Ο Δήμαρχος Πρέβεζας μάλιστα είχε πει σε παλαιότερη συνεδρίαση για το θέμα την περιβόητη φράση “θα σκίσω το πτυχίο” μου αν με τη σύμβαση αυτή δεν επιτευχθεί εξοικονόμηση για το Δήμο Πρέβεζας. Όπως όμως προκύπτει από την υλοποίηση ανάλογων συμβάσεων σε άλλους Δήμους ανά τη χώρα, ίσως θα πρέπει να σκέφτεται πως μπορεί να... κοπεί κάποιο κομματάκι, καθώς έχουν εμφανιστεί ζητήματα επί του πρακτέου.
Στις 13 Σεπτεμβρίου η δημοτική επιτροπή του Δήμου Πρέβεζας κατά πλειοψηφία (μειοψήφησαν οι κ.κ. Τζίμας και Κύρλας), ενέκρινε το Πρακτικό της Επιτροπής Παρακολούθησης & Παραλαβής Έργου (ΕΠΠΕ) με θέμα Έλεγχος και έγκριση νέου τεχνικού φακέλου, της υπηρεσίας με τίτλο ¨Παροχή Υπηρεσιών Αναβάθμισης της Ενεργειακής Απόδοσης του Συστήματος και των Υποδομών του Οδικού και Αστικού Φωτισμού του Δήμου Πρέβεζας» και ενέκρινε το νέο τεχνικό φάκελο, με τα νέα αναβαθμισμένα προϊόντα, δεδομένου ότι καλύπτονται πλήρως οι τεχνικές προδιαγραφές της Διακήρυξης, σύμφωνα με το πρακτικό της επιτροπής παρακολούθησης.
Θα πρέπει να πούμε πως μέχρι και σήμερα η ανάδοχος εταιρεία δεν έχει εγκατασταθεί στην Πρέβεζα.
Το έργο «Παροχή Υπηρεσιών Αναβάθμισης της Ενεργειακής Απόδοσης του Συστήματος και των Υποδομών του οδικού και αστικού φωτισμού του Δήμου Πρέβεζας» έχει αναλάβει η κοινοπραξία «Ένωση Εταιρειών ΙΝΤΡΑΚΑΤ- ΟΜΕΧΟΜ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Α.Ε.», με τίμημα 6.995.212.98 ευρώ+1.678.851,12 (ΦΠΑ 24%).
Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση της κοινοπραξίας, οι εργασίες αναβάθμισης της ενεργειακής απόδοσης που θα υλοποιηθούν περιλαμβάνουν την αντικατάσταση του συνόλου του υφιστάμενου δικτύου οδικού και αστικού φωτισμού του Δήμου Πρέβεζας, το οποίο αποτελείται από 8.170 φωτιστικά/προβολείς, με νέο, σύγχρονης τεχνολογίας φωτισμό τύπου LED. Η συγκεκριμένη αναβάθμιση ενεργειακής απόδοσης θα επιτρέψει στον Δήμο να επιτύχει ποσοστό εξοικονόμησης ενέργειας άνω του 70%, συνεισφέροντας έτσι στους ενεργειακούς στόχους που έχουν τεθεί σε τοπικό, εθνικό, αλλά και ευρωπαϊκό επίπεδο.
Η δικαστική διαμάχη και η ανάλυση που δημιουργεί προβληματισμό
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι συγκεκριμένες 12ετείς συμβάσεις έχουν γίνει σε πολλούς Δήμους ανά τη χώρα και έχουν παρόμοια λογική εκπόνησης για εξοικονόμηση ενέργειας. Μοιάζουν να είναι δηλαδή σχεδόν... καρμπόν στη λογική τους.
Μία τέτοια περίπτωση είναι ο Δήμος Κορινθίων, όπου τον Ιούλιο με απόφαση της δημοτικής επιτροπής καταγγέλλεται η σύμβαση. Ειδικότερα σε δήλωσή του ο Δήμαρχος ανέφερε:
“Με απόφαση της Δημοτικής Επιτροπής καταγγείλαμε τη σύμβαση – σκάνδαλο της Ενεργειακής Αναβάθμισης του Οδοφωτισμού με την Κ/Ξ Μυτιληναίος-USIF που υπέγραψε η προηγούμενη Δημοτική Αρχή το 2023.
