Αιτία οι νέες προτάσεις-ρυθμίσεις που προωθεί το Υπουργείο Παιδείας για το νηπιαγωγείο και το θεσμό των αναπληρωτών.
Σε δηλώσεις του ο Πρόεδρος του Συλλόγου, κ. Δημήτρης Παπαγεωργίου ανέφερε: «Αυτή η κινητοποίηση αφορά όλη την εκπαίδευση και όχι μία συγκεκριμένη ομάδα εκπαιδευτικών. Είναι δύο διαφορετικά ζητήματα. Ένα πολύ μεγάλο ζήτημα είναι αυτό των αναπληρωτών εκπαιδευτικών. Καταντήσαμε να έχουμε στην Ελλάδα το θεσμό του μόνιμου αναπληρωτή. Οι άνθρωποι εδώ και τρία, πέντε, δέκα, δεκατρία χρόνια τρέχουν σε κάθε σημείο της Ελλάδος, με τις συνθήκες που γνωρίζετε καλά και τις πενιχρές αποδοχές και έρχεται σήμερα το Υπουργείο και λέει στις προτάσεις του για ένα προσωρινό σύστημα αναπληρωτών, που όχι μόνο δε λύνει το πρόβλημα, αλλά δημιουργεί μεγαλύτερες αδικίες. Κλέβει προϋπηρεσίες εκπαιδευτικών. Ένα από τα μέτρα είναι οι 60 μήνες προϋπηρεσία. Αν κάποιος δούλεψε 65-75-85, η προϋπηρεσία αυτή δε λαμβάνεται υπ’ όψη. Τα μέτρα αυτά στην ουσία δημιουργούν μεγαλύτερες αδικίες, ανατρέπουν οικογενειακούς προγραμματισμούς, τις ζωές όλων αυτών που καλύπτουν τα κενά της εκπαίδευσης. Η λύση είναι οι μόνιμοι διορισμοί.
Στην εκπαίδευση από το 2010 έως το 2015 έχουμε 12.354 συνταξιοδοτήσεις και 1630 διορισμούς. Έχουμε περίπου 11.000 οργανικά κενά. Η λύση είναι να διοριστούν μόνιμοι, να καλύψουν τις θέσεις και να πάψουν να αδικούνται οι αναπληρωτές.
Ένα δεύτερο ζήτημα είναι το σχέδιο νόμου που κατέθεσε τις προηγούμενες ημέρες το Υπουργείο Παιδείας μέσα σε ένα νομοσχέδιο για την έρευνα, που αφορά τα νηπιαγωγεία. Εκεί αναφέρει ότι ο ελάχιστος αριθμός νηπίων που χρειάζεται για να λειτουργήσει ένα νηπιαγωγείο -διπλασιάζει αυτόν τον αριθμό από 7- είναι 14. Χωρίς να βασίζεται σε νομικά επιχειρήματα και μάλιστα σε ένα σημείο στην εισηγητική έκθεση (διαβάστε σχετικά ΕΔΩ) αναφέρει ότι έτσι προσαρμόζονται καλύτερα οι δημοσιονομικοί στόχοι. Γίνεται καθαρά για τέτοιους λόγους. Είναι δυστύχημα για την ελληνική εκπαίδευση και κοινωνία να μην αντιμετωπίζεται το παιδί και η Παιδεία με όρους κοινωνικούς και ανθρωπιστικούς, αλλά μόνο με λογιστικούς».
Ο κ. Παπαγεωργίου εξήγησε: «Όταν διπλασιάζεις τον αριθμό των μαθητών, όταν το 7 το κάνεις 14, σημαίνει ότι στα αστικά κέντρα, στις μεγάλες πόλεις, πολλά νηπιαγωγεία θα κλείσουν. Θα έχουμε πολυπληθή τμήματα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται» και πρόσθεσε: «Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια τα σχολεία δουλεύουν με ΕΣΠΑ. Σε πάρα πολλές δομές οι αναπληρωτές είναι με ΕΣΠΑ. Έχει απορροφηθεί το 45% του ΕΣΠΑ φέτος. Πέρα του ότι τους διαλύει όλο τον προγραμματισμό, του χρόνου θα διοριστεί κόσμος; Πώς θα δουλέψει η Παιδεία; Λόγια και μόνο λόγια…».
