Με επιστολή της προς τους Υπουργούς ΠΕΚΑ, Ναυτιλίας, επιτροπή σχεδιασμών και ανάπτυξης λιμένων και το δήμο Πρέβεζας αναλύει τα δεδομένα έτσι όπως αυτά αναπτύχθηκαν όταν συζητήθηκε το θέμα προγραμματικού σχεδιασμού (master plan) του λιμένα της Πρέβεζας.
Οι ενστάσεις τις διοικούσας επιτροπής έχουν να κάνουν με απόφαση που αφορούν τροποποιήσεις στη χωροθέτηση και επέκταση της μαρίνας στη θαλάσσια και τη χερσαία ζώνη, χωρίς όπως αναφέρει, επιπλέον μελετητική προσέγγιση και τεκμηρίωση και έρχεται λίγες ημέρες μετά την θετική γνωμοδότηση της Επιτροπής Περιβάλλοντος, Χωρικού Σχεδιασμού και Ανάπτυξης της Περιφέρειας Ηπείρου της μελέτης περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το έργο «Τουριστικός Λιμένας Πρέβεζας» που αφορά στην αύξηση της δυναμικότητας των σκαφών και στην αναβάθμιση των υποδομών και της λειτουργίας της μαρίνας Πρέβεζας.
Να θυμίσουμε ότι η διαχείριση του θέματος της μαρίνας, τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, προκαλεί προβληματισμό και έντονες αντιδράσεις στην τοπική κοινωνία της Πρέβεζας, με φορείς να κάνουν λόγο για «σκάνδαλο» και για τροποποίηση του εγκεκριμένου μάστερ πλαν, αλλά και να μιλούν για την απώλεια ενός δημόσιου χώρου
Η διοικούσα επιτροπή του ΤΕΕ στην επιστολή της παρουσιάζει και άλλες διαστάσεις του θέματος τονίζοντας ότι η νέα απόφαση «Επαναφέρει τη διατήρηση του δυτικού κρηπιδώματος του εμπορικού λιμένα (του πλέον ρυπογόνου) που για λόγους ασφαλείας με την προηγούμενη απόφαση είχε καταργήσει»
Σημειώνει τον Οκτώβριο του 2012 δημοσιεύεται σε ΦΕΚ η απόφαση του προέδρου της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων Κώστα Μουτζούρη για το μάστερ πλαν του λιμανιού Πρέβεζας. Έξι μήνες μετά, τον Απρίλιο του 2013, με την υπογραφή του ίδιου του κ. Μουτζούρη, δημοσιεύεται στο ΦΕΚ νέα απόφαση για τροποποίηση του μάστερ πλαν λόγω των αλλαγών στη χωροθέτηση της μαρίνας. Αναρωτιέται δε πως μέσα σε λίγους μήνες αλλάζει ένας σχεδιασμός που ήταν για 25 χρόνια.
Τονίζει ότι το Διοικητικό Συμβούλιο του νέου Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου πρέπει να σταματήσει τη συνέχιση της κατάστασης που έχει δημιουργηθεί, παγώνοντας την σύμβαση και ανοίγοντας από μηδενική βάση το θέμα του προγραμματικού σχεδιασμού του λιμανιού και σημειώνει ότι επειδή ο παραπάνω σχεδιασμός θα βαρύνει τις εξελίξεις και το μέλλον της πόλης για πολλές δεκαετίες, οι τοπικές αρχές και οι ενεργοί φορείς και πολίτες οφείλουν άμεσα να εξετάσουν και να παρέμβουν στις περεταίρω εξελίξεις.
Διαπιστώσεις και προτάσεις
Στην επιστολή της η διοικήσου επιτροπή αναφέρει μεταξύ άλλων «Σε ημερίδα που είχε γίνει στην Πρέβεζα το 2009 αποδείχθηκε ότι τα προβλήματα εστιάζονται στη ρυπογόνα λειτουργία του εμπορικού λιμανιού, στην υποβαθμισμένη μαρίνα αλλά κυρίως στην πόλη που έχει χρεωθεί την αισθητική υποβάθμιση της θαλάσσιας εισόδου της, το θόρυβο, τη σκόνη και τον εγκλωβισμό του παραλιακού μετώπου, με την κυκλοφορία των βαρέων οχημάτων μεταφοράς κυρίως σόγιας, χύδην δημητριακών και αδρανών υλικών στους δρόμους της πόλης.
