Αποτελεί μία μεγάλη πρόκληση για το Δήμο Πρέβεζας, να καταφέρει να καλύψει ένα έλλειμμα της τάξεως των 322.000 ευρώ, στον προϋπολογισμό για το 2020, καθώς δεν πρόκειται για “στραγάλια”.
Επιβεβαιώθηκε δηλαδή ότι το νέο πλαίσιο διαχείρισης των απορριμμάτων και η σύμβαση που ούτε καν υπάρχει στο Δήμο Πρέβεζας, επιβαρύνει οικονομικά το Δήμο.
Στην εισήγησή του ο προϊστάμενος των οικονομικών υπηρεσιών του Δήμου Πρέβεζας Κώστας Φούντογλου ανέφερε μεταξύ άλλων:
“Μεταφέραμε την προμήθεια κάδων από ανταποδοτικά τέλη στη ΣΑΤΑ, για να μειώσουμε το κόστος της ανταποδοτοτικής υπηρεσίας και να το φέρουμε στο 4,291. Σας έχω προσδιορίσει τι εισπράττουμε και τι όχι στο σχέδιο προϋπολογισμού μας. Δεν μπορούμε να... μαγειρέψουμε. Πάμε με τις οδηγίες του Υπουργείου Εσωτερικών.
Βγαίνει ένα έλλειμμα της τάξεως των 322.000 ευρώ.
Σύμφωνα με την εκκαθάριση της ΔΕΗ για τον μήνα Αύγουστο του 2019 το οφειλόμμενο ποσό ως διαφορά μεταξύ βεβαιωθέντων και εισπραχθέντων (οφειλές απο την μη εξόφληση των λογαριασμών της ΔΕΗ ) ανέρχεται στο ποσό των 918.314,56, ένω το Αυγουστο του 2018 ήταν 1.078.636,53
Μειώθηκαν τα ανείσπρακτα τέλη σε ενα έτος κατά 160.321,97 € (ποσοστό 14,87%)
-
Εχουμε προϋπολογίσει αύξηση:
α) του μισθολογικου κόστους λόγω πρόσληψης νέων υπαλλήλων καθαριότητας
β) αύξηση του κόστους μεταφορας και εναπόθεσης απορριμμάτων
γ) αυξηση της τιμής του πετρελαίου
Με το κτηματολόγιο έρχονται αρκετοί και διορθώνουν προς τα επάνω τα τετραγωνικά, λόγω αυθαιρέτων. Αν συμβούν όλα αυτά, τότε λέμε πως θα έχουμε μία ισοσκελισμένη υπηρεσία. Αν δε συμβούν αυτά τότε θα πρέπει να κάνουμε είτε 5,4% περικοπή των δαπανών, είτε να πάμε σε 4,5% αύξηση των τελών.
Αυτό βλέπουμε εμείς ως οικονομική υπηρεσία.
Η πρόβλεψή μου για τα έσοδα του 2020 είναι 3.600.000. Πιστεύω θα καλυφτούμε”.
Εκ μέρους της παράταξης “Δημοτική Συνεργασία” ο Λάζαρος Πιπιλίδης τόνισε:
“Θα κάνω μία γενική τοποθέτηση για τα τέλη. Αυτή θα είναι και της παράταξής μου. Αντιμετωπίσαμε τα τέλη με μία πολιτική μη αύξησης και μείωσης. Θα είμαστε θετικοί σε όποια μείωση. Κάποτε η Λαϊκή Συσπείρωση όταν είχαμε έλλειμμα στα τέλη, με είχε ρωτήσει θα έρθει το Παρατηρητήριο και θα σου πει να κάνεις αύξηση. Τότε τι θα κάνεις... Κι εγώ είχα πει ότι υπάρχει τρόπος. Και είχα πει ότι αν το πω θα φάω... ξύλο από όλη την Ελλάδα. Σήμερα η ίδια η Κυβέρνηση έχει καταλάβει τι γίνεται. Άλλα βεβαιώνουμε στη ΔΕΗ και άλλα είναι τα πραγματικά στο Ε9. Ένας φαύλος κύκλος. Η Κυβέρνηση είπε ότι θα γίνει παραλληλισμός του taxis με τα λοιπά στοιχεία.
