Παρασκευή, 15 Μαρτίου 2013 16:15

Γκρέκο Μασκαρά! (Της Κατερίνας Λαμπρακοπούλου)

Κέφι, χορός, τραγούδι, γέλιο, ξεφάντωμα, μεταμφίεση. Αυτές είναι οι πρώτες λέξεις που έρχονται στο μυαλό καθενός στο άκουσμα της λέξης «καρναβάλι». Μέσα από διάφορα τοπικά έθιμα μασκαρέματος και σατιρικών δράσεων, ο εορτασμός των αποκριών σηματοδοτεί για την πλειοψηφία του κόσμου ένα διήμερο διασκεδαστικής παρέκβασης από την καθημερινότητα και για τα θρησκευτικά δεδομένα την έναρξη μιας περιόδου αυτοσυγκράτησης μέχρι την έλευση του Πάσχα.

(Της Κατερίνας Λαμπρακοπούλου- Υποψήφια διδάκτωρ του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ (Πανεπιστήμιο Αθηνών)

Παρ’ όλα αυτά, συνδυάζοντας τα ιστορικά δεδομένα που ξεκινούν από την εποχή της διονυσιακής λατρείας με τη θεωρία του Ρώσου θεωρητικού Μιχαήλ Μπαχτίν και τις διάφορες κριτικές στο έργο του, μπορούμε να εντοπίσουμε την κοινωνικοπολιτική σημασία μιας λαϊκής παράδοσης που με το πέρασμα των χρόνων έχει αποκτήσει διαφορετική μορφολογική έκφραση, αλλά και σημασιολογική αξία.

Ο Μπαχτίν, σχολιάζοντας το έργο του Γάλλου αναγεννησιακού συγγραφέα Ραμπελαί, αναφέρεται στο καρναβάλι ως μία κατάσταση απελευθερωτική για τους συμμετέχοντες, λόγω της δυνατότητας που παρέχει για απόλυτη ελευθερία του λόγου, για αναστολή της ιεραρχικής δομής, των φόβων, των νόμων και για στηλίτευση των θεσμών. Το καρναβάλι, για το Ρώσο φιλόσοφο, αποτελεί μία βαλβίδα απελευθέρωσης της αρνητικής καταστροφικής ενέργειας της κοινωνικής διαμαρτυρίας, μια μορφή καρικατούρας της αντισυστημικής κουλτούρας, που δημιουργεί στους συμμετέχοντες την αίσθηση του ανήκειν σε μία δυνάμει αντιεξουσιαστική συλλογικότητα.

Ο εποικοδομητικά δημιουργικός, κοινωνικός ρόλος του καρναβαλιού δεν εξαντλείται, όμως, μόνο στη δυνατότητα αναζήτησης μιας μη ρυθμιζόμενης, μη αλλοτριωμένης επικοινωνίας, αλλά, κατά τον Μπαχτίν, συμπεριλαμβάνει τη βίωση μιας μορφής αλληλεγγύης, η οποία προκύπτει από την κοινή συμμετοχή σε ενός είδους «εξέγερση», καθώς και από την άρση των αποστάσεων μεταξύ των ατόμων μέσω της αποπροσωποποίησης που προσφέρει η χρήση των καρναβαλικών μασκών.

Με ερέθισμα τη θεωρητική τοποθέτηση του Μπαχτίν και με κριτική ματιά προς το σύγχρονο τρόπο εορτασμού του καρναβαλιού διαπιστώνει κανείς πολλές διαφοροποιήσεις σε οικονομικό, κοινωνικό και πολιτικό επίπεδο, που διαστρεβλώνουν την στόχευση της σάτιρας και απισχνάνουν τις δυνατότητες της μάζας των καρναβαλιστών.

