Δευτέρα, 26 Φεβρουαρίου 2018 22:42

8 χρόνια ΔΙΕΚ Πρέβεζας (του Ιωάννη Αναγνωστάκη)

Γράφει ο Ιωάννης Γ. Αναγνωστάκης, Μαθηματικός-M.ed.A./ΣυΕΠ,  Δ/ντής Δ.ΙΕΚ Πρέβεζας



« Ε.Ε.Κ. & Δ.ΙΕΚ ΠΡΕΒΕΖΑΣ»

2010-2018: ΠΟΡΕΙΑ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΚΡΙΣΗ¨-

 

Δεν είναι τα πιο δυνατά είδη που επιβιώνουν ή τα πιο έξυπνα, αλλά αυτά που ανταποκρίνονται καλύτερα στις αλλαγές.” ( Δαρβίνος)

ΑΡΚΤΙΚΟΛΕΞΑ

ΟΕΕΚ: Οργανισμός Επαγγελματικής Εκπ/σης & Κατάρτισης

ΣυΕΠ: Συμβουλευτική & Επαγγελματικός Προσανατολισμός

Ε.Ε.Κ.: Επαγγελματική Εκπ/ση & Κατάρτιση

Δ.ΙΕΚ: Δημόσιο Ινστιτούτο Επαγγελματικής Κατάρτισης

  

Η ανάγκη προσαρμογής συστημάτων και οργανισμών σε νέα περιβάλλοντα, κατά πώς προσδιορίζει και προδιαγράφει η ¨εποχή¨ που καλούνται να διαδραματίσουν το ρόλο τους και να ¨αφήσουν το αποτύπωμα του βηματισμού τους¨, σηματοδοτεί και την αλλαγή που οφείλουν να ενσωματώσουν και να εφαρμόσουν, ώστε να επαναπροσδιοριστούν και να εκσυγχρονιστούν.

Μέσα σε αυτό το γενικό πλαίσιο-κανόνα δεν εξαιρείται της επανένταξης, του επαναπροσδιορισμού και –εν τέλει- της αλλαγής της ταυτότητάς της, ούτε η εκπαιδευτική μονάδα.

Η αλλαγή ταυτότητας, με άλλα λόγια αλλαγή ¨κουλτούρας¨, δεν είναι μια απλή, γρήγορη και αποσπασματική διαδικασία. Δεν έχει τον χαρακτήρα μιας παρέμβασης ενός «από μηχανής θεού», που με μια κίνηση, μια εφαρμογή ενός πλάνου, ή μιας απόφασης ¨ενός ισχυρού ανδρός¨, θα αλλάξει τροχιά ή ρότα ή κατεύθυνση και

–τελικά- ¨πρόσημο¨ η σχολική μονάδα.

Ότι είναι να γίνει με αυτή τη συγκεκριμένη αλλαγή, εξαρτάται από πολυμετρικούς παράγοντες πολλών διαστάσεων, τόσων, όσα είναι τα θεμελιακά χαρακτηριστικά που διαμορφώνουν την προσωπικότητα ενός οργανισμού (φυσικού ή μη), που στην περίπτωσή μας είναι η «προσωπικότητα» της εκπαιδευτικής μονάδας.

Αυτή η προσωπικότητα που με τα ανωτέρω θεμελιακά χαρακτηριστικά που την διαμορφώνουν (και δεν είναι άλλα από το κοινό αξιακό σύστημα και από τον προσανατολισμό), σχηματοποιούν την ταυτότητα και θεμελιώνουν την κουλτούρα της εκπαιδευτικής μονάδας.

- Όλους, συνεπώς τους παράγοντες και τον ρόλο που καλούνται να διαδραματίσουν τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας, θα επιχειρήσουμε να προσδιορίσουμε, υιοθετώντας –καταρχήν- την παραδοχή ότι η δημιουργία, ή η βελτίωση, ή η αλλαγή κουλτούρας μιας εκπαιδευτικής μονάδας, δεν είναι εύκολη (όχι, όμως και ακατόρθωτη) αλλά προπάντων είναι ελκυστική υπόθεση και πρόκλησηγια όσους πρόκειται να εμπλακούν.