Θα συμφωνήσουμε σε κάθε μείωση. Θα διαφωνήσουμε όμως εάν πάμε σε ενιαία τέλη σε όλο το Δήμο. Υπάρχουν τρεις δημοτικές ενότητες. Αυτές οι ενότητες είχαν καθορίσει τα τέλη, που έβγαιναν οικονομικά στην κάθε δημοτική κοινότητα. Μιλάμε για ανταποδοτικότητα”.
Ο Αντιδήμαρχος Καθαριότητας Βαγγέλης Ροπόκης υποστήριξε: “Επειδή ο κ. Πιπιλίδης είπε πως δεν είχε γίνει καμία αύξηση τελών στη δεκαετία Μπαΐλη αλλά μόνο μειώσεις. Το 2010 και το 2011 έγινε ή δεν έγινε αύξηση τελών για να πάμε τα σκουπίδια στην Παραμυθιά; Έγινε 30%. Καλά είναι να είσαι αντιπολίτευση. Όταν όμως ήταν αντιπολίτευση ο κ. Σαραμπασίνας είχε αποκαλέσει και μ... τον επικεφαλής της παράταξής μας. Και δε ζήτησε ούτε συγνώμη. Είχε γίνει η αύξηση. Ήμουν και δημοτικός σύμβουλος τότε. Τώρα με μείωση θα πάμε στα Γιάννενα; Δυστυχώς ο τσάμπας πέθανε. Η δική μου παράταξη ό,τι ψήφισε τότε θα ψηφίσει και τώρα ή αλλιώς δε θα συμμετέχουμε καν στη συζήτηση. Γιατί κάναμε τότε αύξηση; Είχαμε πνιγεί με το κόστος, αλλά στην πορεία έγινε μείωση. Αυτή είναι η αλήθεια! Δεν κάναμε μείωση. Από τον πολίτη πήραμε τα ίδια. Πρέπει να είμαστε προσεχτικοί στο κόστος και σε ενιαίο πάγιο. Να δούμε το πραγματικό κόστος. Δε μου αρέσει η υποκρισία. Ούτε θα πω αν το Ζάλογγο θα πρέπει να πληρώσει ή όχι. Η Σαμψούντα πληρώνει 10 στο πάγιο. Η Μυρσίνη 17. Ο Βράχος 18. Φυσική ροή δεν έχει ούτε ο Αρχάγγελος. Το κόστος για το Ζάλογγο, ο ένας 8 και ο άλλος 35 δεν έχει λογική. Και τα πιο φτωχά χωριά έχουν μεγαλύτερο πάγιο. Εμμένω στο πραγματικό κόστος να γίνει ο υπολογισμός”.
Ο κ. Πιπιλίδης τότε απάντησε: “Όταν ήταν να πάμε στο Καρβουνάρι, ήταν αναγκαστικό. Με ίδιους όρους δεν είχαμε όμως καμία αλλαγή. Δεν κάναμε αύξηση. Έκανες ένα λάθος κ. Ροπόκη. Ψηφίσαμε μαζί 10 χρόνια τα τέλη. Είπες να είναι ενιαία τα τέλη...”, με τον κ. Ροπόκη να επισημαίνει: “Είπα το πάγιο να είναι ενιαίο στα χωριά. Μη κάνεις λάθος. Να είναι ίδιο στην Πρέβεζα και στα χωριά. Δεν είπα ενιαίο τέλος” και τον Λάζαρο Πιπιλίδη να συμπληρώνει: “Δε μπορεί να είναι ίδιο τιμολόγιο στη Σαμψούντα και την Κρυοπηγή. Το έργο εκεί εγώ το έκανα ως Δήμαρχος. Ίσα-ίσα έβγαιναν τα ανταποδοτικά. Δε μπορούμε να πάμε και να τα πειράξουμε τώρα τα τέλη εκεί”.
Το λόγο έλαβε ο επικεφαλής της “Ανάπτυξης Τώρα” Γιώργος Νίτσας, ο οποίος είπε:“Ακούσαμε την εισήγηση της υπηρεσίας. Περιμένουμε και την εισήγηση του Αντιδημάρχου Οικονομικών. Η δημοτική αρχή πρέπει να κάνει εισήγηση. Ή ο Δήμαρχος...”.
