται δεύτερο εδάφιο και η παρ. 4 διαµορφώνεται ως εξής: «4. Τα δηµοτικά διαµερίσµατα στα οποία διαιρούνται οι οικισµοί - έδρες δήµων µε πληθυσµό άνω των εκατό χιλιάδων (100.000) κατοίκων µετονοµάζονται σε δηµοτικές κοινότητες. Οι δηµοτικές κοινότητες της παρούσας εξακολουθούν να υφίστανται αν έχει εκδοθεί προεδρικό διάταγµα διαίρεσης δηµοτικών διαµερισµάτων ανεξαρτήτως µεταγενεστέρων πληθυσµιακών αλλαγών.»

 

 

Άρθρο 10

Ειδική ρύθµιση για την εκλογή Προέδρου συµβουλίου κοινότητας άνω των τριακοσίων (300) κατοίκων για τη δηµοτική περίοδο έως τις 31.12.2023 - Προσθήκη του άρθρου 79Α στον ν. 3852/2010

 

Στον ν. 3852/2010 (Α΄ 87) προστίθεται άρθρο 79Α ως εξής: «Άρθρο 79Α Ειδική ρύθµιση για την εκλογή Προέδρου συµβουλίου κοινότητας άνω των τριακοσίων (300) κατοίκων για τη δηµοτική περίοδο έως τις 31.12.2023 1. Πρόεδρος του συµβουλίου της δηµοτικής κοινότητας άνω των τριακοσίων (300) κατοίκων εκλέγεται, µε ψηφοφορία από το σύνολο των µελών του οικείου συµβουλίου και για το σύνολο της δηµοτικής περιόδου, ο σύµβουλος ενός από τους δύο πρώτους κατά σειρά εκλογής συνδυασµούς, που έλαβε τους περισσότερους σταυρούς προτίµησης µεταξύ των υποψηφίων του συνδυασµού του, µε τη διαδικασία της παρ. 1Β. 1Α. Σε περίπτωση που συνδυασµός πλειοψήφησε στη δηµοτική κοινότητα µε ποσοστό µεγαλύτερο του πενήντα τοις εκατό (50%), ο πρώτος σε σταυρούς υποψήφιος σύµβουλός του αναδεικνύεται Πρόεδρος του συµβουλίου της εν λόγω δηµοτικής κοινότητας, χωρίς να εφαρµόζονται οι παρ. 1 και 1Β. 1Β. Εντός δεκαπέντε (15) ηµερών από την έναρξη ι8 σχύος του παρόντος, το συµβούλιο της δηµοτικής κοινότητας συνέρχεται σε ειδική συνεδρίαση, για να εκλέξει τον Πρόεδρό του, ύστερα από πρόσκληση του πρώτου, µεταξύ των εκλεγέντων συµβούλων του µεγαλύτερου σε εκλογική δύναµη συνδυασµού, κατά τη σειρά αναγραφής αυτών στην απόφαση του δικαστηρίου περί ανακήρυξης του συνδυασµού, σύµφωνα µε το άρθρο 44. Στη συνεδρίαση αυτή προεδρεύει ο σύµβουλος που συγκάλεσε το συµβούλιο, ο οποίος αναθέτει τα καθήκοντα του ειδικού γραµµατέα του συµβουλίου σε ένα (1) από τα µέλη του συµβουλίου