Επιπροσθέτως, η αλλαγή δεν είναι στιγμιαία, παρά μακροπρόθεσμη και συστηματική διαδικασία, δεν αποτελεί υπόθεση ¨ενός¨ αλλά χρήζει της συνεργατικής συμβολής όλων της εκπαιδευτικών παραγόντων.

Και εκείνο που πρέπει με έμφαση να δηλωθεί, εν προκειμένω, είναι ότι, αποτελεί μια αέναη προσπάθεια που έχει συνέχεια και επαναπροσδιορίζεται, αναπροσαρμόζεται και βελτιώνεται όπως οι κανόνες και οι νόρμες της « ζωής» το επιτάσσουν.

Ωστόσο, η κουλτούρα είτε για να αναπτυχθεί, είτε για να αλλάξει, είτε για να βελτιωθεί απαιτεί ευνοϊκό περιβάλλον, δηλ. θετικό κλίμα που αποτελεί παραμετρική συνιστώσα του κοινού ¨οράματος¨ της σχολικής μονάδας.

Και επειδή, το κοινό όραμα δεν επιβάλλεται αλλά προκύπτει από τα, βιώματα, τις εμπειρίες, τις ¨εικόνες-παραδόσεις¨ που μεταφέρει από το παρελθόν, αλλά και από τις ανησυχίες, τις προσδοκίες και τα επί μέρους οράματα των υπολοίπων συντελεστών χάραξης της πορείας της σχολικής μονάδας στο μέλλον και που αποτελούν βασικά δομικά συστατικά της κουλτούραςτης μονάδας και με την συμβολή θετικής «ατμόσφαιρας-κλίματος», είμαστε σε θέση να ισχυριστούμε ότι:

«Η συνεργατική κουλτούρα αποτελεί το βασικό στόχο και την επιδίωξη για την δημιουργία ισχυρού στίγματος και ισχυρής προσωπικότητας της εκπαιδευτικής μονάδας, καθώς είναι αυτή που προωθεί και συμβάλλει θετικά στην αποτελεσματικότητά της. Day, C. (2003)».


Έτσι λοιπόν, πότε μια συλλογική κουλτούρα θεωρείται ισχυρή;

- Όταν το ¨σήμα¨ που εκπέμπει είναιδυνατό.

- Όταν προωθεί ισχυρούς δεσμούς και συνοχή μεταξύ των μελών της κοινότητας.

- Όταν το πλήθος των κοινών αντιλήψεων, αξιών, πεποιθήσεων και προτύπων συμπεριφορών-στάσεων είναι αρκετά μεγάλο και επικοινωνεί με το ευρύτερο περιβάλλον με καθαρότητα και χωρίς ¨παράσιτα¨ .

 

Από τη μεριά της, η Διοίκηση της εκπαιδευτικής μονάδας, έχοντας την ευθύνη της διάχυσης του οράματος στα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας, επωμίζεται να διαδραματίσει τον ρόλο του εμψυχωτή και του ενορχηστρωτή της εκτέλεσης του προωθητικού σχεδιασμού, ενεργώντας ως πρότυπο του θεματοφύλακα κουλτούραςμε ήθος και ισχυρό αξιακό στίγμα. Η παρέμβασή της και ο στρατηγικός της ρόλος αποτελεί την καταλυτική συμβολή της στη διαμόρφωση στάσεων και συμπεριφορών, στον μετασχηματισμό απόψεων και αντιλήψεων που παρεμβαίνουν αρνητικά στο κλίμα, στη διασφάλιση της σταθερότητας και της αποτελεσματικότητας της μονάδας, καθώς και στη επικοινωνία της «ταυτότητας-κουλτούρας» και του οράματος με το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον.

 

Στο πλαίσιο λοιπόν, μέσα στο οποίο καλείται να κινηθεί η εκπαιδευτική μονάδα -στα χρόνια των μνημονίων-με γνώμονα τη δημιουργία μιας ισχυρής κουλτούρας, προσδιορίζεται από 2 χαρακτηριστικά:

  • την ¨εποχή¨ και τις ιδιαιτερότητές της &

  • το ¨συγκείμενο¨ που επηρεάζει το βαθμό, επιτυχίας ή μη, της αλλαγής που θέλει να προωθήσει.