Για να γίνω πιο σαφής, οι απόκριες υπακούουν πλέον απόλυτα στους κανόνες της εμπορευματοποίησης και της κερδοσκοπίας. Το πλήθος δεν ξεχύνεται στους δρόμους και στις πλατείες σε ένα πλαίσιο ελεύθερης έκφρασης, καταπάτησης των ταμπού και σατιρισμού των καταπιεστικών αρχών. Αντιθέτως, μασκαρεύεται με στολές φανταχτερές- τις οποίες συνήθως χρυσοπληρώνει- και είτε συμμετέχει στις καθιερωμένες παρελάσεις, είτε συνωστίζεται στα κέντρα διασκέδασης, καταναλώνοντας άφθονο αλκοόλ, βοηθώντας κατ’ αυτόν τον τρόπο στη στήριξη του φιλελεύθερου οικονομικού μοντέλου.

Έχοντας χάσει η μορφή του καρναβαλιού τον χαρακτήρα της ως διαμαρτυρία, δηλαδή ως κάτι εξαιρετικό και εναλλακτικό, έχει καταστραφεί και η ηθική του σημασία, η αυθεντική μαζική κοινωνική δημιουργικότητα. Οι λόγοι για αυτό είναι τόσο το γεγονός πως η στόχευση είναι πλέον το θέαμα, όσο και το φαινόμενο η σύγχρονη καταναλωτική κοινωνία να μοιάζει με ένα τεράστιο καρναβάλι, στο οποίο τα πρόσωπα ταυτίζονται με τα προσωπεία τα οποία φορούν για τις ανάγκες των ρόλων που παίζουν στην καθημερινή τους ζωή.

Επικεντρώνοντας την προσοχή μας περισσότερο στα τελευταία χρόνια στη χώρα μας, είναι εμφανής η κυνική και μηδενιστική στάση των πολιτών απέναντι στο πολιτικό σύστημα, ώστε δεν υπάρχουν πλέον αρχές για να αποκαθηλωθούν μέσα από την καρναβαλική σάτιρα. Αν και δε λείπουν οι πολιτικές αναφορές από ορισμένα καρναβαλικά πληρώματα, η πολιτική έχει αποδομηθεί και έχει περιέλθει σε τέτοιο βαθμό αυτογελοιοποίησης, που δε λογίζεται ως «επαναστατική» η όποια σαρκαστική αναφορά σε αυτήν. Οι υβριστικές εκφράσεις για τα πολιτικά πρόσωπα, οι ισοπεδωτικές απόψεις για τη λειτουργία των θεσμών και η χρήση αόρατων προσωπείων αποτελούν καθημερινό φαινόμενο στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα να μη μένουν πολλά για να σατιρίσει κανείς σε ένα καρναβαλικό πλαίσιο.

Αυτό, επομένως, που χαρακτηρίζει σήμερα το καρναβάλι είναι η χωρίς όρια διασκέδαση. Σαφώς και δεν υπάρχει κάτι το ηθικά μεμπτό σε αυτό. Ίσως, όμως, θα ήταν σκόπιμο να μας προβληματίσει μήπως- εκτός από τα έθιμά μας- μείνει και η ζωή μας εκτός περιεχομένου.

  1. ΡΟΗ-ΕΙΔΗΣΕΩΝ
  2. ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ

title1 -- Διαβάστε επίσης... --

Στήλες

Κοινωνία

23 Απριλίου 2024
Ο Δήμος Ζηρού με αφορμή και την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου από 1η Μαΐου 2024 καλεί τους συμπολίτες να προβούν άμεσα στον καθαρισμό των οικοπέδων τους που βρίσκονται εντός του οικισμού από ξερά
22 Απριλίου 2024
Ολοκληρώθηκαν σήμερα οι διαδικασίες για το έργο «ανακαίνισης- εκσυγχρονισμού του Γενικού Νοσοκομείου Πρέβεζας» καθώς η Περιφερειακή Επιτροπή ανέδειξε ...
22 Απριλίου 2024
Από το Επιμελητήριο Πρέβεζας ανακοινώνεται ότι επετεύχθη η ισότιμη στήριξη της μητρότητας σε όλο το φάσμα των εργαζόμενων γυναικών σύμφωνα με σχετική ...
22 Απριλίου 2024
Σε προσωρινές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στο οδικό δίκτυο του Νομού Πρέβεζας, από Φιλιππιάδα (Ε.Ο. Ιωαννίνων – Αντιρρίου) έως και όρια με Δ.Α. ...