ή σε έναν (1) από τους υπαλλήλους του δήµου. Κατά τη συνεδρίαση, οι σύµβουλοι, µε µυστική ψηφοφορία, επιλέγουν για το αξίωµα του Πρόεδρου του συµβουλίου δηµοτικής κοινότητας, τον σύµβουλο της προτίµησής τους, ανάµεσα στον πρώτο, σε σταυρούς προτίµησης, σύµβουλο του πρώτου κατά σειρά εκλογής συνδυασµού και τον πρώτο, σε σταυρούς προτίµησης, σύµβουλο του δεύτερου συνδυασµού. Κάθε µέλος του συµβουλίου έχει δικαίωµα να επιλέξει έναν µόνο υποψήφιο. Πρόεδρος εκλέγεται εκείνος που συγκεντρώνει την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των µελών του συµβουλίου, σύµφωνα µε τις παρ. 3 και 4 του άρθρου 89. Αν µετά από τρεις (3) ψηφοφορίες οι υποψήφιοι λάβουν τον ίδιο αριθµό ψήφων, διεξάγεται κλήρωση µεταξύ τους. Για τα πρακτικά εκλογής εφαρµόζεται αναλογικά η παρ. 6 του άρθρου 64 περί εκλογής προεδρείου δηµοτικού συµβουλίου. 2. Όταν ο πρόεδρος απουσιάζει ή κωλύεται, τα καθήκοντά του ασκεί µέλος του συµβουλίου της δηµοτικής κοινότητας, που ορίζεται από αυτόν, ως αναπληρωτής του. 3. Τα µέλη του συµβουλίου της δηµοτικής κοινότητας µπορούν, µε γραπτή δήλωσή τους προς τον δήµαρχο, να ανεξαρτητοποιηθούν από τον συνδυασµό µε τον οποίο έχουν εκλεγεί. Σε περίπτωση ανεξαρτητοποίησης του Προέδρου, αυτός εκπίπτει από το αξίωµά του και εφαρµόζεται η διαδικασία της παρ. 4. 4. Αν η θέση του Προέδρου του συµβουλίου της δηµοτικής κοινότητας κενωθεί λόγω θανάτου ή παραίτησης ή έκπτωσης από το αξίωµα ή εξαιτίας οποιουδήποτε άλλου λόγου, επαναλαµβάνεται η διαδικασία εκλογής των παρ. 1 έως 3, µεταξύ του επόµενου σε σταυρούς προτίµησης συµβούλου από τον συνδυασµό του Προέδρου και του πρώτου συµβούλου σε σταυρούς προτίµησης από τον συνδυασµό που έλαβε µέρος στη διαδικασία εκλογής Προέδρου, σύµφωνα µε τις παρ. 1 και 1Β. 5. Στον Πρόεδρο συµβουλίου κοινότητας άνω των τριακοσίων (300) κατοίκων χορηγούνται από τον δήµο έξοδα κίνησης που ορίζονται µε απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, µετά από γνώµη της Κεντρικής Ένωσης Δήµων. 6. Το παρόν ισχύει για την τρέχουσα δηµοτική περίοδο, η οποία λήγει την 31η Δεκεµβρίου 2023.»