Ο Δήμαρχος και Πρόεδρος της οικονομικής επιτροπής Νίκος Γεωργάκος πρότεινε:
“Όσον αφορά την εισήγηση του κ. Φούντογλου. Το έλλειμμα προκύπτει με έναν λογαριασμό που υποθέτουμε ότι θα φτάσουμε στα σκουπίδια. Δεν έχει δημιουργηθεί ακόμη ο ΦΟΔΣΑ. Θα γίνει μία ενιαία πολιτική στη μεταφορά. Τώρα κοστίζει 50 ευρώ ανά τόνο, αλλά το ποσό θα μειωθεί με ενιαία πολιτική. Ήδη από το 2013 ισχύει ο νόμος των αυθαιρέτων. Όλοι σιγά-σιγά φτιάχνουν τα τετραγωνικά τους. Άρα ένα ποσοστό θα είναι προς τα πάνω. Στα μη ηλεκτροδοτούμενα να επανέλθει ο ΤΑΠ και θα έχουμε και από εκεί. Σαν πρόταση είναι να παραμείνουν το ίδιο. Και κάθε χρόνο θα το ελέγχουμε. Έχουμε προσδιορίσει το μέγιστο, αλλά νομίζω ότι θα τα καταφέρουμε. Να μη γίνει αύξηση και να μην αυξηθούν κατά 6% τα τέλη”.
Ο κ. Νίτσας τότε κατέθεσε τη δική του πρόταση: “Θα έχουμε σίγουρα αύξηση από τα έσοδα λόγω τετραγωνικών. Είχε γίνει αύξηση το 2010 για το Καρβουνάρι. Γύρω στο 30% στην Πρέβεζα και περισσότερο σε Ζάλογγο και Λούρο. Παράλληλα όμως ενώθηκαν 3 Δήμοι. Η καθαριότητα πρέπει να αλλάξει δομή. Θεωρώ ότι είναι αρκετά τα λάθη στη φιλοσοφία της. Δεν έχει αλλάξει τίποτα από το 1987. Βλέπουμε βαρέλες να έρχονται από το Λούρο και να μην σταματούν Μιχαλίτσι και Φλάμπουρα. Αν δεν υπάρχει ένα σχέδιο αποκομιδής των σκουπιδιών με βάση το 2019, που ακόμη είμαστε στο 1985, θα χρειάζεται να κάνουμε αυξήσεις. Εμείς οραματιζόμαστε κάτι το διαφορετικό. Αν υπήρχε μία μελέτη αποκομιδής, με πληροφοριακό σύστημα ελέγχου, τότε θα είχαμε εξοικονόμηση. Η υπηρεσία θα πρέπει να κάνει μία αναλυτική μελέτη για την αποκομιδή. Θα έρθουν καινούρια οχήματα, θα γίνει αλλαγή του στόλου και θα εξοικονομήσουμε χρήματα από τις βλάβες. Θα προτείνουμε μία μείωση της τάξεως του 10% σύμφωνα και με τα στοιχεία που έχουμε”.