Τα συμπεράσματα της ημερίδας και οι προτάσεις που κατατέθηκαν έτυχαν πολύ καλής αποδοχής και από τους μελετητές και από τους καθ' ύλη αρμόδιους που παραβρέθηκαν, όπως ο καθηγητής του ΕΜΠ κ. Μουντζούρης, διευθυντής του Εργαστηρίου Λιμενικών Έργων αλλά και πρόεδρος της «Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων-ΕΣΑΛ».
Η μελέτη, λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω συμπεράσματα, περιέλαβε και «Εναλλακτική λύση 2» στην αξιολόγησή της, την οποία προέκρινε με υψηλή βαθμολογία. Η λύση αυτή αντιμετωπίζοντας τα προβλήματα, προέβλεπε τη μεταφορά του εμπορικού λιμένα στο ανατολικό τμήμα του προβλήτα και την παραχώρηση στην πόλη τμήματος 10 περίπου στρεμμάτων για επιβατική και τουριστική χρήση με τη δημιουργία επιβατηγού σταθμού υποδοχής κρουαζιερόπλοιων, λειτουργίες πολιτισμού και αναψυχής, όπως τη δημιουργία ανοιχτού θεάτρου 800 θέσεων, δρόμους περιπάτου, ποδηλατοδρόμους, χώρους πρασίνου, άθλησης και κυρίως την κατασκευή γέφυρας πρόσβασης για την σύνδεση του άκρου του λιμανιού με την πόλη. Έτσι, το λιμάνι χωρίς να χάσει τις δραστηριότητες του, εντασσόταν στην πόλη και μετατρεπόταν σε χώρο βιώσιμο και άρρηκτα συνδεδεμένο με την αστική και καθημερινή ζωή των κατοίκων της, ενώ ταυτόχρονα αναβαθμίζονταν και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της μαρίνας, με την απομάκρυνση του θορύβου και της σκόνης από τα φορτηγά, τους γερανούς και τις λοιπές χρήσεις του εμπορικού λιμανιού, το οποίο «χάνεται» από οπτικό και λειτουργικό πεδίο της πόλης και της μαρίνας. Η μελέτη τελικά εγκρίνεται και παραλαμβάνεται από το ΥΠΕΧΩΔΕ τον Σεπτέμβριο του 2009. Ο σχεδιασμός αυτός έχει βάθος εικοσιπενταετίας.
«Πιστέψαμε ότι είχε γίνει ήδη ένα σημαντικό βήμα για την επίλυση αυτού του πολύ μεγάλου προβλήματος που ταλάνιζε την πόλη» τονίζεται σε άλλο σημείο της επιστολής και υπογραμμίζεται ότι στη συνέχεια διαπιστώσανε ότι η Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων-ΕΣΑΛ με απόφαση τον Οκτώβριο του 2012 την οποία υπογράφει ως πρόεδρος της ο Καθηγητής κ. Μουντζούρης), χωρίς τεκμηρίωση και αντίθετα με τις επιστημονικές μελέτες που ήδη είχαν εκπονηθεί, εγκρίνει την «χειρότερη» Εναλλακτική λύση 1 του εγκεκριμένου από το ΥΠΕΧΩΔΕ master plan, επαναφέροντας στη σημερινή κατάσταση την χωροταξική λειτουργία του λιμανιού, Μάλιστα με την υλοποίηση των κτιριακών έργων, αποθηκών, παρκινγκ, δεξαμενών κλπ του εμπορικού λιμανιού σύμφωνα με την Εναλλακτική λύση 1, η κατάσταση για την πόλη και την εικόνα του λιμανιού θα γίνει δυσμενέστερη και από τη σημερινή.
