Καμία εκδήλωση
Δευτέρα, 20 Φεβρουαρίου 2017 01:28

Συνομιλώντας στο atpreveza.gr για τα «αποσυρθέντα βιβλία» με τον Χάρη Αθανασιάδη…

24-1-630 22

Το βιβλίο «Τα αποσυρθέντα βιβλία - Έθνος και σχολική Ιστορία στην Ελλάδα 1858-2008», θα παρουσιαστεί στο Diem Espresso Bar (Ελευθερίου Βενιζέλου/Μπάλκου, Πρέβεζα) την Τρίτη 21 Φεβρουαρίου στις 7 το απόγευμα. Ο συγγραφέας του ο Χάρης Αθανασιάδης, αναπληρωτής καθηγητής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, παραχώρησε συνέντευξη στο atpreveza.gr, «ξετυλίγοντας» μία δομημένη σκέψη και προσέγγιση της ιστορικής πραγματικότητας και του σχολείου…


-Παρατηρείται γενιά με τη γενιά και παρά το γεγονός ότι βρισκόμαστε σε μία εποχή που η πληροφορία προσλαμβάνεται εύκολα και με ποικίλους τρόπους, οι Έλληνες να γνωρίζουν ελάχιστα για την αρχαία ή νεότερη ιστορία τους. Πού το αποδίδετε αυτό;

«Το πρόβλημα δεν είναι τόσο μια συγκεκριμένη πληροφορία, πότε για παράδειγμα ξεκίνησαν οι βαλκανικοί πόλεμοι, όσο η ικανότητα να στοχάζεται κάποιος το παρόν ενθέτοντάς το σε ιστορική προοπτική. Το παρόν είναι ο στόχος μας, αυτό έχουμε ευθύνη ως πολίτες να αναλύουμε και να εξηγούμε, ώστε η όποια δράση μας να είναι έλλογη και θεμελιωμένη. Όμως το παρόν είναι οι εκβολές της ιστορίας, λιγότερο της αρχαίας και της μεσαιωνικής, περισσότερο της νεότερης και σύγχρονης. Να μην εξαντλούμε, λοιπόν, τους μαθητές μας ζητώντας τους να απομνημονεύσουν εκατοντάδες ονόματα, γεγονότα και χρονολογίες. Να τους μάθουμε να αναλύουν και να εξηγούν τα κομβικά επεισόδια του παρελθόντος, εκείνα που επηρέασαν καθοριστικά τις μετέπειτα εξελίξεις. Άλλωστε, αν επιμένουμε στην ανάλυση, ιδιαιτέρως στις λυκειακές τάξεις, αναπτύσσουμε στους νέους νοητικές δεξιότητες που θα τους χρησιμεύσουν ακολούθως να κατανοήσουν τον κόσμο που θα ζήσουν. Έναν κόσμο σύνθετο και αντιφατικό. Αν δεν τους εφοδιάσουμε με εκλεπτυσμένα και αποτελεσματικά εργαλεία, θα αναζητήσουν απαντήσεις σε κάθε «μετα-αλήθεια» ή κάθε απίθανη θεωρία συνωμοσίας. Διότι αυτό ακριβώς κάνουν οι θεωρίες συνωμοσίας. Προσφέρουν εύκολες, απλοϊκές απαντήσεις κατάλληλες για όσους δεν έχουν την ικανότητα να αναμετρηθούν με δύσκολα ερωτήματα».

7589

-Ο χορός του Ζαλόγγου, που έχει υμνηθεί παγκοσμίως, πως θα πρέπει να αντιμετωπίζεται από τα σχολικά εγχειρίδια;

«Η εικόνα που έχουμε οι περισσότεροι πολίτες για τον Χορό του Ζαλόγγου προέρχεται από τις σχολικές θεατρικές παραστάσεις της 25ης Μαρτίου. Οι μαθήτριες με παραδοσιακές φορεσιές χορεύουν τραγουδώντας «στη στεριά δε ζει το ψάρι» και σε κάθε κύκλο φεύγει και μία από τη σκηνή, υποδηλώνοντας πως πέφτει στο γκρεμό προκειμένου να μην πέσει στα χέρια των Τούρκων. Πρόκειται για μια μυθοποιημένη εικόνα, που προσωπικά μου αρέσει διότι λειτουργεί ως ύμνος στην ελευθερία και στο ανυπότακτο πνεύμα. Ωστόσο, τα δρώμενα αυτά παραπέμπουν σε ένα ιστορικό γεγονός που συνάγεται μόνο από έμμεσες και αμφισβητούμενες πηγές».