 

 

Άρθρο 18

Αρχές δηµοτικών κοινοτήτων - Τροποποίηση άρθρου 4 ν. 4804/2021 - Επικαιροποίηση των ονοµασιών δηµοτικών κοινοτήτων βάσει πληθυσµιακού κριτηρίου στους ν. 3852/2010, 4172/2013 και 4804/2021

 

1. Στο άρθρο 4 του ν. 4804/2021 (Α΄ 90) επέρχονται οι εξής αλλαγές: α) στην παρ. 1 οι λέξεις «δηµοτικές κοινότητες µε πληθυσµό µικρότερο ή ίσο των τριακοσίων (300) κατοίκων» αντικαθίστανται από τις λέξεις «δηµοτικές κοινότητες µε πληθυσµό µικρότερο ή ίσο των διακοσίων (200) κατοίκων», β) στην παρ. 2 οι λέξεις «δηµοτικές κοινότητες µε πληθυσµό µεγαλύτερο ή ίσο των τριακοσίων ενός (301) κατοίκων» αντικαθίστανται από τις λέξεις «δηµοτικές κοινότητες µε πληθυσµό µεγαλύτερο ή ίσο των διακοσίων ενός (201) κατοίκων», και γ) στην περ. α) της παρ. 3 οι λέξεις «δηµοτικές κοινότητες µε πληθυσµό από τριακόσιους έναν έως δύο χιλιάδες (301 - 2.000) κατοίκους» αντικαθίστανται από τις λέξεις «δηµοτικές κοινότητες µε πληθυσµό από διακόσους έναν έως δύο χιλιάδες (201 - 2.000) κατοίκους» και το άρθρο 4 διαµορφώνεται ως εξής: 11 «Άρθρο 4 Αρχές δηµοτικών κοινοτήτων 1. Οι δηµοτικές κοινότητες µε πληθυσµό µικρότερο ή ίσο των διακοσίων (200) κατοίκων διοικούνται από τον πρόεδρο της δηµοτικής κοινότητας. 2. Οι δηµοτικές κοινότητες µε πληθυσµό µεγαλύτερο ή ίσο των διακοσίων ενός (201) κατοίκων διοικούνται από τον πρόεδρο του συµβουλίου της δηµοτικής κοινότητας και το συµβούλιο της δηµοτικής κοινότητας. 3. Το συµβούλιο της δηµοτικής κοινότητας αποτελείται από: α) τρία (3) µέλη, σε δηµοτικές κοινότητες µε πληθυσµό από διακόσιους έναν έως δύο χιλιάδες (201 - 2.000) κατοίκους, β) πέντε (5) µέλη, σε δηµοτικές κοινότητες µε πληθυσµό από δύο χιλιάδες έναν έως δέκα χιλιάδες (2.001 - 10.000) κατοίκους, γ) έντεκα (11) µέλη, σε δηµοτικές κοινότητες µε πληθυσµό από δέκα χιλιάδες έναν έως πενήντα χιλιάδες (10.001 - 50.000) κατοίκους και δ) δεκαπέντε (15) µέλη, σε δηµοτικές κοινότητες µε πληθυσµό από πενήντα χιλιάδες έναν (50.001) και άνω κατοίκους. 4. Δεν εκλέγονται συµβούλια δηµοτικών κοινοτήτων στους δήµους της Περιφέρειας Αττικής, µε εξαίρεση τους δήµους των Περιφερειακών Ενοτήτων Νήσων, Ανατολικής και Δυτικής Αττικής και τους δήµους που συγκροτούνται από τις δηµοτικές κοινότητες της παρ. 4 του άρθρου 2 του ν. 3852/2010 (Α΄ 87). 5. Στην περίπτωση µη εκλογής συµβουλίου της δηµοτικής κοινότητας, όπως ορίζει η παρ. 4, οι αρµοδιότητες του συµβουλίου της δηµοτικής κοινότητας ασκούνται από την οικονοµική επιτροπή του δήµου και οι αρµοδιότητες του προέδρου της δηµοτικής κοινότητας από τον δήµαρχο ή τον οριζόµενο από αυτόν αντιδήµαρχο.» 2. Όπου στα άρθρα 62, 76, 79, 80, 81, 82, 83 και 83Α του ν. 3852/2010 (Α΄ 87), στο άρθρο 77 του ν. 4172/2013 (Α΄ 167) και στα άρθρα 28, 29 και 30 του ν. 4804/2021, καθώς και στην λοιπή κείµενη νοµοθεσία αναφέρονται οι «δηµοτικές κοινότητες µε πληθυσµό µικρότερο ή ίσο των τριακοσίων (300) κατοίκων», «δηµοτικές κοινότητες µε πληθυσµό µεγαλύτερο ή ίσο των τριακοσίων ενός (301) κατοίκων» και «δηµοτικές κοινότητες µε πληθυσµό έως και τριακόσιους (300) κατοίκους», νοούνται οι «δηµοτικές κοινότητες µε πληθυσµό µικρότερο ή ίσο των διακοσίων (200) κατοίκων», «δηµοτικές κοινότητες µε πληθυσµό µεγαλύτερο ή ίσο των διακοσίων ενός (201) κατοίκων» και «δηµοτικές κοινότητες µε πληθυσµό έως και διακόσιους (200) κατοίκους», αντιστοίχως.

 

 

Με βάση όλα τα παραπάνω είναι κρίσιμο που ακόμη δεν έχουμε δει την επίσημη πλήρη καταγραφή σε όλα τα μικρά χωριά του Νομού Πρέβεζας, ώστε να βγουν συμπεράσματα για τον ακριβή πληθυσμό.

Στην ουσία όμως του θέματος υπάρχουν τρία στοιχεία:

  1. Η Κυβέρνηση εξαναγκάζεται να συμμορφωθεί με τις ρυθμίσεις του «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ Ι», που προβλέπουν την εκλογή του προέδρου της δημοτικής κοινότητας από το σύνολο των μελών του συμβουλίου, μεταξύ των δύο πρώτων συμβούλων των δύο πρώτων κατά σειρά εκλογής συνδυασμών.

