Ήταν φθινόπωρο του 2008 .Απογευματινός καφές με τον Δημήτρη τον Ζώνιο (η μάνα μου με τον πατέρα του αδέλφια).Η αγαπημένη συζήτηση περί μουσικής και ακροάσεων. Κάποια στιγμή μου λέει ο Δημήτρης: η MET έχει καθιερώσει ζωντανές αναμεταδόσεις, ενός συγκεκριμένου προγράμματος από όπερες, μέσα από δικό της δορυφόρο και δίνει την δυνατότητα σε κινηματογραφικές αίθουσες να τις μεταδώσουν. Πως μπορεί να γίνει αυτό στην Πρέβεζα? Του απάντησα ότι στην Πρέβεζα εκείνη τη στιγμή ήταν αδύνατο να γίνει, διότι η μόνη διαθέσιμη αίθουσα ήταν η Θεοφάνειος Αίθουσα Τέχνης και δεν θα μπορούσε να κλειστεί για δέκα Σάββατα στην διάρκεια των 6 μηνών του χειμώνα άνοιξης που διαρκούν οι παραστάσεις .Μήπως να το κάνουμε στα Γιάννενα, μου λέει? Τότε ζούσα επαγγελματικά στα Γιάννενα. Οκ, πάμε για τα Γιάννενα.
Τι δυνατότητες έχουν τα Γιάννενα;
Πνευματικό Κέντρο Δήμου Ιωαννιτών; Σιγά μην μιλήσουν οι δημοτικοί υπάλληλοι του Πνευματικού Κέντρου με την Νέα Υόρκη για Όπερα στα Γιάννενα. Δέν.
Μήπως τα Αγαθοεργά Καταστήματα της Μητρόπολης που δραστηριοποιούνται σε θέματα πολιτισμού; Δεν τους ενδιέφερε.
Το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων; Αρκετά κεντρομόλο και πολιτιστικά αποξενωμένο από την ζωή την Ιωαννιτών. ΔΕΝ.
Εκείνη την στιγμή μας φαινόντανε αδιέξοδο. Ξαφνικά, θυμήθηκα την Μάρθα Παπαδοπούλου .
Η Μάρθα Παπαδοπούλου (κόρη του Γεράσιμου Παπαδόπουλου και της Φωτεινής Γαλανού, αμφότεροι Πρεβεζάνοι), γεννήθηκε και μεγάλωσε στα Γιάννενα. Ήταν (και είναι) διευθύντρια στα ΓΑΚ ΗΠΕΙΡΟΥ –ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΗΠΕΙΡΟΥ και που μόλις είχε επιστρέψει από διετές σπουδές στο HARVARD .Tα ΓΑΚ ΗΠΕΙΡΟΥ, έχουνε μια Αίθουσα Πολλαπλών Χρήσεων με ένα σχετικά μικρό ηχητικό εξοπλισμό. Στεγάζεται το κτήριο του Σουφαρί Σεράι στο Κάστρο των Ιωαννίνων. Μιλάμε με την κ. Παπαδοπούλου και μας λέει: πάμε να το κάνουμε τώρα.Tην ίδια μέρα έφυγε email για την MET,σε μια μέρα πήραμε απάντηση θετική .Η χαρά μας απερίγραπτη.
Προγραμματισμένη πρώτη αναμετάδοση: Ιωάννινα 20/12/2008 με “Thais” του Jules Massenet.
Και τώρα μπροστά στα τεχνικά προβλήματα. Δεν είχαμε dolby, δεν είχαμε ηχητικά, δεν είχαμε δορυφορικό πιάτο. Είχαμε ένα projector ,μια αίθουσα που διέθετε μόνο περιφερειακό ήχο .Βρήκαμε τρόπο και ξεπεράσαμε όλα αυτά τα προβλήματα (χωρίς κόστος) και έτσι ήμασταν έτοιμοι για dolby digital αναμετάδοση .
Πρόβλημα!!!Οι υπότιτλοι!!!
Οι υπότιτλοι δεν υπήρχανε στα ελληνικά μέσω ΜΕΤ ,αλλά μόνο στα αγγλικά. ”Ελληνικό δαιμόνιο και έμπνευση” .Ο ένας βασικός Projector μεταδίδει την όπερα, προσθέσαμε έναν δεύτερο Projector με φιλτραρισμένο τον φακό, να δείχνει μόνο δύο γραμμές με γράμματα. Προβολή πάνω στην προβολή. Το αγγλικό σενάριο- λιμπρέτο το έστειλε στον Δημήτρη η ΜΕΤ, που ανέλαβε την μετάφραση.
Έτσι ξεκίνησε η περιπέτεια της ΜΕΤ στα Γιάννενα και στην Ελλάδα ,με τον Δημήτρη να ρίχνει χειροκίνητα μέσα από το Laptop του, ελληνικούς υπέρτιτλους σε πραγματικό χρόνο.