-Τι προσδιορίζεται πλέον ως Έθνος στον 21ο αιώνα μέσα από τα ιστορικά σχολικά βιβλία;

«Στα περισσότερα εγχειρίδια Ιστορίας αφήνεται να εννοηθεί, δίχως συνήθως να δηλώνεται ρητά, πως τα έθνη είναι βιολογικές κατηγορίες, ότι είσαι Έλληνας ή Βούλγαρος επειδή γεννήθηκες Έλληνας ή Βούλγαρος. Οι ιστορικοί όμως γνωρίζουν πως τα έθνη είναι πολιτισμικές κοινότητες που μορφοποιήθηκαν εξαιτίας κρίσιμων ιστορικών γεγονότων και οι οποίες κάθε άλλο παρά αναλλοίωτες στο χρόνο μένουν. Η ίδια η ελληνική επανάσταση του 21, αναδόμησε το ελληνικό έθνος, το νοηματοδότησε ξανά. Με ρωτήσατε πριν για τους Σουλιώτες. Πόσοι σημερινοί Έλληνες γνωρίζουν ότι οι Σουλιώτες δεν μιλούσαν ελληνικά; Δεν ήταν Έλληνες, λοιπόν; Όμως ποιος λογιζόταν Έλληνας στα 1821; Αυτός που μιλούσε ελληνικά ή αυτός που συμμετείχε στην Επανάσταση;».

-Για ποιους λόγους αποφεύγουν τα σχολικά εγχειρίδια να αναφερθούν εκτενώς στα κεφάλαια «Εθνική Αντίσταση» και «Ελληνικός Εμφύλιος Πόλεμος»;

«Διότι είναι συγκρουσιακά θέματα. Η ελληνική κοινωνία διαιρέθηκε τότε βαθιά, και η διαίρεση είχε πολλαπλές επιπτώσεις υλικές και συμβολικές σε κάθε άτομο, κάθε οικογένεια, κάθε χωριό. Υπήρξαν πολλοί χαμένοι· υπήρξαν πολλοί κερδισμένοι· υπήρξε πολλή βία. Πόσο εύκολο ήταν να αναφερθεί ένας δάσκαλος στον εμφύλιο κατά τη δεκαετία του 1960 όταν υπήρχαν ακόμη πολιτικοί εξόριστοι και φυλακισμένοι κι όταν μια «λάθος» λέξη ήταν ικανή να σε στιγματίσει και να τεθείς στο στόχαστρο των μηχανισμών του κράτους και, ακόμα χειρότερα, του παρακράτους; Μα και τώρα, που η δημοκρατία έχει ριζώσει, πόσο εύκολο είναι να μιλήσεις, δίχως να στρογγυλεύεις, για τους ταγματασφαλίτες που συνεργάστηκαν με τον κατακτητή ή για τους μαυραγορίτες που πλούτισαν από τη δυστυχία των άλλων και για το γεγονός πως όλοι αυτοί (που ήταν πάρα πολλοί) στελέχωσαν στη συνέχεια το κράτος; Από την άλλη είναι αναγκαίο· πρέπει να βρούμε τον τρόπο –δεν μπορείς να κρύβεις για πάντα τα σκουπίδια κάτω απ’ το χαλί. Δεν είναι μόνο ούτε κυρίως ζήτημα διαχείρισης μιας τραυματικής μνήμης· ούτε ζήτημα κάθαρσης. Είναι προπαντός προϋπόθεση κατανόησης ενός δύσκολου παρόντος. Η σύγχρονη Ελλάδα είναι το αποτέλεσμα πρωτίστως όσων συνέβησαν τον τελευταίο αιώνα. Και σ’ αυτόν τον αιώνα ο εμφύλιος δεν ήταν ένα περιθωριακό επεισόδιο».

-Τελικά την ιστορία και στα σχολεία τη γράφουν οι νικητές;