ΕΠΟΧΗ,

1993: Ν. 2009/1992. Ίδρυση ΟΕΕΚ (Λειτουργία ΙΕΚ).

Στόχος: «Κάλυψη των αναγκών της εγχώριας αλλά και της Ευρωπαϊκής Οικονομίας σε εξειδικευμένο-πιστοποιημένο εργατικό δυναμικό με σύγχρονες τεχνικό-επαγγελματικές δεξιότητες».

2010: ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ του ΟΕΕΚ.

Τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή η διαμορφωμένη κουλτούρα στα Δ.ΙΕΚ είναι: «Κουλτούρα ηττοπάθειας & αναποτελεσματικότητας – κλίμα απογοήτευσης».

Αυτή ήταν η συνοπτική περιγραφή της διαδρομής και της ταυτότητας που παραδόθηκε στο εκπ/κό συγκείμενο μετά την κατάργηση του ΟΕΕΚ, που επόπτευε τα ΙΕΚ.

 

ΣΥΓΚΕΙΜΕΝΟ

Τότε ήταν (2010) που η πολιτεία, αναγνωρίζοντας τον ασφυκτικό κλοιό που δημιούργησαν οι συγκεντρωτικό-γραφειοκρατικές πολιτικές στην αυτενέργεια και την ανάληψη πρωτοβουλίας και ευθύνης της τοπικής εκπαιδευτικής κοινότητας στην κατεύθυνση διασύνδεσής της με τις τοπικές κοινωνίες, παραχώρησε στις δομές, λιγοστό (έστω) έδαφος αυτονόμησης (σε όσες κατάφεραν να ¨επιζήσουν¨).

Έτσι, βρεθήκαμε μπροστά στην πρόκληση αλλαγής και μετασχηματισμού της ήδη προϋπάρχουσας ¨ηττοπαθούς κουλτούρας¨, που νομοτελειακά θα οδηγούσε στο μαρασμό την εκπαιδευτική δομή και θα απογοήτευε όλους όσοι πίστεψαν στο ρόλο της ΕΕΚ και στην συμβολή της στην έξοδο από την οικονομική κρίση.

Μετά από συζήτηση και διάλογο με τους κοινωνικούς εταίρους και σε «κλίμα ενεργούς εμπλοκής», χαράξαμε έναν «οδικό χάρτη» οικοδόμησης –στην αρχή- κλίματος και περιβάλλοντος εμπιστοσύνης –στη συνέχεια-, συμφωνώντας να ακολουθήσουμε –με επιμονή και υπομονή- την παρακάτω διαδρομή:

 

Οργάνωση της Γραμματείας του ΙΕΚ, «στήνοντας» ένα σύγχρονο ¨Τμήμα Επικοινωνίας¨- κάνοντας χρήση όλων των καινοτομιών που προσφέρει η Νέα Τεχνολογία και το Διαδίκτυο- αποκτώντας επαφές και συνέργειες με Φορείς και με την ευρύτερη αγορά εργασίας της περιοχής, όπως επίσης οργάνωση εργαλειοθήκης ΣυΕΠ, για την ευαισθητοποίηση όλων όσων πρόκειται να εμπλακούν στην διαδικασία της κατάρτισης σε ελκυστικές-αναπτυξιακές ειδικότητες.

Επικοινωνία της αναγκαιότητας της αλλαγής, έτσι ώστε να προκληθεί η ¨αίσθηση του κατεπείγοντος¨.

Δημιουργία & επικοινωνία οράματος: Διάλογος με τους υποψήφιους σπουδαστές μας και τους φορείς της τοπικής κοινωνίας για την ανάγκη δημιουργίας κοινών δράσεων προκειμένου να διερευνηθεί τι ωφελεί και τι χρειάζεται ο τόπος μας για να αναπτυχθεί και να γίνει ελκυστικός, με αντικειμενικό σκοπό την ευημερία και την ανάπτυξη του και με ενεργούς συντελεστές επίτευξης αυτού του στόχου, τους νέους ανθρώπους. «Συμβόλαιο τιμής» μεταξύ των κοινωνικών εταίρων και του ΙΕΚ για απορρόφηση από την ευρύτερη αγορά των αποφοίτων-πιστοποιημένων σπουδαστών μας στις επιχειρήσεις και τους επαγγελματικούς χώρους της περιοχής.

