Εκτύπωση αυτής της σελίδας
Τετάρτη, 20 Μαϊος 2020 11:27

«Μύλος» στην Περιφέρεια Ηπείρου με τα έργα οδοφωτισμού

*Αναδημοσίευση από την ιστοσελίδα www.euro2day.gr - Ρεπορτάζ Φώτης Κόλλιας

Ενώ έχει ήδη ολοκληρώσει ένα έργο με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), που αφορά στη μονάδα διαχείρισης απορριμμάτων, και έχει σε εξέλιξη άλλο ένα (τον οδοφωτισμό του περιφερειακού δικτύου) με έξι υποψηφίους, ο περιφερειάρχης Ηπείρου Αλ. Καχριμάνης αποφάσισε, προ εβδομάδων, μαζί με τη δημοτική αρχή των Ιωαννίνων, να προχωρήσουν τον διαγωνισμό για τον οδοφωτισμό της πόλης με Σύμβαση Ενεργειακής Απόδοσης (ΣΕΑ).

Αν και την τελευταία τριετία υπήρξαν πολλά παρατράγουδα, αρκετές ακυρώσεις διαγωνισμών και πολλές καταγγελίες, για την προώθηση έργων οδοφωτισμού με ΣΕΑ ανά την Ελλάδα, ο κ. Καχριμάνης δήλωνε προ ημερών πως η συγκεκριμένη μέθοδος είναι προτιμότερη από τα ΣΔΙΤ καθώς ολοκληρώνεται ταχύτερα. Οι περισσότεροι διαγωνισμοί με ΣΕΑ στην Ελλάδα ολοκληρώθηκαν πράγματι ταχύτερα καθώς αρχικά εμφανίζονταν πέντε-έξι υποψήφιοι που αποκλείονταν και έμενε στο παιχνίδι μόνο ένας!

Πιθανώς γι’ αυτό τον λόγο, το δημοτικό συμβούλιο του δήμου Ιωαννιτών καταψήφισε την προηγούμενη εβδομάδα την προγραμματική σύμβαση μεταξύ του δήμου και της Περιφέρειας Ηπείρου για την ωρίμανση και δημοπράτηση του έργου οδοφωτισμού, προϋπολογισμού 19,2 εκατ. ευρώ.

Στην καταψήφιση της προγραμματικής σύμβασης πρωτοστάτησε, μάλιστα, η πρώην αντιπεριφερειάρχης και σημερινή επικεφαλής της παράταξης «Ιωάννινα 2023» Τατιάνα Καλογιάννη. Η κα Καλογιάννη, όπως μεταδίδει ο τοπικός Τύπος, δήλωσε πως επρόκειτο «για μια ψηφοφορία υπέρ ή κατά της αδιαφάνειας και της τήρησης ή μη των διαδικασιών».

Στην ανακοίνωση του συνδυασμού «Ιωάννινα 2023» αναφέρεται πως «η δημοτική ομάδα της παράταξής μας, κατά πλειοψηφία, αποφάσισε να μην εγκρίνει σήμερα το σχέδιο της προγραμματικής σύμβασης, όπως κατατέθηκε από τη δημοτική αρχή». Το καίριο όμως πολιτικό διακύβευμα, για την παράταξή μας, ήταν και παραμένει η αδιαφάνεια. Η παράταξή μας ψήφισε, σήμερα, κατά της αδιαφάνειας των διαδικασιών».

Επικαλείται, τέλος, το γεγονός πως ο δήμος Αθηναίων προωθεί με ΣΔΙΤ και όχι με ΣΕΑ το έργο οδοφωτισμού, ύψους περί τα 25 εκατ. ευρώ, για την αντικατάσταση 45.660 φωτιστικών σωμάτων παλαιάς τεχνολογίας.

Ο περιφερειάρχης Ηπείρου επιμένει, πάντως, και δήλωσε πως ακόμα και ο διαγωνισμός για τον οδοφωτισμό της περιφέρειας έπρεπε να γίνει με ΣΕΑ, προκειμένου να μην υπάρξουν καθυστερήσεις. «Εγώ πιστεύω τώρα θα έχουμε τέσσερις έως έξι εταιρείες που θα έρθουν στον διαγωνισμό», δήλωσε και πρόσθεσε πως οι δύο μέθοδοι (ΣΔΙΤ και ΣΕΑ) δεν έχουν μεγάλη διαφορά. Όμως είναι γνωστές οι υποθέσεις με τους διαγωνισμούς ΣΕΑ ανά την Ελλάδα που εξακολουθούν να αποτελούν αντικείμενο συζήτησης σε πολλούς δήμους.

Στον διαγωνισμό για το ΣΔΙΤ οδοφωτισμού του περιφερειακού οδικού δικτύου εκδήλωσαν ενδιαφέρον έξι υποψήφιοι και συγκεκριμένα η Μυτιληναίος, η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ - Fotagon Led, η Intrakat, η Greenesco (βασικοί μέτοχοι είναι η ΔΕΗ Ανανεώσιμες και ο όμιλος Attica BankΑΤΤ +0,84%), η ΤΡΙΤΩΝ και η κοινοπραξία της τεχνικής εταιρείας Θεμέλη με την ιταλική Pagano & Ascolillo. Σύμφωνα με πληροφορίες, σε δύο από αυτά τα σχήματα συμμετέχουν και γνωστοί διεθνείς όμιλοι και συγκεκριμένα οι γαλλικές Vinci και Engie.

Κατά σύμπτωση, δεν ενδιαφέρθηκαν οι γνωστοί «παίκτες» οι οποίοι την τελευταία τριετία επιχείρησαν να κυριαρχήσουν στην ελληνική αγορά οδοφωτισμού, με διαγωνισμούς που βρέθηκαν στο επίκεντρο κριτικής.

Σύμφωνα με την προκήρυξη, θα ακολουθήσει η προεπιλογή μεταξύ των υποψηφίων και όσοι περάσουν στο δεύτερο στάδιο θα συμμετάσχουν στη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, προκειμένου να καθοριστούν οι τεχνικές και άλλες λεπτομέρειες της σύμβασης ΣΔΙΤ που θα υπογράψει όποιος επικρατήσει.