Ο κ. Γεωργάκος τότε πρόθεσε: “Να λάβετε υπ' όψη ότι αυτή τη στιγμή έχουμε χρεωθεί με 300.000 ευρώ για σκουπίδια που δεν έχουμε πάει στο εργοστάσιο. Έχουμε ένα πρόγραμμα για τα φώτα, το οποίο δεν έχουμε ολοκληρώσει, πρόγραμμα ELENA. Δεν έχουμε καν τη σύμβαση και το χρόνο παράδοσης. Αν γνώριζα ότι το Μάρτιο θα έχουν αλλάξει οι λάμπες με LED, η οικονομική υπηρεσία θα έβγαζε ένα κόστος 150.000 ευρώ. Όλοι θέλουμε μειώσεις. Αλλά να μεταφράζεται σε χρήμα και σε χρόνο. Είπαμε στο δημοτικό συμβούλιο με ποια χρήματα στέλνονται σκουπίδια στο εργοστάσιο; Ποιος από εσάς τέτοια εποχή πέρυσι είχε πει ότι το εργοστάσιο που είναι στα Γιάννενα, χωρίς τίποτα να είναι έτοιμο, θα έχει χρέωση 300.000 ευρώ φέτος. Και τι θα έκανε η οικονομική υπηρεσία; Όταν λέμε για μείωση, αυτό να μεταφράζεται. Έχετε κάνει καμιά ερώτηση στο δημοτικό συμβούλιο, πόσοι κάδοι είναι στην Πρέβεζα; Ξέρετε από πότε υπάρχουν smart city σε άλλους Δήμους; Πήρατε 150 κάδους και οι 130 ήταν τρύπιοι στο Ζάλογγο... Εσείς δεν είχατε κάνει την ανακύκλωση στο Ζάλογγο. Ένα μηχάνημα... Ήταν προηγούμενες καταστάσεις αυτές... Αυτά όμως να μεταφράζονται και σε χρήματα... Δεν έχουμε τη σύμβαση για το ELENA στα χέρια μας. Τι να λέμε τώρα... Παραμένουμε στα ίδια, παρά την εισήγηση της οικονομικής υπηρεσίας και θα τα καταφέρουμε με διάφορους τρόπους”.
Ο επικεφαλής της “Ανάπτυξης Τώρα” Γιώργος Νίτσας τόνισε: “Κάναμε μία δημοπρασία για τη μεταφορά των απορριμμάτων 700.000 ευρώ. Τα λεφτά υπήρχαν μέσα;”, με τον κ. Φούντογλου να απαντά: “Υπήρχε η πίστωση μέσα, μέχρι τον Απρίλιο” και τον κ. Ροπόκη να σχολιάζει με νόημα: “Πότε υπογράφηκε η σύμβαση στα Γιάννενα; Πριν το Μάρτιο... Πληρώσαμε και στα Γιάννενα και στην Παραμυθιά. Κι αυτό κόστος ήταν”.
Ο δημοτικός σύμβουλος της παράταξης “Στροφή στο Μέλλον” Βασίλης Κωστούλας ανέφερε:
“Χρειάζεται αναδιαμόρφωση της λογικής των τελών και ένας νέος σχεδιασμός. Όλες αυτές οι δράσεις, έξυπνοι κάδοι, έξυπνες διαδρομές είναι απαραίτητες. Θα μειώσουν το κόστος. Εγώ ήθελα να πω σχετικά με το βάρος της πόλης της Πρέβεζας. Το 85% των τελών είναι στην πόλη. Δε λέω να αδικηθεί κάποιος, αλλά και η πόλη η δική μας είναι φτωχή, έχει εργάτες, ψαράδες, αγρότες... Δεν έχει το περιθώριο στις άλλες δημοτικές ενότητες να μένουν απλήρωτα τέλη και εδώ να πληρώνονται. Κάποια βάρη πρέπει να μοιραστούν σε όλους τους δημότες. Θα πρέπει επίσης να αυξηθεί η ανακύκλωση και να επεκταθεί. Έχουμε προτάσεις για αρκετά τέλη”.
Με την άποψη του κου Κωστούλα συμφώνησε εν μέρει και ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών κ. Δαρδαμάνης: “Συμφωνώ με τον κ. Κωστούλα. Θα πρέπει να καθοριστούν ζώνες, χρήσεις, ώστε να είμαστε ένας σύγχρονος Δήμος. Θα πρέπει να γίνει μία δουλειά. Τα τέλη όμως είναι σήμερα διαμορφωμένα, δεν αποτυπώνουν την πραγματική κατάσταση. Αν το 85% είναι ανταποδοτικά στην πόλη, θα πρέπει να γυρίσουν εκεί. Θα πρέπει να γίνει μία σωστή μελέτη και να λάβουμε πληθυσμιακά-χωροταξικά δεδομένα. Του χρόνου θα είμαστε έτοιμοι”.
Ακολούθησε η ψήφιση και θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο πως το θέμα θα απασχολήσει το δημοτικό συμβούλιο σε επόμενη συνεδρίαση.