  2. Συμβούλιο Κοινότητας θα υπάρχει πλέον σε χωριά άνω των 200 κατοίκων αντί των 300 που προέβλεπε ο νόμος μέχρι σήμερα. Αυτό σημαίνει ότι σε χωριά (σ.σ. με τα δεδομένα της προηγούμενης απογραφής) όπως o Γαλατάς, τα Μελιανά, το Δρυόφυτο, ο Κερασώνας, η Κλεισούρα, η Αχερουσία, το Δεσποτικό, το Καστρί, η Κυψέλη, ο Νάρκισσος, το Σταυροχώρι, η Καμαρίνα, το Κοτσανόπουλο αντί να εκλέγουν Πρόεδρο τοπικής κοινότητας όπως εκλέγουν σήμερα θα εκλέγουν τριμελές συμβούλιο δημοτικής κοινότητας. Και ενδεχομένως και σε άλλα χωριά. Γι' αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντική η ακριβής απογραφή.

  3. Σύμφωνα με τα παραπάνω θα χρειαστεί ένας συνδυασμός στις παραπάνω κοινότητες να κατεβάζει τρεις υποψηφίους (2 άνδρες και 1 γυναίκα), αντί για έναν που ίσχυε μέχρι σήμερα. Πρόκειται δηλαδή για αλλαγές “κομμένες και ραμμένες” στον σχεδιασμό τον νυν Δημάρχων για να καταφέρουν να “εγκλωβίσουν” την ψήφο στα χωριά.

 

 

Αντιδράσεις από τις τοπικές κοινότητες

 

Η Συντονιστική Επιτροπή του Δικτύου Κοινοτήτων εξέδωσε “σκληρή” ανακοίνωση, με την οποία καλεί την Κυβέρνηση έστω και την τελευταία στιγμή να επαναφέρει το δίκαιο σύστημα της τρίτης και ξεχωριστής κάλπης για τις δημοτικές κοινότητες.

Η ανακοίνωση αναφέρει:

 

Το Υπουργείο Εσωτερικών αποφάσισε να περάσει κυριολεκτικά νύχτα, τροποποιήσεις για την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Συγκεκριμένα στις 3 τα ξημερώματα της 6ης Απριλίου 2023 χωρίς καμία προηγούμενη ενημέρωση, χωρίς να περάσει από δημόσια διαβούλευση τις προτάσεις του, πρόσθεσε στο σχέδιο νόμου “Ρυθμίσεις σχετικά με τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού» διατάξεις που αφορούν τις Κοινότητες.

Συγκεκριμένα, καταργείται το πληθυσμιακό κριτήριο των 300 κατοίκων για την εκλογή προέδρου Κοινότητας, δηλαδή μονοεδρικές θα είναι οι Κοινότητες κάτω των 200 κατοίκων. Άνω των διακοσίων προβλέπεται τριμελές συμβούλιο Κοινότητας (τρία (3) μέλη, σε δημοτικές κοινότητες με πληθυσμό από διακόσιους έναν έως δύο χιλιάδες (201 – 2.000) κατοίκους. Στις Κοινότητες κάτω των 200 κατοίκων πρόεδρος θα εκλέγεται ο πρώτος υποψήφιος σε σταυρούς του συνδυασμού που πλειοψήφησε στην Κοινότητα (…, πρόεδρος της δημοτικής κοινότητας εκλέγεται ο πρώτος σε σταυρούς προτίμησης υποψήφιος του συνδυασμού που συγκέντρωσε κατά την αρχική ψηφοφορία (α’ γύρος) στη δημοτική κοινότητα την απόλυτη ή σχετική πλειοψηφία του συνόλου των έγκυρων ψηφοδελτίων. Οι λοιποί υποψήφιοι, του ίδιου συνδυασμού, κατά τη σειρά των σταυρών που έλαβαν, λογίζονται ως αναπληρωματικοί. Σε περίπτωση ισοψηφίας, το αρμόδιο δικαστήριο διενεργεί κλήρωση).

Στις Κοινότητες άνω πλέον των 200 κατοίκων που θα έχουν τριμελή, πενταμελή, εντεκαμελή ή δεκαπενταμελή συμβούλια την πλειοψηφία και τον Πρόεδρο θα έχει ο συνδυασμός του Δημάρχου κατά 3/5 είτε έχει πλειοψηφήσει στην Κοινότητα ο συνδυασμός του, είτε όχι.