«Παλιότερα, ναι· ήταν ο κανόνας. Σήμερα όμως όχι. Οι ηττημένοι, τα χαμηλά κοινωνικά στρώματα, οι γυναίκες, οι μειονότητες, οι περιθωριακοί διεκδικούν μια θέση στις ιστορικές σπουδές. Οι ιστορικοί δεν περιορίζονται πια στην πολιτική Ιστορία ή στους πολέμους· προσπαθούν να ανασυνθέσουν το παρελθόν σε όλες του τις όψεις, με όλη τη συνθετότητα και την αντιφατικότητα που χαρακτηρίζει κάθε κοινωνία. Άλλωστε οι περισσότεροι από τους επαγγελματίες ιστορικούς δεν προέρχονται πλέον, όπως παλιότερα, από την ανώτερη αστική τάξη. Συχνά βγαίνουν μέσα από τους ηττημένους. Κι όπως είπε ο μεγάλος Άγγλος ιστορικός Έρικ Χομπσμάουμ, συχνά οι ηττημένοι γράφουν καλύτερη Ιστορία από τους νικητές. Ακριβώς διότι είναι αναγκασμένοι να στοχαστούν πάνω στα αίτια της ήττας τους. Με ρωτήσατε πριν για τον Εμφύλιο. Σήμερα στη χώρα μας δύο διακριτές ιστοριογραφικές σχολές αντιπαρατίθενται σκληρά για την περίοδο εκείνη. Ο πόλεμος συνεχίζεται όχι με όπλα, μα με στοιχεία και επιχειρήματα, με βιβλία και άρθρα. Βέβαια, όλα αυτά αφορούν την ιστορική έρευνα στα πανεπιστήμια. Στα σχολεία δυσκολευόμαστε να ξεφύγουμε από μια δοξαστική του έθνους και συνεκτική αφήγηση, αποκαθαρμένη από αντιφάσεις, εσωτερικές συγκρούσεις και μελανές σελίδες».

-Το βιβλίο σας επικεντρώνεται στις διαμάχες για τα σχολικά εγχειρίδια Ιστορίας. Από πότε κρατούν αυτές οι διαμάχες και για ποιο λόγο;

«Όπως είπα, η σχολική Ιστορία θα έπρεπε να μεταδίδει στους μαθητές μια έγκυρη γνώση για το παρελθόν και να ασκεί την ικανότητά τους να αναλύουν σύνθετες κοινωνικές πραγματικότητες. Όμως δεν κάνει αυτό. Αξιοποιείται πρωτίστως για να καλλιεργεί εθνική ταυτότητα. Αυτός ο σκοπός είχε κάποιο νόημα ως την μικρασιατική καταστροφή και την ανταλλαγή των πληθυσμών, μα σήμερα δεν έχει κανένα. Όμως κάθε φορά που επιχειρήθηκε η ανανέωση των εγχειριδίων ξέσπασαν δριμύτατες και παρατεταμένες ιδεολογικές αντιπαραθέσεις. Το πότε ακριβώς και το γιατί θα μας απασχολήσουν στην παρουσίαση του βιβλίου, την Τρίτη το απόγευμα. Ελάτε να τα κουβεντιάσουμε».

38DSC 0163atha3-960x618

Ο Χάρης Αθανασιάδης είναι ιστορικός της εκπαίδευσης. Με τις μελέτες του επιχειρεί να διερευνήσει δύο κυρίως πτυχές του ελληνικού εκπαιδευτικού παρελθόντος: α. την επίδραση των εκπαιδευτικών συνδικάτων στη διαμόρφωση της κρατικής εκπαιδευτικής πολιτικής και β. τις κοινωνικές διαμάχες που αναπτύσσονται γύρω από τη σχέση έθνους και σχολείου. Εργάστηκε στο Τμήμα Κοινωνιολογίας της Κρήτης, το ΦΠΨ Ιωαννίνων και την Ακαδημία Εργασίας της ΓΣΕΕ όπου δίδαξε Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης, Ιστορία της Εκπαίδευσης και Ιστορία του Εργατικού Κινήματος αντίστοιχα. Ως επισκέπτης ερευνητής συνεργάστηκε επίσης με τα πανεπιστήμια του Bristol (Graduate School of Education, 2001) και της Κύπρου (Τμήμα Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2009) και ως εξωτερικός συνεργάτης με το Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας (2002-4).



  1. ΡΟΗ-ΕΙΔΗΣΕΩΝ
  2. ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ

title1 -- Διαβάστε επίσης... --

Κοινωνία

20 Μαϊος 2024
Τα προσωρινά αποτελέσματα για την αντιπροσωπεία του περιφερειακού τμήματος Ηπείρου του ΤΕΕ και η σταυροδοσία, σύμφωνα με την ανακοίνωση του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, έχουν ως εξής:
20 Μαϊος 2024
80 παράνομες ιχθυοπαγίδες ανέσυρε από τον Αμβρακικό Κόλπο το Λιμεναρχείο σε συνεργασία με υπαλλήλους του Ο.ΦΥ.ΠΕ.Κ.Α. Σε σχετική ανακοίνωση το ...
20 Μαϊος 2024
Ζητείται Πωλήτρια για το Mini Market εντός Ninos Grand beach Resort στο Κανάλι Πρέβεζας. Απαιτούμενα προσόντα: Απόφοιτος λυκείου. ...
19 Μαϊος 2024
Συνελήφθησαν κατά την διάρκεια της χθεσινής νύχτας (18-19/05/2024) από αστυνομικούς του Αστυνομικού Τμήματος Πρέβεζας δύο ημεδαποί, προσωρινά ...
18 Μαϊος 2024
Μέσα σε φορτισμένο συγκινησιακά κλίμα ο Εξωραϊστικός Εκπολιτιστικός Σύλλογος Ν.Σαμψούντας « Η ΑΜΙΣΟΣ», η Περιφερειακή Ενότητα Πρέβεζας και ο Δήμος ...

