Το ανωτέρω δεν είναι ένα αυθαίρετο συμπέρασμα, αλλά προκύπτει από αξιολόγηση σειράς στοιχείων της τελευταίας εξαετίας -που ήταν και περίοδος περιορισμών λόγω covid- τα οποία καταδεικνύουν τις καλύτερες επιδόσεις αυτών των ετών σε συγκεκριμένους τομείς.
Και θα πρέπει να σημειωθεί ότι το εμπορικό λιμάνι της Πρέβεζας, μετά την ιδιωτικοποίηση της Ηγουμενίτσας, αποτελεί ένα λιμάνι που ακόμη παραμένει υπό κρατικό-δημοτικό έλεγχο, με ότι συνεπάγεται αυτό.
Ειδικότερα το 2023 σε σχέση με το 2018 ο όγκος σογιάλευρου που εκφορτώθηκε στο λιμάνι της Πρέβεζας, σύμφωνα με τα στοιχεία των επαγγελματιών που δραστηριοποιούνται στο λιμάνι είναι αυξημένος κατά 40% περίπου, ενώ ο όγκος του σιταριού κατά 45% περίπου. Οι ποσότητες είναι ρεκόρ εξαετίας.
Τρανταχτό παράδειγμα είναι το φορτηγό πλοίο “Athos”, το οποίο ξεφορτώνει στο λιμάνι από την Τρίτη 9 Ιανουαρίου και εκτιμάται ότι θα αναχωρήσει στις 17 του μηνός. Πρόκειται για ένα πλοίο μήκους 178,72 μέτρων με χωρητικότητα 30.618 τόνους, που ξεφορτώνει σογιάλευρο Αργεντινής.
Οι 18.000 τόνοι που θα ξεφορτώσει στο εμπορικό λιμάνι Πρέβεζας αποτελεί ποσότητα-ρεκόρ για ένα πλοίο στην Πρέβεζα.
Το κύριο χαρακτηριστικό όμως των όσων προαναφέραμε είναι ότι το φορτίο κατευθύνεται σε μονάδες και σε Θεσσαλονίκη, Κόρινθο, Πάτρα, Μέγαρα, Αγρίνιο, Γιάννενα, Τρίκαλα Λάρισα, Βόλο, Άρτα, Πρέβεζα (ΒΙΠΕ), αποδεικνύοντας τον κομβικό ρόλο στην ανάπτυξη της πρωτογενούς παραγωγής της ευρύτερης περιοχής, που καλείται να παίξει το εμπορικό λιμάνι της Πρέβεζας.
Και η περίπτωση του Sea Star που έδεσε τον Δεκέμβριο είναι επίσης σημαντική, καθώς οι αριθμοί το κάνουν το δεύτερο μεγαλύτερο εμπορικό πλοίο σε χωρητικότητα στο λιμάνι της Πρέβεζας.
Τα οφέλη
Τα οφέλη είναι πολλά και σύνθετα, τόσο για το ελληνικό κράτος, όσο και για το ΔΛΤ Πρέβεζας. Οι φόροι που εισπράττει το ελληνικό δημόσιο για το συγκεκριμένο φορτίο μέσω του Τελωνείου Πρέβεζας ξεπερνούν τις 500.000 ευρώ, γεγονός διόλου ευκαταφρόνητο.
Πέρα από τους τους παράλληλους κλάδους εργαζομένων και επαγγελματιών που είναι πολλοί στο εμπορικό λιμάνι (λιμενεργάτες, οδηγοί φορτηγών κ.α.), είναι αξιοσημείωτο ότι έχει καταγραφεί ρεκόρ εξαετίας στα έσοδα από τον εμπορικό λιμένα και για το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Πρέβεζας, το οποίο έχει εισπράξει για το 2023 περίπου 160.000 ευρώ, ενώ το 2024 τα πράγματα μοιάζουν ακόμη πιο ευνοϊκά.
Η πολιτική αντιμετώπιση
Την ώρα που ακόμη δεν έχει “κατακαθίσει” η... σκόνη από την αποτυχία της δημοτικής αρχής στο έργο αναβάθμισης του αλιευτικού καταφυγίου Πρέβεζας (δείτε ΕΔΩ το ρεπορτάζ του atpreveza.gr), εντύπωση προκαλεί και η “πολιτική απόσταση” που διατηρεί στις υποχρεώσεις του απέναντι στο εμπορικό λιμάνι, το οποίο είναι και ευθύνη του, ο Δήμαρχος Πρέβεζας και Πρόεδρος του ΔΛΤ Πρέβεζας Νίκος Γεωργάκος.
Η σημαντική χρηματοδότηση των 344.251,10 € για λιμενικές μελέτες από το πρόγραμμα “Φιλόδημος ΙΙ” που περιελάμβαναν μελέτη αγοράς vacuvator, περιβαλλοντικές μελέτες και μελέτη κατασκευής της ανατολικής προβλήτας, σχεδόν... αγνοούνται στη ΔΕΠΑΝ εδώ και τρία χρόνια περίπου.
Ειδικά η ανατολική προβλήτα όχι μόνο θα δώσει περαιτέρω προοπτικές ανάπτυξης στο λιμάνι, αλλά θα δώσει και τα “εργαλεία” για να προχωρήσουν όλες οι διαδικασίες που το αφορούν.
Ας ελπίσουμε να μη δούμε και στην περίπτωση των συγκεκριμένων μελετών ακόμη ένα “φιάσκο” της δημοτικής αρχής.