α) (τρία (3) μέλη, σε δημοτικές κοινότητες με πληθυσμό από διακόσιους έναν έως δύο χιλιάδες (201 – 2.000) κατοίκους,
β) πέντε (5) μέλη, σε δημοτικές κοινότητες με πληθυσμό από δύο χιλιάδες έναν έως δέκα χιλιάδες (2.001 – 10.000) κατοίκους,

γ) έντεκα (11) μέλη, σε δημοτικές κοινότητες με πληθυσμό από δέκα χιλιάδες έναν έως πενήντα χιλιάδες (10.001 – 50.000) κατοίκους και

δ) δεκαπέντε (15) μέλη, σε δημοτικές κοινότητες με πληθυσμό από πενήντα χιλιάδες έναν (50.001) και άνω κατοίκους.)

Ένα μήνα πριν τις εθνικές εκλογές όλα αυτά…και εμείς έστω και στο παρα πέντε σας καλούμε για την αλήθεια της κάλπης και όχι για «πυροτεχνήματα» και τρικ εντυπωσιασμού!

Επαναφέρετε την ανεξάρτητη – ξεχωριστή κάλπη για την ανάδειξη των προέδρων και των συμβουλίων των Κοινοτήτων! Τον πιο δημοκρατικό τρόπο εκλογής τοπικών συμβουλίων τα τελευταία 40 χρόνια!
Η εκλογή του Συμβουλίου Κοινότητας και του Προέδρου Κοινότητας από τον συνδυασμό που πλειοψηφεί σε κάθε Κοινότητα (καμία διάκριση των Κοινοτήτων σε άνω και κάτω των 300 ή και 200 όπως προκρίνεται κατοίκων) πέρα από το όποιο αποτέλεσμα σε επίπεδο Δήμου.
Ενισχύστε τις Κοινότητες – δηλαδή τις τοπικές κοινωνίες – μέσα από την αμεσότερη έκφρασή τους τα Συμβούλια τους και όχι υποβαθμίζοντας τα μετατρέποντας τα σε προεκλογικά περίπτερα των υποψηφίων Δημάρχων.

Αντιληφθείτε επιτέλους ότι οι ανεξάρτητες Κοινότητες δεν «απειλούν» την κυβερνησιμότητα των Δήμων αλλά εκφράζουν την αγωνία τους για τη διάλυση της υπαίθρου, την απομάκρυνση νέων ανθρώπων να ασχοληθούν με τα κοινά του τόπου τους, λειτουργούν ως πρώτο βήμα μιας κοινωνίας που μπορεί να ονειρεύεται, να σχεδιάζει το παρόν και το μέλλον το δικό της και των παιδιών της.
Κατά τη συζήτηση στη Διαρκή Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης, την Παρασκευή 7 Απριλίου 2023, τέθηκε αίτημα από τον Βουλευτή Λαρίσης Μάξιμο Χαρακόπουλο, ο οποίος και προεδρεύει στην εν λόγω επιτροπή της Βουλής, για το παραπάνω ζήτημα. Να εξεταστεί η δυνατότητα να εκλέγεται Πρόεδρος της Κοινότητας από τον πλειοψηφήσαντα συνδυασμό σε επίπεδο Κοινότητας ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα σε επίπεδο Δήμου και τόνισε ότι είναι έμπρακτη αναγνώριση της βούλησης της τοπικής κοινωνίας και πρέπει να γίνει σεβαστή από την πολιτεία. Η άμεση απάντηση του Υπουργού Εσωτερικών ήταν ότι θα φέρει τροπολογία προς αυτήν την κατεύθυνση.

Παρά τις αντικειμενικές δυσκολίες της εποχής της πανδημίας, οι Κοινότητες τον Μάρτιο – Μάιο του 2021 ενώθηκαν και ένα πρώτο άτυπο δίκτυο εμφανίστηκε και αντέδρασε με πληθώρα υπομνημάτων και προτάσεων που καταθέσαμε προς την ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών και την ΚΕΔΕ.

Δυστυχώς, δεν πείσαμε για την αντισυνταγματικότητα και την αντιδημοκρατικότητα των διατάξεων και ψηφίστηκε ο νόμος 4804/2021 καταργώντας επί της ουσίας την φωνή των Κοινοτήτων.