Αθλητισμός

20 Μαϊος 2024
Ολοκληρώθηκε το Σάββατο το πρωτάθλημα μπάσκετ της Α' ΕΣΚΑΒΔΕ και η Νικόπολη Πρέβεζας μετά και τη νίκη της στο ΔΑΚ Πρέβεζας επί του Λέοντα Κέρκυρας με σκορ 88-76 κατάκτησε το πρωτάθλημα και την άνοδο
17 Μαϊος 2024
Την παρακάτω ανακοίνωση εξέδωσε ο ΣΚ Νικόπολη Πρέβεζας: "Η αγωνιστική χρονιά φτάνει στο τέλος της. Απομένουν 40 λεπτά, ένας μόνο αγώνας για ...
13 Μαϊος 2024
Εξαιρετική επίδοση σημείωσε η 15χρονη αθλήτρια από την Πρέβεζα Χαρά Γέρου στα 5000 μέτρα βάδην κορασίδων,  στους διασυλλογικούς αγώνες των ...
23 Απριλίου 2024
Την 3η θέση στα 400 μέτρα εμπόδια κατέκτησε η Κυριακή Τσαούση στους Πανελλήνιους Σχολικούς Αγώνες Κλασσικού Αθλητισμού ΓΕ.Λ. – ΕΠΑ.Λ. Ελλάδας – ...
22 Απριλίου 2024
Στα πλαίσια του διασυλλογικού πρωταθλήματος Κ16, που έγινε στα Γιάννενα τις 20/4/24 η Χαρά Γέρου σημείωσε τη 5η καλύτερη επίδοση της τελευταίας ...

Πολιτισμός

20 Μαϊος 2024
Τα μουσεία αποτελούν σήμερα αναπόσπαστο στοιχείο εκπαίδευσης, δημιουργικής απασχόλησης και ψυχαγωγίας τόσο για μαθητές, όσο και για άλλες κοινωνικές ...
17 Μαϊος 2024
Tο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους SHORT ENCOUNTERS, διοργανώνει στην πόλη της Πρέβεζας τη χρονική περίοδο μεταξύ της 23ης και ...
06 Ιουλίου 2022
Μία θεατρική παράσταση στο Ρωμαϊκό Ωδείο Νικόπολης και μία θεατρική παράσταση στο Νεκρομαντείο Αχέροντα περιλαμβάνει ο Θεσμός του Υπουργείου ...
16 Μαϊος 2024
Η θεατρική ομάδα του 3ου Γυμνασίου Πρέβεζας συμμετείχε την Τετάρτη, 15 Μαΐου, στον «Ερασιτεχνικό Μάιο», μια πρωτοβουλία του ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων για να ...

Στήλες

06 Ιουλίου 2012
Αραβικές δυνάμεις υπό τον Λόρενς της Αραβίας και τον βεδουίνο Αούντα Ιμπού Ταγί καταλαμβάνουν το λιμάνι της Άκαμπα από τους Οθωμανούς Τούρκους στις 6 Ιουλίου 1917, κατά τη διάρκεια της αραβικής
26 Ιουνίου 2012
Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση της Γιουγκοσλαβίας απορρίπτει τις διακηρύξεις ανεξαρτησίας της Σλοβενίας και της Κροατίας. Αρχίζει ο Πόλεμος των Δέκα ...
21 Ιουνίου 2012
Σκάνδαλο της Κτηματικής Τράπεζας της Ελλάδας ξεσπά στις ΗΠΑ, με συλλήψεις σε διάφορες πόλεις της Αμερικής, για παράνομες καταθέσεις 700 εκατομμυρίων ...
19 Ιουνίου 2012
Οι Έλληνες συντρίβουν τους Βούλγαρους στη μάχη Κιλκίς - Λαχανά, κατά τη διάρκεια του Β' Βαλκανικού Πολέμου, στις 19 Ιουνίου 1913. Η μάχη ξεκίνησε ...
16 Ιουνίου 2012
Παρουσία στενών συγγενών, λίγων φίλων και εκπροσώπων των πολιτικών κομμάτων, χωρίς επικήδειους λόγους, κηδεύτηκε στο νεκροταφείο Παιανίας στις 16 ...