Αλλαγή ατμόσφαιρας ( θετικού κλίματος): Διάχυση του οράματος στην εκπ/κή κοινότητα και με πυξίδα πορείας την κατανόηση, την συνεργασία, την αλληλεπίδραση και ενσυναίσθηση, υπερβαίνουμε την κρίση και αλλάζουμε τη ζωή μας αναπτύσσοντας τον τόπο μας.

Ενδυνάμωση και συμμετοχικότητα: Αποτέλεσμα της επικοινωνίας και διάχυσης του οράματος ήταν η ευρεία συμμετοχή στο διάλογο- με ενθουσιασμό και με κατάθεση καινοτόμων εκπαιδευτικών προτάσεων- που είχε ως αποτέλεσμα να χαραχθεί η εκπαιδευτική πορεία της δομής στον άξονα του συγκριτικού πλεονεκτήματος της περιοχής, που δεν είναι άλλος από τον Τουρισμό και τον Πολιτισμό.

Δημιουργία βραχυπρόθεσμων επιτυχιών: Η εκπαίδευση-κατάρτιση πραγματοποιείται πλέον, κυρίως στους χώρους εργασίας, με εκπαιδευτές τους επαγγελματίες-ιδιοκτήτες των επιχειρήσεων (άτυπη μορφή μαθητείας), ενώ ταυτόχρονα οι εθελοντικές δράσεις μας ενισχύονται και προβάλλονται από χορηγούς που πιστεύουν στην «αξιοπιστία και την αποτελεσματικότητα του φορέα» ως φορέα προβολής της περιοχής μας.

 

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ:

Ενστέρνιση νέας ισχυρής κουλτούρας:

Ακολουθώντας την ¨Κοινωνική- Οργανωτική οδό¨ και ασκώντας συνδυαστικά το ¨Επιχειρηματικό και Δομικό¨ στυλ ηγεσίας, και έχοντας την αμέριστη υποστήριξη των κοινωνικών εταίρων-συνεργατών μας, καταφέραμε να αναπτύξουμε σύγχρονες ειδικότητες (–κυρίως- στον Τομέα του Τουρισμού & του Πολιτισμού) σε περιβάλλον εμπιστοσύνης, με αποτέλεσμα να προσελκύουμε σπουδαστές όχι μόνο από την περιοχή μας, αλλά και από άλλες περιοχές της Χώρας, από την Αλεξανδρούπολη και την Κρήτη και από την Κέρκυρα μέχρι τη Ρόδο…

 

 

http://iek-prevez.pre.sch.gr/

 

 

  1. ΡΟΗ-ΕΙΔΗΣΕΩΝ
  2. ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ

title1 -- Διαβάστε επίσης... --

Στήλες

Κοινωνία

26 Απριλίου 2024
Την Δευτέρα 29 Απριλίου και ώρα 15:00 θα πραγματοποιηθεί η δεύτερη ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας της δημοτικής αρχής του δήμου Πρέβεζας. Η συνεδρίαση θα λάβει χώρα δια ζώσης και ταυτόχρονα
26 Απριλίου 2024
Στην κατάμεστη Θεοφάνειο αίθουσα ανέβηκε η θεατρική παράσταση του 3ου Γυμνασίου Πρέβεζας «Το Δέντρο-ένας οικολογικός μύθος». Το σενάριο και τη ...
26 Απριλίου 2024
Την παρακάτω ανακοίνωση εξέδωσε το Σωματείο Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ν. Πρέβεζας: ΟΛΟΙ & ΟΛΕΣ ΣΤΗΝ ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΤΗΣ ...
26 Απριλίου 2024
Με την εαρινή συναυλία που πραγματοποιήθηκε στο κατάμεστο από κοινό αμφιθέατρο του Δέσκειου Γυμνασίου- Λυκείου η Μικτή Χορωδία Πάργας ολοκλήρωσε τις ...
25 Απριλίου 2024
Με επιτυχία και πολύ μεγάλη συμμετοχή ολοκληρώθηκαν οι αρχαιρεσίες του Συλλόγου Ελευθέρων Επαγγελματιών Λογιστών-Φοροτεχνικών Νομού Πρέβεζας.  ...