Πολιτική

22 Απριλίου 2024
Ένα μείζον πολιτικό ζήτημα, το οποίο έχει απασχολήσει μέχρι και την Εθνική Αρχή Διαφάνειας (δείτε ΕΔΩ το σχετικό ρεπορτάζ του atpreveza.gr) και έχει να κάνει είτε με τις προφορικές αναθέσεις στο Δήμο
22 Απριλίου 2024
Την παρακάτω ανακοίνωση εξέδωσαν οι δημοτικές και περιφερειακές κινήσεις της μαχόμενης και αντικαπιταλιστικής αριστεράς: Πραγματοποιήθηκε ...
22 Απριλίου 2024
Την παρακάτω ανακοίνωση εξέδωσε η γραμματεία Πρέβεζας του ΠΑΜΕ: Κινητοποίηση στη βάση του Ακτίου πραγματοποίησαν οι Επιτροπές ...
18 Απριλίου 2024
Η στρατηγική της δημοτικής αρχής και το πολιτικό “κρυφτούλι” γύρω από την αγωγή 9.000.000 ευρώ της Μαρίνας Πρέβεζας κατά του Δημοτικού Λιμενικού ...
17 Απριλίου 2024
Στο πλαίσιο διερεύνησης υπόθεσης κακουργηματικού χαρακτήρα απάτης, ταυτοποιήθηκαν από το Τμήμα Ασφάλειας Πρέβεζας τα στοιχεία ημεδαπής, σε βάρος της ...

Αθλητισμός

23 Απριλίου 2024
Την 3η θέση στα 400 μέτρα εμπόδια κατέκτησε η Κυριακή Τσαούση στους Πανελλήνιους Σχολικούς Αγώνες Κλασσικού Αθλητισμού ΓΕ.Λ. – ΕΠΑ.Λ. Ελλάδας – Κύπρου 2024. Η αθλήτρια του Δημήτρη Γεωργοπέτρη
22 Απριλίου 2024
Στα πλαίσια του διασυλλογικού πρωταθλήματος Κ16, που έγινε στα Γιάννενα τις 20/4/24 η Χαρά Γέρου σημείωσε τη 5η καλύτερη επίδοση της τελευταίας ...
15 Απριλίου 2024
Ο Σύνδεσμος Προπονητών Ποδοσφαίρου Πρέβεζας-Λευκάδας απέστειλε την παρακάτω συγχαρητήρια ανακοίνωση: Θερμά συγχαρητήρια !!!!στους συλλόγους ...
12 Απριλίου 2024
Στο δημοτικό στάδιο “Αθανασία Τσουμελέκα” θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 21 Απριλίου ο τελικός του Κυπέλλου ΕΠΣ Πρέβεζας-Λευκάδας ανάμεσα στον Ερμή ...
03 Απριλίου 2024
Από την Οργανωτική Επιτροπή Σχολικών Αθλητικών Δραστηριοτήτων(Ο.Ε.Σ.Α.Δ.) Πρέβεζας, ανακοινώνεται ότι στα πλαίσια των Πανελλήνιων Αγώνων ΓΕ.Λ. & ...

Πολιτισμός

22 Απριλίου 2024
  Κρατήσεις στο : 2682089789, 6909963253 ή με μήνυμα στην σελίδα του Diem στο Instagram και στο Facebook!
22 Απριλίου 2024
Έχοντας ήδη αποσπάσει πολυάριθμα βραβεία σε φεστιβάλ σε όλο τον κόσμο, το Animal, η νέα ταινία της Σοφίας Εξάρχου, προβάλλεται από την ...
19 Απριλίου 2024
Η Θεατρική Ομάδα του 3ου Γυμνασίου Πρέβεζας παρουσιάζει την παράσταση   ΤΟ ΔΕΝΤΡΟ ένας οικολογικός μύθος   στη Θεοφάνειο, την ...
17 Απριλίου 2024
Επιστημονική Ημερίδα με θέμα «Η Πρέβεζα στα Οθωμανικά αρχεία», συνδιοργανώνει το Ίδρυμα Ακτία Νικόπολις και η Περιφερειακή Ενότητα Πρέβεζας την ...