Ακολούθως οι εκπαιδευτικοί ανέβηκαν στο γραφείο του προϊσταμένου της Διεύθυνσης κ. Θόδωρου Κυραμάρη και μετέφεραν τα αιτήματά τους.
Αναπληρωτές εκπαιδευτικοί μάλιστα του τόνισαν ότι οι προτάσεις του Υπουργείου τους «τσακίζουν» και ψάχνουν να βρουν κίνητρο να συνεχίσουν να κάνουν αυτή τη δουλειά, όταν έχουν τρέξει σε όλα τα απομακρυσμένα σημεία της ελληνικής επαρχίας και δεν τους αναγνωρίζεται ούτε η επιπλέον προϋπηρεσία τους, ούτε οι μεταπτυχιακοί τίτλοι σπουδών, ούτε ο κόπος τους, ώστε να πετύχουν διορισμό, έχοντας μάλιστα πενιχρές αποδοχές. Ειπώθηκε μάλιστα πως πρόκειται για κοροϊδία.
Τέθηκε επίσης ένα ζήτημα με τα προνήπια σε απομακρυσμένες περιοχές και το κατά πόσο θα μπορούν νηπιαγωγεία να κλείνουν, να ανοίγουν και πάλι με το νέο νομοθετικό πλαίσιο.
Ο κ. Κυραμάρης είπε πως είναι μαζί με τους εκπαιδευτικούς στον αγώνα που δίνουν και ανέφερε πως πιστεύει ότι θα αλλάξουν κάποια σημεία των προτάσεων του Υπουργείου.
Παράλληλα ανακοίνωση της ΔΟΕ για το θέμα αναφέρει:
«ΚΑΤΩ ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
ΚΑΜΙΑ ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΗ/ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΩΝ
Κατατέθηκε τη Δευτέρα 11/4/2016 για να αποσυρθεί και να κατατεθεί και πάλι την Τρίτη 12/4, το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Παιδείας, της κυβέρνησης ΣΥ.ΡΙΖ.Α. – ΑΝ.ΕΛ. «Ρυθμίσεις για την Έρευνα και άλλες διατάξεις». Σύμφωνα με τα όσα ορίζονται στο άρθρο 35, «Ρύθμιση θεμάτων σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης», αλλάζει η οργανικότητα των νηπιαγωγείων και διπλασιάζεται αυθαίρετα ο ελάχιστος αριθμός νηπίων που απαιτούνται για τη λειτουργία Νηπιαγωγείου. Συγκεκριμένα:
« 1. α) Η παρ. 5 του άρθρου 3 του ν. 1566/1985 (Α΄167), όπως έχει αντικατασταθεί με την παρ.18 του άρθρου 45 του ν.4264/2014 (Α΄118), αντικαθίσταται ως εξής:
«5. Τα νηπιαγωγεία, ανάλογα με τον αριθμό των οργανικών θέσεων των νηπιαγωγών, είναι μονοθεσία ή πολυθέσια. Η οργανικότητα των νηπιαγωγείων προσδιορίζεται με βάση την αντιστοιχία νηπιαγωγού προς αριθμό νηπίων και η οποία δεν μπορεί να υπερβαίνει τον ένα (1) νηπιαγωγό για κάθε είκοσι πέντε (25) νήπια και όχι λιγότερο από: α) δέκα τέσσερα (14) νήπια καιβ) πέντε (5) νήπια σε σχολικές μονάδες απομακρυσμένων, δυσπρόσιτων και παραμεθόριων περιοχών ή περιοχών με δυσκολίες πρόσβασης ή περιοχών για τις οποίες απαιτείται μεταφορά/μετακίνηση νηπίων σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις νόμων και κανονιστικών πράξεων. Την ευθύνη για την τήρηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα έχει ο οικείος Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων καθορίζεται ο αριθμός των μαθητών που αντιστοιχεί σε κάθε νηπιαγωγό…».