Μία σύμβαση που ζημιώνει το Δήμο (όπως χαρακτηριστικά ανέφερε και δημοτικός σύμβουλος της μειοψηφίας) αλλά και χρεώνει το δημότη με επιπλέον 50% στα τέλη φωτισμού.
Τα προβλήματα στην εκτέλεση του έργου πάρα πολλά χωρίς να υλοποιηθούν όλες οι παρατηρήσεις της επιτροπής παρακολούθησης και παραλαβής.
Ξεκινάμε δικαστικό αγώνα”.
Ιδιαίτερη αξία όμως έχει το άρθρο του Δρ. Βλάση Οικονόμου, Διευθυντής του Institute for European Energy and Climate Policy (www.ieecp.org), στην ιστοσελίδα του energypress.gr (δείτε το αναλυτικά ΕΔΩ), με αφορμή τη συγκεκριμένη σύμβαση, καθώς κάνει μία εμπεριστατωμένη τεχνοκρατική ανάλυση και καταλήγει πως πρόκειται για τη λιγότερο συμφέρουσα επιλογή για το Δήμο.
Ο Βλάσης Οικονόμου είναι διευθύνων σύμβουλος του Ινστιτούτου της Ευρωπαϊκής Ενεργειακής και Κλιματικής Πολιτικής στο Άμστερνταμ ((www.ieecp.org) με γραφεία σε διάφορες χώρες. Είναι οικονομολόγος (απόφοιτος Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών) και διδάκτωρ στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο του Groningen της Ολλανδίας σε θέματα οικονομικών της ενέργειας. Διδάσκει επίσης το αντίστοιχο μάθημα και στο μεταπτυχιακό τμήμα στο Πανεπιστήμιο Πειραιά. Συμμετέχει, διαχειρίζεται και συντονίζει περισσότερα από 15 μεγάλα Ευρωπαϊκά έργα στο IEECP που αφορούν την ενεργειακή και κλιματική πολιτική, την ενεργειακή εξοικονόμηση, την ενεργειακή ένδεια και παρέχει τεχνική βοήθεια σε όλα τα κράτη μέλη για την επίτευξη των ενεργειακών τους στόχων. Επίσης συνεργάζεται με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο του ελέγχου των κρατών μελών για την υλοποίηση των κοινοτικών σχετικών οδηγιών. Έχει εργαστεί πρότερα και στο Υπουργείο Οικονομικών της Ολλανδίας, στο Πανεπιστήμιο της Ουτρέχτης και για αρκετά χρόνια στο Joint Implementation Network με σχετικά αντίστοιχα έργα. Είχε επιλεγεί σαν ειδικός απεσταλμένος της Ολλανδίας σε διάφορα προγράμματα της Διεθνούς Επιτροπής Ενέργειας ενώ στην Ελλάδα είναι σύμβουλος και στον Σύνδεσμο Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας σε θέματα ενεργειακής εξοικονόμησης. Έχει συμμετάσχει σαν ομιλητής σε πολλά Ευρωπαϊκά Συνέδρια και έχει δημοσιεύσει περισσότερα από 40 σχετικά άρθρα σε επιστημονικά περιοδικά και βιβλία.
Στο Δήμο Βόλου επίσης υπήρξαν ενστάσεις για τον ενεχυριασμό των δημοτικών τελών, ενώ στο Δήμο Χίου υπήρξαν προβλήματα στην υλοποίηση της σύμβασης μεταξύ Δήμου και εταιρείας, λόγω καθυστερήσεων. Υπήρχαν πολίτες που διαμαρτύρονταν γιατί οι λάμπες δεν άλλαζαν για ημέρες. Ο Δήμαρχος μάλιστα έκανε και δημόσια παρεμβάσεις.
Εν κατακλείδι η ιδιωτικοποίηση του φωτισμού της Πρέβεζας ήταν πολιτική επιλογή και σύντομα θα φανεί στην “τσέπη” των δημοτών το κατά πόσο ήταν για το συμφέρον του ή όχι.
Π.Τ.