Πρόκειται ουσιαστικά για την ιδιωτικοποίηση της υπηρεσίας αστικού και οδικού φωτισμού για τα επόμενα 12 χρόνια.
Το κύριο επιχείρημα της δημοτικής αρχής Γεωργάκου για τη συγκεκριμένη σύμβαση είναι ότι τα οικονομικά οφέλη μέσω της εξοικονόμησης θα είναι σημαντικά για το Δήμο.
Είναι όμως έτσι;
Στο capital.gr είχε δημοσιευτεί πριν ξεκινήσει η σχετική “μόδα” των Συμβάσεων Ενεργειακής Απόδοσης ένα άρθρο του κ. Θοδωρή Γιάνναρου, ο οποίος είναι Μοριακός Βιολόγος-Γενετιστής, που πραγματοποίησε μία ενδιαφέρουσα ανάλυση σχετικά με τις συγκεκριμένες συμβάσεις σχετικά με το οικονομικό σκέλος, που έχει να κάνει με την καταβολή του ΦΠΑ από τους Δήμους.
Μεταξύ άλλων ο κ. Γιάνναρος ανέφερε:
“Ας εστιάσουμε τώρα την προσοχή μας σε ένα απλό παράδειγμα: τυχαίος ΟΤΑ αποφασίζει να υλοποιήσει αυτοχρηματοδοτούμενη δράση Ενεργειακής Αναβάθμισης του Δικτύου Οδοφωτισμού του, μέσω διεθνούς ανοικτής διαγωνιστικής διαδικασίας, με τη χρηματοδότηση να προέρχεται από ιδιωτικά κεφάλαια και την πληρωμή του Αναδόχου να γίνεται από την εξοικονόμηση ενέργειας που θα προκύπτει από τη Σύμβαση Ενεργειακής Απόδοσης (ΣΕΑ) μεταξύ του ΟΤΑ και του Ιδιώτη Αναδόχου.
... πιο συγκεκριμένα και με δεδομένο ότι η αποπληρωμή αυτών των παρεμβάσεων στους Αναδόχους γίνεται σε εύρος τουλάχιστον 12 ετών, με έλεγχο του αποτελέσματος, που αφορά καθαρά στην εξοικονόμηση και λογίζεται ως Παροχή Υπηρεσιών με συντελεστή ΦΠΑ 24%, δυστυχώς δημιουργείται ένα αυξημένο κόστος αποπληρωμής στον δημόσιο τομέα -τους ΟΤΑ δηλαδή, για τους οποίους ο ΦΠΑ θεωρείται και είναι δαπάνη μη δυνάμενη συμψηφισμού.
Πριν την Ενεργειακή Αναβάθμιση οι ΟΤΑ έχουν ως ΦΠΑ ενεργειακής κατανάλωσης ποσοστό 6% επί της αξίας κατανάλωσης, ενώ με την υλοποίηση της Ενεργειακής Αναβάθμισης ο κάθε ΟΤΑ θα αναλάβει αυξημένο κόστος απόπληρωμής κατά... 18 ολόκληρες ποσοστιαίες μονάδες ΦΠΑ, εξαιτίας του χαρακτηρισμού της αποπληρωμής ως... Παροχή Υπηρεσίας.
Είναι προφανές ότι αυτή η εξέλιξη μειώνει σημαντικά -ή μάλλον εξανεμίζει το όποιο όφελος, ανάλογα με την έκπτωση που θα έχει από τον ιδιώτη Ανάδοχο, κάτι που λειτουργεί ως αντικίνητρο στους ΟΤΑ, με δεδομένη και την υφιστάμενη χρηματοδοτική τους κατάσταση και την έλλειψη πόρων που έχουν δυστυχώς να αντιμετωπίσουν. Το γεγονός αυτό αναμένεται να επιδεινωθεί με τη σημαντική σε μέγεθος αύξηση της τιμής της κιλοβατώρας στις καταναλώσεις των ΟΤΑ για το Δίκτυο Οδοφωτισμού τους, όπως έχει ανακοινωθεί και έχει ξεκινήσει να υλοποιείται από τους παρόχους”.
Το κράτος δεν προχώρησε σε κάποια νομοθετική πρωτοβουλία αναφορικά με το ΦΠΑ και κατά συνέπεια υφίσταται ένα μεγάλο πρόβλημα.
Στο συγκεκριμένο θέμα στάθηκαν και πολλές παρατάξεις της αντιπολίτευσης σε δεκάδες Δήμους σε όλη τη χώρα, καθώς είναι ξεκάθαρο ότι το ποσό είναι μεγάλο για τα Ταμεία ενός Δήμου του μεγέθους της Πρέβεζας.
Αξίζει να σημειωθεί πως στην οικονομική επιτροπή τον Φεβρουάριο του 2023 είχαν “ηχήσει” καμπανάκια κινδύνου (δείτε ΕΔΩ), καθώς η δημοτική αρχή Μπαΐλη, στα απολογιστικά στοιχεία του Αυγούστου του 2019, όταν και παρέδωσε στη νέα δημοτική αρχή, είχε αφήσει το χρηματικό υπόλοιπο των 6.143.131,80 ευρώ και στο 2023 και το χρηματικό υπόλοιπο είναι 2.153.667,840 €, (“κλείσιμο” του 2022). Η μείωση είναι της τάξεως των 4.000.000 ευρώ.
Το συμφωνητικό
Στις 5 Σεπτεμβρίου 2023 αναρτήθηκε το συμφωνητικό παροχής υπηρεσιών (δείτε παρακάτω στα συνημμένα έγγραφα) στο Kεντρικό Ηλεκτρονικό Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων και είναι πλέον δημόσιο.
Απουσιάζει βέβαια από το συμφωνητικό η ειδική συγγραφή υποχρεώσεων, η οποία έχει και όλες τις λεπτομέρειες για τις διαδικασίες τήρησης της σύμβασης.