Πολιτική

24 Απριλίου 2024
Στην Πρέβεζα θα βρεθεί την Παρασκευή ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ Νίκος Ανδρουλάκης. Σύμφωνα με την πρόσκληση της Νομαρχιακής Επιτροπής Πρέβεζας, ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ θα πραγματοποιήσει
24 Απριλίου 2024
Συνέντευξη Τύπου παραχώρησε στους δημοσιογράφους το μεσημέρι της Δευτέρας ο υποψήφιος Ευρωβουλευτής του ΚΚΕ Τάσος Τόκας, στο πλαίσιο περιοδείας του ...
23 Απριλίου 2024
Έπειτα από πολλές πολιτικές παλινωδίες, αρκετό “κρυφτούλι” και συνεχόμενες επικοινωνιακές γκάφες της δημοτικής αρχής στην υπόθεση της αγωγής της ...
22 Απριλίου 2024
Ένα μείζον πολιτικό ζήτημα, το οποίο έχει απασχολήσει μέχρι και την Εθνική Αρχή Διαφάνειας (δείτε ΕΔΩ το σχετικό ρεπορτάζ του atpreveza.gr) και έχει ...
22 Απριλίου 2024
Την παρακάτω ανακοίνωση εξέδωσαν οι δημοτικές και περιφερειακές κινήσεις της μαχόμενης και αντικαπιταλιστικής αριστεράς: Πραγματοποιήθηκε ...

Αθλητισμός

23 Απριλίου 2024
Την 3η θέση στα 400 μέτρα εμπόδια κατέκτησε η Κυριακή Τσαούση στους Πανελλήνιους Σχολικούς Αγώνες Κλασσικού Αθλητισμού ΓΕ.Λ. – ΕΠΑ.Λ. Ελλάδας – Κύπρου 2024. Η αθλήτρια του Δημήτρη Γεωργοπέτρη
22 Απριλίου 2024
Στα πλαίσια του διασυλλογικού πρωταθλήματος Κ16, που έγινε στα Γιάννενα τις 20/4/24 η Χαρά Γέρου σημείωσε τη 5η καλύτερη επίδοση της τελευταίας ...
15 Απριλίου 2024
Ο Σύνδεσμος Προπονητών Ποδοσφαίρου Πρέβεζας-Λευκάδας απέστειλε την παρακάτω συγχαρητήρια ανακοίνωση: Θερμά συγχαρητήρια !!!!στους συλλόγους ...
12 Απριλίου 2024
Στο δημοτικό στάδιο “Αθανασία Τσουμελέκα” θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 21 Απριλίου ο τελικός του Κυπέλλου ΕΠΣ Πρέβεζας-Λευκάδας ανάμεσα στον Ερμή ...
03 Απριλίου 2024
Από την Οργανωτική Επιτροπή Σχολικών Αθλητικών Δραστηριοτήτων(Ο.Ε.Σ.Α.Δ.) Πρέβεζας, ανακοινώνεται ότι στα πλαίσια των Πανελλήνιων Αγώνων ΓΕ.Λ. & ...

Πολιτισμός

25 Απριλίου 2024
Επιστημονική Ημερίδα με θέμα «Η Πρέβεζα στα Οθωμανικά αρχεία», συνδιοργανώνει το Ίδρυμα Ακτία Νικόπολις και η Περιφερειακή Ενότητα Πρέβεζας την ...
24 Απριλίου 2024
Ο Δήμος Πρέβεζας διοργανώνει Εκδήλωση για τον Εορτασμό της Παγκόσμια Ημέρα Χορού το Σάββατο 27 Απριλίου 2024 και ώρα 18:30 π.μ στην Πλατεία ...
25 Απριλίου 2024
  Κρατήσεις στο : 2682089789, 6909963253 ή με μήνυμα στην σελίδα του Diem στο Instagram και στο Facebook!
22 Απριλίου 2024
Έχοντας ήδη αποσπάσει πολυάριθμα βραβεία σε φεστιβάλ σε όλο τον κόσμο, το Animal, η νέα ταινία της Σοφίας Εξάρχου, προβάλλεται από την ...