Ξεκίνησε το ταξίδι αυτό, το Δεκέμβρη του 2008 μέχρι το τέλος της σαιζόν την άνοιξη του 2009 στα Γιάννενα .
Καλοκαίρι του 2009 είναι έτοιμη η” ΟΑΣΗ” στη Πρέβεζα. Με κινηματογραφικό dolby digital Ήχο και μεγάλο projector. Μιλάμε με την Σοφία Λαχανά (τότε δημοτική σύμβουλο και Πρόεδρο του Δημοτικού Ωδείου Πρέβεζας). Η Σοφία με την ευαισθησία και την κουλτούρα που διαθέτει, κατάλαβε αμέσως τι συζητάμε .Πάμε να το κάνουμε μας λέει.
Έτσι ήρθε η ΜΕΤ στην Πρέβεζα, με συμβόλαιο κατ’ ευθείαν στο Δημοτικό Ωδείο Πρέβεζας.
Τέλος του 2009, σταματάει η συνεργασία της ΜΕΤ με τα Γιάννενα (προβλήματα που δεν μπορέσαμε να ξεπεράσουμε, λόγω της δυσκινησίας του Ελληνικού Κράτους). Μένει μόνον η Πρεβεζούλα μας να αναμεταδίδει τη ΜΕΤ.Η Πρέβεζα «μοναχά» σε όλη την Ελλάδα.
Ψυχή και κολώνα του εγχειρήματος της ΜΕΤ στην Πρέβεζα, ήταν και είναι ο Δημήτρης ο Ζώνιος, που αν δεν είχε το πάθος που έχει, δεν θα υπήρχε η ΜΕΤ στην Πρέβεζα.
Το 2011, ο Όμιλος ANT1 παίρνει τα δικαιώματα των αναμεταδόσεων, για όλη την Ελλάδα. Μόνη εξαίρεση η Πρέβεζα που προϋπήρχε με αποκλειστικό δικό τη συμβόλαιο. Αυτό υποδείχθηκε στον Όμιλο ΑΝΤ1 από την ίδια την ΜΕΤ.
Οι αίθουσες που αναμεταδίδανε μέσω ΑΝΤ1 είχανε εισιτήριο 25 ευρώ ενώ η Πρέβεζα είχε 8 ευρώ.
Οι οικονομικές υποχρεώσεις της Πρέβεζας έναντι της ΜΕΤ ήταν:150 ευρώ ανά παράσταση- πάγιο και τα μισά έσοδα από τα εισιτήρια.
Η ΜΕΤ δεν «έβαλε μέσα» τα οικονομικά του Δημοτικού Ωδείου. Με τα έξοδα πληρωμένα όλα στο τέλος της σαιζόν, ο ισολογισμός ήταν ισοσκελισμένος .
Έτσι, συνέχισε αυτό το ταξίδι, μέχρι τα χρόνια του κορωνοιού .Δύο χρονιές, 2020-2021 και 2021 -2022 ΑΠΟΥΣΙΑ. Τώρα, από ότι μαθαίνω, θα ξεκινήσει πάλι τις αναμεταδόσεις. Εύχομαι η Δημοτική αρχή να συνεχίσει τις παραστάσεις .
Από εδώ και πέρα αρχίζει όμως μια διαφορετική συζήτηση για την παρουσία και τον ρόλο της ΜΕΤ στην ζωή των Πρεβεζάνων. Ο πρώτος στόχος των αναμεταδόσεων της ΜΕΤ στην Πρέβεζα(με την αστική μουσική παράδοση που διαθέτει ) επετεύχθη, με ένα μέσο όρο 70 εισιτήριων ανά παράσταση. Δεν επετεύχθη όμως ο εκπαιδευτικός ρόλος της.
Η Πρέβεζα, αυτή τη στιγμή διαθέτει δύο ωδεία(ένα ιδιωτικό και ένα δημοτικό)με πραγματικά υψηλό επίπεδο σπουδών.Διαθέτει μια χορωδία, με τμήμα ενηλίκων και ένα τμήμα παιδικό (οι συστάσεις είναι περιττές).Διαθέτει μια Φιλαρμονική Ανεξάρτητο Σωματείο «Ορφεύς», 100 χρονών ιστορίας και μια Δημοτική Φιλαρμονική στο Λούρο. Διαθέτει ένα πολύ σοβαρό Μουσικό Γυμνάσιο- Λύκειο(παρόλο που δεν έχει δικό του σύγχρονο κτήριο) .Διαθέτει βέβαια και μια ανύπαρκτη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ,σε σχέση με την ευαισθησία που θα έπρεπε να έχει επιδείξει για την μουσική παιδεία και εκπαίδευση στην περιοχή μας.
