Το Υπουργείο Οικονομικών, με ανακοίνωσή του αναφέρει τα παρακάτω, σε μία προσπάθεια να καθησυχάσει τις αντιδράσεις:
“Σε συνέχεια του δελτίου Τύπου που δημοσιοποιήθηκε στις 19 Σεπτεμβρίου 2018, ενημερώνουμε ότι το Υπουργείο Οικονομικών, μέσω των αρμόδιων υπηρεσιών του, βρίσκεται ήδη σε διαδικασία αντιπαραβολής και ταυτοποίησης των Κωδικών Αριθμών Εθνικού Κτηματολογίου (ΚΑΕΚ) που περιλαμβάνονται στη λίστα του ΦΕΚ 2320/Β’/19.6.2018.
Όπως έχει διευκρινιστεί επανειλημμένως και σαφώς αναφέρεται στην υπουργική απόφαση ΥΠΟΙΚ 0004586 ΕΞ 2018 /19.6.2018, η μεταβίβαση των ακινήτων προϋποθέτει τον έλεγχο των ΚΑΕΚ και τη μεταγραφή των ιδιοκτησιακών τίτλων τους σε υποθηκοφυλακείο ή κτηματολόγιο και δεν επέρχεται δυνάμει της καταχώρησής τους στο ΦΕΚ.
Όπως επίσης αναφέρεται στην Υ.Α. από τη μεταβίβαση εξαιρούνται όλα τα ακίνητα που εμπίπτουν στις διατάξεις του αρ. 196 παρ.4 του ν.4389/2016, καθώς και πιο συγκεκριμένα:
· Ακίνητα εκτός συναλλαγής και κοινόχρηστα όπως αιγιαλοί, παραλίες και παρόχθιες εκτάσεις, υδρότοποι, περιοχές Ramsar, περιοχές Natura, αμιγώς δασικές εκτάσεις, κοινόχρηστοι χώροι κ.λπ.
· Επίσης όλα όσα είναι προορισμένα για την εξυπηρέτηση δημόσιων, δημοτικών, κοινοτικών ή θρησκευτικών σκοπών. Ενδεικτικά: αρχαιολογικοί χώροι, ιστορικοί τόποι, μνημεία, μουσεία, νοσοκομεία, δημόσια στάδια, πανεπιστήμια, σχολεία, γυμναστήρια, κολυμβητήρια κ.λπ., στρατόπεδα, αεροδρόμια, ναύσταθμοι κ.λπ., κτίρια, γήπεδα, αποθηκευτικοί χώροι, πάρκινγκ κ.λπ. τα οποία χρειάζονται οι δημόσιες υπηρεσίες για την διεξαγωγή του έργου τους.
· Και όσα είναι υπό προστατευόμενη διακατοχή ή προστατεύονται από τις κείμενες διατάξεις.
Υπενθυμίζεται τέλος, ότι η Υ.Α. ΥΠΟΙΚ 0004586 ΕΞ 2018 /19.6.2018 ορίζει την έναρξη της διαδικασίας ελέγχου από το Υπουργείο Οικονομικών (μέσα από την αναλυτική διαδικασία ταυτοποίησης των εξαιρούμενων ΚΑΕΚ) η οποία, μόλις ολοκληρωθεί, θα καταλήξει στον τελικό καθορισμό των ακινήτων εκείνων που μόνο αυτά, σύμφωνα με τον νόμο, δύνανται να μεταβιβαστούν με μεταγραφή στην Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ Α.Ε.)”.
Το Υπουργείο όμως κάτι ξεχνά στο νόμο 4389/2016. Είναι οι παράγραφοι 5 και 6 στο άρθρο 196 που αναφέρουν:
“5. H ETAΔ εξακολουθεί να διαχειρίζεται τα περιουσιακά στοιχεία που εξαιρούνται από τη μεταβίβαση σύμφωνα, με τα οριζόμενα στην προηγούμενη παράγραφο, υπό την επιφύλαξη υφιστάμενου δικαιώματος οποιουδήποτε νομικού προσώπου, εκτός του Ελληνικού Δημοσίου, το οποίο έχει αναθέσει τη διαχείριση των περιουσιακών στοιχείων στην ΕΤΑΔ, να ανακαλέσει τη σχετική ανάθεση.
-
Άλλα περιουσιακά στοιχεία, τα οποία ανήκουν κατά κυριότητα στο Ελληνικό Δημόσιο δύναται να μεταβιβαστούν στην ΕΤΑΔ με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών”.