Οι «θεσμοί» (Ε.Ε-Δ.Ν.Τ.) θα είναι, σίγουρα, ιδιαίτερα ικανοποιημένοι με τις ρυθμίσεις της κυβέρνησης, καθώς το ίδιο το υπουργείο παραδέχεται, με κυνισμό, στην αιτιολογική έκθεση του σχεδίου νόμου, ότι η ρύθμιση «συμβάλλει τα μέγιστα σε ορθολογική κατανομή του εκπαιδευτικού προσωπικού και εξοικονόμηση δαπανών».
Είναι ξεκάθαρο ότι στόχος του Υπουργείου Παιδείας, με δεδομένη την ανυπαρξία μόνιμων διορισμών, είναι να προχωρήσει σε μαζικές συγχωνεύσεις/καταργήσεις Νηπιαγωγείων ανά την Ελλάδα.
Ιδιαίτερα για την επαρχία αλλά και για τις περιοχές όπου, εξ αιτίας των άθλιων κτιρίων στα οποία στεγάζονται τα νηπιαγωγεία, λειτουργούν τμήματα με μικρό αριθμό νηπίων, το κύμα των συγχωνεύσεων/καταργήσεων προβλέπεται μεγάλο. Αυτό θα έχει ιδιαίτερα δυσμενείς επιπτώσεις στην ποιότητα της εκπαίδευσης των νηπίων και θα οδηγήσει και στην απίστευτη ταλαιπωρία τους με μετακινήσεις ώστε να φτάσουν στο πλησιέστερο νηπιαγωγείο.
Είναι, πλέον, ξεκάθαρο το τι πραγματικά εννοούσε ο Υπουργός Παιδείας όταν μιλούσε για δίχρονη προσχολική αγωγή και είναι προφανές ότι από τη στιγμή που βάλλεται το νηπιαγωγείο κατ’ αυτόν το βάναυσο τρόπο ανοίγει ο δρόμος και ανάλογες ρυθμίσεις και στην υπόλοιπη εκπαίδευση. Οι μνημονιακές, αντιλαϊκές πολιτικές Κυβέρνησης, Ε.Ε. και Δ.Ν.Τ. πρέπει, με τους αγώνες μας, να ανατραπούν.
Υπερασπιζόμαστε το δημόσιο δωρεάν νηπιαγωγείο, το δημόσιο δωρεάν σχολείο, ενάντια στις πολιτικές διάλυσης της εκπαίδευσης.
Διεκδικούμε:
Άμεση απόσυρση του άρθρου 35 του Σχεδίου Νόμου που κατέθεσε η κυβέρνηση.
Δεκατετράχρονο εκπαιδευτικό σχεδιασμό. Δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή, δημόσια και δωρεάν για όλα τα παιδιά ηλικίας 4-6 χρονών, με αναλογία 1 προς 15.
Κανένα παιδί 4-6 ετών έξω από το δημόσιο σχολείο.
Ανέγερση νέων κτιριακών υποδομών, ικανών να ανταποκριθούν στις σύγχρονες ανάγκες της προσχολικής αγωγής.
Ίδρυση νέων Νηπιαγωγείων.
Άμεσος μόνιμος μαζικός διορισμός των απαιτούμενων Νηπιαγωγών (σύμφωνα με τις ανάγκες της εκπαίδευσης κι όχι τη δημιουργική λογιστική της κυβέρνησης)».
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Δημήτρης Πάτσης, Παναγιώτης Τσόγκας