Υπολογίζω, ότι 500 παιδιά στην Πρέβεζα, ασχολούνται με την μουσική. Αυτά τα παιδιά μαζί με τους καθηγητές τους απουσιάζουν από τις όπερες παντελώς(οι ελάχιστες εξαιρέσεις απλά επιβεβαιώνουν τον κανόνα).Οι γονείς που στέλνουν τα παιδιά τους στη μουσική, προφανώς δεν αντιμετωπίζουν ίσως με την πρέπουσα σοβαρότητα το θέμα της ΜΕΤ, οι δε καθηγητές απουσιάζουν με “εκκωφαντικό τρόπο”.
Βέβαια θα μου πείτε: μα γίνονται Σάββατο και το Σάββατο μπλα μπλα μπλα. Και ναι, έχουν δίκιο. Το Σάββατο γίνονται όλα για όλους. Και συμφωνώ. Μα αντιλέγω. Δεν χρειάζεται τα δέκα Σάββατα των αναμεταδόσεων, να πάνε όλοι σε όλες τις παραστάσεις. Ας πάνε ένα Σάββατο στα τέσσερα Σάββατα εκ περιτροπής .Οι καθηγητές (η ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων) του Μουσικού Γυμνάσιου- Λυκείου, εκ περιτροπής, μπορούνε να συνοδεύσουν μια μικρή ομάδα μαθητών τους στις παραστάσεις. Το ίδιο ισχύει και για τα ωδεία και την χορωδία. θα μπορούσανε να προετοιμάσουν τους μαθητές τους με μια μικρή ανάλυση –διδασκαλία. Ποιά όπερα θα δούνε, ποιό είναι το λιμπρέτο και αλλά μικρά ενδιαφέροντα για την μουσική τους γνώση και εμπειρία. Έτσι ώστε οι μαθητές να ξέρουν τι θα δούνε και τι θα ακούσουν.
Όλα γίνονται, αν υπάρχει λίγο πάθος και λίγη μυσταγωγία στη ψυχή, σχετικά με την μουσική εκπαίδευση των παιδιών μας.
Ααα! Προφανώς η είσοδος θα είναι δωρεάν για καθηγητές και μαθητές (εντάξει ,οι γονείς ας πληρώσουν 8 ευρώ είσοδο).
Και αν σας φαίνονται υπερβολικά αυτά που γράφω, θα σας πω το εξής. Ένας γονιός που στέλνει το παιδί του για αθλητισμό (σε οποιαδήποτε μορφή του), δεν θα προτρέψει το παιδί του να δει τους ολυμπιακούς αγώνες? Θα ήταν αδιανόητο να κάνω αθλητισμό και να μην βλέπω το πάνθεο του αθλητισμού .
Το ίδιο ισχύει και με την μουσική εκπαίδευση. Πληρώνεις, θυσιάζεσαι να μάθει το παιδί σου ένα μουσικό όργανο( η να τραγουδά) και δεν σε ενδιαφέρει να ακούσει το πάνθεο της παγκόσμιας μουσικής σκηνής που είναι η ΜΕΤ και οι ζωντανές της αναμεταδόσεις, στην πόλη σου?
Ευχαριστώ
Βασίλης Σπ. Ευαγγέλου
Πρέβεζα 20 Σεπτέμβρη 2022
Υ.Γ.1.Αυτό ήθελα να τα γράψω από χρόνια. Αλλά όσο είχα τα καταστήματα μουσικών οργάνων σε Πρέβεζα και Γιάννενα θα λέγανε :ο Ευαγγέλου το κάνει γιατί είναι η δουλειά του και έχει συμφέροντα. Τώρα που εξέλειψαν τα καταστήματα απελευθερώθηκα και μπορώ να μιλάω.
2.Θεωρώ ότι ωδεία, χορωδία, φιλαρμονικές, μουσικά γυμνάσια- λύκεια απουσιάζουν όχι εσκεμμένα. Απλά δεν δώσανε γονείς, καθηγητές, διεύθυνση, εκπαιδευτικοί, λίγο παραπάνω προσοχή .
3.Θα μπορούσε ο Σύλλογος Φροντιστηρίων Αγγλικής Γλώσσας, εκ περιτροπής οι καθηγητές του, να μεταφράζουν το λιμπρέτο από μια όπερα, έτσι ώστε να μην πέφτει το βάρος στον Δημήτρη Ζώνιο και στην κ. Δώρα Ζαμπέλη, που τα τελευταία χρόνια μεταφράζουν.
4.θα μπορούσε να βρεθεί ένας χορηγός, να παρέχει τα δωρεάν εδέσματα των διαλειμμάτων για τους ακροατές.
5.Η προσέγγιση του θέματος και οι απόψεις που διατυπώνω, είναι εντελώς προσωπικές.