Επιπροσθέτως, ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, σε ανακοίνωσή του τονίζει:
“Να συνειδητοποιήσουν όλοι ποια είναι η ευθύνη τους όταν μεταβιβάζονται μνημεία στο Υπερταμείο!
Εν όψει της απεργίας όλων των υπαλλήλων του ΥΠΠΟΑ, μόνιμων και συμβασιούχων, στις 11/10, η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟΑ και του ΥΠΟΙΚ προέβη σε νέες δηλώσεις, με τις οποίες επαναλαμβάνει τις προφορικές δεσμεύσεις της για την εξαίρεση των ακινήτων αρμοδιότητας ΥΠΠΟΑ από τη λίστα ακινήτων που μεταβιβάζονται στην ΕΤΑΔ και την ΕΕΣΥΠ (Υπερταμείο).
Ας θέσουμε με τη σειρά μας τα δικά μας ερωτήματα στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟΑ και του ΥΠΟΙΚ:
- Ποιος ο λόγος να αναλώνονται σε τόσες δηλώσεις για να μας πείσουν ότι θα εξαιρεθούν αυτά που ….εξαιρούνται, ενώ θα έπρεπε να έχουν ήδη προβεί εδώ και τρεις εβδομάδες στο αυτονόητο, δηλ. την έκδοση νέας απόφασης του ΚΥΣΟΙΠ και νέας Υπουργικής Απόφασης, που θα συνοδεύεται από λίστα ΚΑΕΚ χωρίς αρχαιολογικούς χώρους, μουσεία, μνημεία, και τα υπόλοιπα κτίρια του ΥΠΠΟΑπου υποστηρίζουν δράσεις του πολιτισμού;
- Ποιος ο λόγος να αναλώνονται σε δεσμεύσεις για «ονομαστική εξαίρεση κάθε ακινήτου», αντί να έχουν εκδώσει εδώ και τρεις βδομάδες έστω και μία ονομαστική εξαίρεση για την Κνωσό, τον Λευκό Πύργο, το Αρχαιολογικό Μουσείο Πάτρας, το Φρούριο Φιρκά ή όποιο άλλο μνημείο έχειήδη ταυτοποιηθείο κωδικός;
Αυτό που ζητάμε είναι ξεκάθαρο από την αρχή και είναι η μόνη λύση: να αλλάξει η απόφαση του ΚΥΣΟΙΠ και η Υπουργική Απόφαση Τσακαλώτου, και να μην εμφανίζονται σε αυτές τα ακίνητα του ΥΠΠΟΑ. Σε κάθε άλλη περίπτωση, η ΕΤΑΔ μπορεί οποιαδήποτε στιγμή να διεκδικήσει την "διαχείρισή" τους (με βάση την παρ. 5 του άρθρου 196 του Ν. 4389/16).
Ζητάμε επίσης να φύγουν από την κυριότητα της ΕΤΑΔ και όσα αντίστοιχα ακίνητα (αρχαιολογικοί χώροι, μνημεία, μουσεία κ.ά.) έχουν ήδη μεταβιβαστεί πριν το 2016, στα οποία εντέχνως η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟΑ και του ΥΠΟΙΚ αποφεύγει να αναφερθεί.
Ας δώσουμε και κάποιες απαντήσεις:
Είπε ο υφυπουργός Πολιτισμού Κ. Στρατής στη συνέντευξη τύπου: «Άρα π.χ. ο κωδικός του Μουσείου Ηρακλείου αντιστοιχεί στο όνομα του Μουσείου Ηρακλείου. Θα φύγει από τη λίστα». Δεν είπε όμως ότι η εξαίρεση του Ν. 4389/16 μιλά μόνο για «αρχαιολογικούς χώρους». Απαντάμε: Τα κτίρια των αρχαιολογικών Μουσείων (όπως του Ηρακλείου, του Αργοστολίου, της Μυτιλήνης, της Πάτρας και άλλα που βρίσκονται στη λίστα) δεν είναι «αρχαιολογικοί χώροι», ούτε καν μνημεία. Γι' αυτό ζητάμε την αλλαγή του νόμου, ώστε να προστεθούν τις εξαιρέσεις όλα τα ακίνητα που εξυπηρετούν την πολιτιστική κληρονομιά.