Διαβάζουμε δημοσιεύματα που δείχνουν ότι ο Υπουργός Εσωτερικών φαίνεται να λέει ότι θα φέρει και άλλες τροποποιήσεις «συμμορφούμενος προς τας υποδείξεις» είτε του Συμβουλίου Επικρατείας, είτε πολιτικών πιέσεων για προεκλογικούς λόγους, είτε γιατί φτάνουν συνεχώς οι φωνές στα γραφεία του από τα χωριά που αγωνιούν έρημα πια και αποδεδειγμένα μέσω και της πρόσφατης απογραφής. Απογραφή που επίσημα δεν έχουν δημοσιοποιηθεί τα αποτελέσματα της ανά Δήμο-ανά Κοινότητα.

Άλλο ένα «δυστυχώς» είναι και το αυτονόητο που ως Δίκτυο Κοινοτήτων Ελλάδος είχαμε επισημάνει και αναδείξει: 3,5 χρόνια μετά από αυτή τη λογική διαμαρτυρία μας τα έξοδα κίνησης των προέδρων θα εξαιρούνται φορολογίας (από το φορολογικό έτος 2023 όμως!) και δεν θα λογίζονται ως μισθωτή εργασία όπως πολύ κακώς γίνεται μέχρι σήμερα με τα γνωστά επιβαρυντικά φορολογικά προβλήματα στην πλειοψηφία των προέδρων των Κοινοτήτων.

Για το συγκεκριμένο ζήτημα ο πρόεδρος της Κοινότητας Καλαμάτας και μέλος της Συντονιστικής Επιτροπής Δικτύου Κοινοτήτων Ελλάδος είχε ανταλλάξει αλληλογραφία με τον σημερινό Υπουργό Εσωτερικών και συνοπτικά η απάντησή του Υπουργού ήταν «ότι δεν είναι προς το συμφέρον των προέδρων των κοινοτήτων η εν νέου ανακίνηση του ζητήματος αναφορικά με το καθεστώς φορολόγησης των εξόδων κίνησης που λαμβάνουν, όπως προκύπτει από την απόφαση της Κ.Ε.Δ.Ε. υπ’αριθ. 455/09.12.2021.»

Επίσης στο επόμενο διάστημα, μετά από απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, το Υπουργείο Εσωτερικών αναγκάζεται να εναρμονιστεί ως προς την εκλογή του προέδρου Κοινότητας άνω των 300 κατοίκων για την τρέχουσα δημοτική περίοδο δηλαδή έως 31.12.2023.

Τον Αύγουστο του 2019, ως εκπρόσωποι των Κοινοτήτων είχαμε επισημάνει μέσα στην Βουλή, ότι όλως αντισυνταγματικώς δεν εφαρμόστηκε ο τρόπος εκλογής του Νόμου που ψηφιστήκαμε. Τον Σεπτέμβριο του 2019, δικηγόρος από τα Γιαννιτσά κατέθεσε προσφυγή και πέτυχε την έκδοση της υπ’αριθμ 283/2023 απόφασης της Ολομέλειας του ΣτΕ. Δηλαδή σε όλες τις Κοινότητες άνω των 300 κατοίκων (εκτός από αυτές που Πρόεδρος εκλέχτηκε σε συνδυασμό που συγκέντρωσε ποσοστό μεγαλύτερο του 50%) θα πρέπει από την στιγμή που θα ψηφιστεί ο νόμος τη Μ.Τρίτη και εκδοθεί εγκύκλιος από το Υπουργείο Εσωτερικών, να γίνει ειδική συνεδρίαση του Συμβουλίου Κοινότητας για να εκλεγεί εκ νέου ο Πρόεδρος του Συμβουλίου Κοινότητας. Υποψήφιοι θα είναι οι σύμβουλοι που έχουν πάρει τους περισσότερους σταυρούς από τους δύο πρώτους πλειοψηφήσαντες συνδυασμούς. Και όλα αυτά γιατί ο Νόμος που ψηφίστηκε από την Κυβέρνηση το 2019 ήταν αντισυνταγματικός.

Ακόμα και σήμερα ο τρόπος εκλογής του προέδρου της Κοινότητας άνω των 300/200 κατοίκων δεν διατυπώνεται σαφώς στον νόμο 4804/2021 προκαλώντας ερμηνείες.

Κλείνουμε, εκ νέου, με το πάγιο αίτημα μας για επαναφορά της ανεξάρτητης – ξεχωριστής κάλπης για την ανάδειξη των προέδρων και των συμβουλίων των Κοινοτήτων!