Η έκπληξη μας και η δυσαρέσκεια μας μεγαλώνει, συνεχίζει, όταν μόλις πέντε μήνες μετά την θεσμοθέτηση του προγραμματικού σχεδιασμού (MASTER PLAN) του λιμένα Πρέβεζας, η ίδια επιτροπή, με απόφαση της, προχωρά σε τροποποιήσεις όσον αφορά τη χωροθέτησή και επέκταση της μαρίνας στη θαλάσσια και τη χερσαία ζώνη, χωρίς επιπλέον μελετητική προσέγγιση. Οι ίδιοι σημειώνουν ότι ερωτηματικά τους δημιουργεί και η στάση του προέδρου της ΕΣΑΛ καθηγητή κ. Μουντζούρη, ο οποίος μέχρι πρότινος είχε ακριβώς την αντίθετη θέση από αυτή που ενέκρινε στην Επιτροπή.
Με δεδομένο ότι οι προτάσεις του ΤΕΕ και η Εναλλακτική λύση 2 που είχε προκριθεί είχαν και τη σύμφωνη γνώμη του τότε δημοτικού και νομαρχιακού συμβουλίου, ζητάμε άμεσα την ακύρωση των παραπάνω αποφάσεων και την επανεξέταση του θέματος όσον αφορά στις χρήσεις της χερσαίας ζώνης του λιμένα Πρέβεζας, θεωρώντας την Εναλλακτική λύση 2 του εγκεκριμένου σχεδιασμού του MASTER PLAN, ως τη μόνη λύση με τη οποία μπορούν να συνυπάρξουν ο τουριστικός και εμπορικός τομέας του λιμανιού με τον ιστορικό πυρήνα της πόλης,
Επίσης πρέπει να προχωρήσει άμεσα και η ανάθεση της διερευνητικής μελέτης δυνατότητας μεταφοράς του εμπορικού λιμανιού σε νέα θέση όπως στην μελέτη για το MASTER PLAN ρητά αναφέρεται.
Πέραν αυτών που αφορούν το γενικό σχεδιασμό του λιμένα Πρέβεζας και ουσιαστικά το μέλλον της ίδιας της πόλης, σήμερα βρίσκεται σε διαβούλευση η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του τουριστικού λιμένα Πρέβεζας που όπως προαναφέρθηκε έχει ανατεθεί η μακροχρόνια εκμετάλλευση του σε ιδιώτη. Η μελέτη αυτή συντάχθηκε και υποβάλλεται από την εταιρεία εκμετάλλευσης του τουριστικού λιμένα. Με τη δημοσίευση της ΜΠΕ αποδεικνύεται ότι η τόσο εσπευσμένη τροποποίηση (μέσα σε πέντε μήνες) ενός σχεδιασμού και προγραμματισμού εικοσιπενταετίας, ουσιαστικά γίνεται για να επεκταθεί το αντικείμενο της σύμβασης με τον ιδιώτη. Απορίας δε άξιο είναι ότι τα σχέδια που είναι προσαρτημένα στην απόφαση τροποποίησης, όπως αυτή δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ, φέρουν υπογραφή από την ίδια μελετητική εταιρεία που συντάσσει, το ίδιο χρονικό διάστημα, την ΜΠΕ για λογαριασμό του ιδιώτη.
Η διοικούσα επιτροπή του ΤΕΕ Ηπείρου θέτει το ερώτημα αν είναι ηθικό και νόμιμο αφού δημοπρατηθεί ένα έργο, να αλλάζει στη συνέχεια το φυσικό αντικείμενο αυξάνοντας τις θέσεις ελλιμενισμού των σκαφών και τις εγκαταστάσεις της χερσαίας ζώνης, με χωροθέτηση σε νέα θέση του αναψυκτηρίου, εστιατορίου, πισίνας κλπ και μάλιστα χωρίς αύξηση του τιμήματος, με διαδικασίες που αιφνιδιάζουν κάθε λογική, ανατρέποντας μελέτες σχεδιασμού, που έτυχαν σχεδόν καθολικής αποδοχής, βάθους εικοσιπενταετίας και καλεί το Δ.Σ. του νέου Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου να σταματήσει τη συνέχιση της κατάστασης που έχει δημιουργηθεί, παγώνοντας την σύμβαση και ανοίγοντας από μηδενική βάση το θέμα του προγραμματικού σχεδιασμού του λιμανιού.