Το ΥΠΟΙΚ μας πληροφορεί στο Δελτίο Τύπου της 10/10 ότι θα εξαιρεθούν «όσα (ακίνητα) είναι προορισμένα για την εξυπηρέτηση δημόσιων, δημοτικών, κοινοτικών ή θρησκευτικών σκοπών. Ενδεικτικά: αρχαιολογικοί χώροι, ιστορικοί τόποι, μνημεία, μουσεία, νοσοκομεία, δημόσια στάδια, πανεπιστήμια, σχολεία, γυμναστήρια, κολυμβητήρια κ.λπ., στρατόπεδα, αεροδρόμια, ναύσταθμοι κ.λπ., κτίρια, γήπεδα, αποθηκευτικοί χώροι, πάρκινγκ κ.λπ. τα οποία χρειάζονται οι δημόσιες υπηρεσίες για την διεξαγωγή του έργου τους». Με τη σειρά μας πληροφορούμε το ΥΠΟΙΚ ότι περιμένουμε αυτή τη φράση να τη δούμε σε τροπολογία στη Βουλή και όχι σε δελτίο τύπου! Η προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς γίνεται πράξη με θεσμικές ρυθμίσεις, και οι δεσμεύσεις των Υπουργών γίνονται πράξη με υπουργικές τροπολογίες. Τα υπόλοιπα είναι απόπειρες καθησυχασμού χωρίς ουσία.
Είπε ο υφυπουργός Κ. Στρατής ότι η απεργία των εργαζόμενων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού «θα κοστίσει στο δημόσιο έσοδα μισού εκατομμυρίων ευρώ». Απαντάμε με ερώτηση: Πόσο έχουν κοστίσει σε έσοδα τα πωλητήρια και τα αναψυκτήρια των αρχαιολογικών χώρων που έμειναν κλειστά όλο το καλοκαίρι, με ευθύνη της ηγεσίας του ΥΠΠΟΑ και του ΤΑΠΑ; Μάλλον πολύ περισσότερο από μισό εκατομμύριο…
Είπε η υπουργός Μ. Ζορμπά ότι «πρέπει να συνειδητοποιήσουν όλοι τι σημαίνει να κλείνεις την Ακρόπολη». Απαντάμε: Κανείς δεν συνειδητοποιεί τη σημασία αυτής της συνδικαλιστικής επιλογήςπερισσότερο από τους ίδιους τους εργαζόμενους, που καθημερινά παλεύουν για να είναι ανοιχτά και προσιτά στο κοινό όλα τα μνημεία και όλα τα μουσεία στη χώρα! Από αυτούς που θα συμμετάσχουν στην απεργία όχι για να διεκδικήσουν κάποιο εργασιακό αίτημα, αλλά το αίτημα που αφορά όλη την κοινωνία: Τα μνημεία να παραμείνουν κοινωνικό αγαθό που θα προσφέρεται σε όλους και να μην καταλήξουν στο χαρτοφυλάκιο του Υπερταμείου για «αξιοποίηση» και «ρευστοποίηση».
ΤΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΦΩΝΗ, ΕΜΕΙΣ ΕΧΟΥΜΕ!”.
Παράλληλα, Ο Ευρωβουλευτής Νίκος Χουντής, ενημέρωσε την Τετάρτη 10 Οκτωβρίου 2018, την αρμόδια Επιτροπή Πολιτισμού και Παιδείας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (CULT), σχετικά με το σκάνδαλο -όπως το χαρακτηρίζει- της μεταφοράς στη δικαιοδοσία του Υπερταμείου πλήθους αρχαιολογικών χώρων και μνημείων πολιτιστικής κληρονομιάς.
Ο Νίκος Χουντής, ως μέλος της Επιτροπής CULT , παρουσίασε το μείζον ηθικό και πολιτικό πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί, τονίζοντας ότι «... η νομοθετική πράξη που μεταβιβάζει τα εν λόγω ακίνητα στο Υπερταμείο, παραβιάζει και το Ελληνικό Σύνταγμα αλλά και τις Ευρωπαϊκές Συνθήκες» και ότι «... είναι αδιανόητο και προσβλητικό για την Ευρώπη του 21ου αιώνα να βάζει την πολιτιστική κληρονομιά λαών σε διαδικασίες παζαρέματος και ξεπουλήματος».
Τέλος, ο Νίκος Χουντής ενημέρωσε τα μέλη της Επιτροπής CULT ότι έχει αποστείλει σχετική ερώτηση προς την Κομισιόν. Η Επιτροπή CULT δεσμεύτηκε να ζητήσει από την Κομισιόν άμεση απάντηση στην ερώτηση Χουντή και να ενεργήσει με τη δέουσα ευαισθησία.