Όπως επισημάνθηκε από τους εισηγητές ο εκφοβισμός-θυματοποίηση (bullying) μαθητών από συμμαθητές τους αποτελεί μορφή βίας και επιθετικής συμπεριφοράς που εμφανίζεται κυρίως στο σχολείο με σοβαρές επιπτώσεις για τη ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού και τη διαδικασία της μάθησης. Ειδικότερα, η έννοια του σχολικού εκφοβισμού συνίσταται στην εσκεμμένη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη βίαιη και επιθετική συμπεριφορά ενός μαθητή σε έναν άλλον, με σκοπό την επιβολή και πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου του τελευταίου.
«Τα θέματα της εξάρτησης από το διαδίκτυο ή και της εξάρτησης από ουσίες και άλλων μορφών εξαρτήσεων, όπως και τα θέματα που αφορούν το διαδικτυακό εκφοβισμό και το σχολικό είναι πλέον ζητήματα που τα κέντρα πρόληψης επεξεργάζονται και είναι εδώ σαν σημείο αναφοράς να βοηθήσουν ποικιλοτρόπως» τόνισε ο επιστημονικά υπεύθυνος του ΚΕ.ΠΡΟ.ΝΑ.Π. κ. Γιώργος Γέρος σημειώνοντας πως το Κέντρο υλοποιεί προγράμματα αγωγής υγείας και προληπτικές παρεμβάσεις σε γονείς εκπαιδευτικούς και παιδιά τόσο με δική του πρωτοβουλία όσο και σε συνεργασία με άλλους φορείς και όποιος επιθυμεί μπορεί να έρθει σε επαφή με το Κέντρο για ενημέρωση αλλά και για να καταθέσει προτάσεις.
Ο κοινωνικός λειτουργός κ. Στέλιος Μοίρος, μέλος της επιστημονικής μονάδας της Ε.Ψ.Υ.Π.Ε. μίλησε αναλυτικά για το φαινόμενο που παρουσιάζεται και στη χώρα μας σε χαμηλό αλλά ανησυχητικό ποσοστό, την αιτιολογία και τους παράγοντες εκδήλωσης αλλά και τις ψυχοκοινωνικές επιπτώσεις που έχει ο εκφοβισμός και η βία στο σχολείο.
Όπως επισήμανε ο κ. Μοίρος το 10-15% των μαθητών πέφτουν θύματα διαφόρων μορφών εκφοβισμού και βίας στο σχολείο, ενώ οι μαθητές που εκφοβίζουν και ασκούν βία υπολογίζονται ότι ξεπερνούν το 5% του συνόλου των μαθητών. Οι παράγοντες που ωθούν ένα παιδί στη βία είναι ατομικοί αλλά και περιβαλλοντικοί όπως το οικογενειακό περιβάλλον, η ομάδα συνομηλίκων, τα ατομικά χαρακτηριστικά, το σχολείο και το εκπαιδευτικό σύστημα αλλά και τα κοινωνικά προβλήματα, ενώ οι ψυχοκοινωνικές επιπτώσεις στο παιδί που εκφοβίζεται είναι πολλές, όπως η αύξηση άγχους και τους αισθήματος ανασφάλειας, η άρνηση για το σχολείο, η εκδήλωση μαθησιακών δυσκολιών, η εμφάνιση φοβιών, κατάθλιψης μέχρι και οι απόπειρες αυτοκτονίας. Την ίδια στιγμή όμως σημαντικές είναι οι ψυχοκοινωνικές επιπτώσεις και στο παιδί που εκφοβίζει αφού υπάρχει εμφάνιση ψυχικών διαταραχών αλλά και αυξημένη πιθανότητα εμφάνισης παραβατικών συμπεριφορών στην εφηβεία αλλά και την ενήλικη ζωή.
«Οι συνέπειες του εκφοβισμού και της ενδοσχολικής βίας είναι πολύ σοβαρές και καθοριστικές για την ψυχοκοινωνική εξέλιξη των παιδιών. Για το λόγο αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντική η συστηματική πρόληψη και η κατάλληλη αντιμετώπιση κάθε μορφής βίας στο σχολείο» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Μοίρος καλώντας του γονείς αλλά και τους εκπαιδευτικούς να μη διστάσουν να απευθυνθούν σε κάποιον ειδικό αν εντοπίσουν κάποιο περιστατικό σχολικού εκφοβισμού και δεν γνωρίζουν πως να το αντιμετωπίσουν.
Στη συνέχεια ο ψυχολόγος κ. Κωνσταντίνος Δαφνάς, μέλος της επιστημονικής μονάδας της Ε.Ψ.Υ.Π.Ε., έδωσε οδηγίες για την παρέμβαση στην κρίση, την παροχή δηλαδή επείγουσας ψυχολογικής βοήθειας μέσω επέμβασης ειδικής ομάδας σε άτομα, ομάδες και κοινότητες που έχουν βιώσει ένα ψυχοπιεστικό γεγονός.
Αμέσως μετά τις εισηγήσεις ακολούθησε βροχή ερωτήσεων από γονείς και εκπαιδευτικούς που έδωσαν το παρών στην πολύ ενδιαφέρουσα ημερίδα που διοργάνωσε το Κέντρο Πρόληψης των εξαρτήσεων και προαγωγής της ψυχοκοινωνικής υγείας Πρέβεζας.
Δείτε στο βίντεο που ακολουθεί ολόκληρη την Ημερίδα: