Το atpreveza.gr θα επιχειρήσει με μία σειρά ρεπορτάζ, να ρίξει «φως» στα όποια προβλήματα υπάρχουν, δεσμεύεται να δώσει «βήμα» τις επόμενες εβδομάδες σε όλους τους εμπλεκόμενους, ώστε να καταθέσουν τις απόψεις τους (εργαζόμενοι-επαγγελματίες εμπορικού λιμένα, επενδυτές τουριστικού λιμένα Πρέβεζας – Μαρίνα Α.Ε., αλιείς, Λιμεναρχείο), για να ενημερωθεί η τοπική κοινωνία εμπεριστατωμένα για το πώς «αναπνέει» το λιμάνι της πόλης.
Ξεκινήσαμε το σχετικό ρεπορτάζ από τον εμπορικό λιμένα Πρέβεζας, στον οποίο δραστηριοποιούνται μία σειρά από σωματεία και επαγγελματίες (Σωματείο Λιμενεργατών Πρέβεζας, Μεταφορικός Συνεταιρισμός Ιδιοκτητών Δ.Χ.Φ. Αυτοκινήτων Ν. Πρέβεζας «ΝΙΚΟΠΟΛΗ» ΣΥΝ Π.Ε., Μεταφορικός Συνεταιρισμός Δ.Χ.Φ. Αυτοκινήτων Φιλιππιάδας & Πρέβεζας Συν. Π.Ε., Σωματείο Ιδιόκτητων Φορτηγών Δ.Χ. Περιφερειακής Ενότητας Πρέβεζας «Ο Ανδρόνικος», Βασίλειος Σαρδελής – Ναυτικός Πράκτορας).
Η αλήθεια είναι πως η εικόνα που παρουσίαζε ο εμπορικός λιμένας Πρέβεζας το μεσημέρι της Τετάρτης ήταν τουλάχιστον «αξιοπερίεργη». Τρία πλοία ήταν… συνωστισμένα στη νότια προβλήτα και προεξείχαν δεξιά και αριστερά κατά μήκος της (παρουσιάζουμε και φωτογραφικό υλικό). Με αφορμή την αναμονή που υπάρχει για την απόφαση της ΕΣΑΛ για τη δυτική προβλήτα και τον κυματοθραύστη (δείτε αναλυτικά ΕΔΩ), ζητήσαμε την άποψη του Βασίλειου Σαρδελή (ναυτικός πράκτορας) και του Βασίλειου Κακαβούλη (Πρόεδρος του Σωματείου Λιμενεργατών Πρέβεζας).
Αξίζει να σημειωθεί πως υπάρχει ένα νέο δεδομένο στο τραπέζι. Κι αυτό είναι έγγραφο της Δ/νσης Χωροταξικού Σχεδιασμού και Υποδομών – Τμήμα Χωροθέτησης Τουριστικών Λιμένων του Υπουργείου Τουρισμού, που υπογράφει η Προϊσταμένη της Διεύθυνσης Αναστασία Μαρκάτου με αποδέκτες τον Τουριστικό Λιμένα Πρέβεζας και το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Πρέβεζας. Η Δ/νση ζητά την τεκμηριωμένη οριστική πρόταση για τον τύπο και τη θέση του κυματοθραύστη της Μαρίνας Πρέβεζας και το έγγραφο έχει τίτλο «Οριστικοποίηση θέση κυματοθραύστη Πρέβεζας».
Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο από την πλευρά του έχει τοποθετηθεί επίσημα, έχει διαβιβάσει την κυματική μελέτη και έχει επιπλέον και στο «πλευρό» του την εκπεφρασμένη πολιτική βούληση του δημοτικού συμβουλίου Πρέβεζας για τη στήριξη της εμπορικής χρήσης του λιμένα.
Παραθέτουμε αναλυτικά τα όσα είπαν οι κ.κ. Σαρδελής και Κακαβούλης στο atpreveza.gr.
Βασίλειος Σαρδελής: «Αναφορικά με τη δυτική προβλήτα, έχουν ξεκινήσει το 2015 να γίνονται καταγγελίες κάθε φορά που χρησιμοποιούνταν η δυτική προβλήτα. Μαζεύτηκαν οι καταγγελίες και τα πρόστιμα στις πλοιοκτήτριες εταιρείες, τα οποία πληρώναμε από την τσέπη μας, γιατί δε θέλαμε να τους επιβαρύνουμε.
Κάθε φορά που έμπαινε καράβι στη δυτική προβλήτα υπήρχε ένα πρόστιμο. Τώρα ‘’χόντρυνε’’ το… θέμα. Επικαλούνται ότι η προβλήτα έχει καταργηθεί. Η τελευταία καταγγελία που στάλθηκε στο Λιμεναρχείο από τον επενδυτή, ‘’χρεώνει’’ ευθύνες στο Λιμεναρχείο και το Λιμενάρχη. Από τη στιγμή που υπήρξε η πρώτη καταγγελία και ακολούθησε και υπενθύμιση, μάθαμε ότι δε μπορούμε να ξαναχρησιμοποιήσουμε τη δυτική προβλήτα και δύο πλοία που ήρθαν το «Ερμούπολις» και το «Οντέρ» προεξείχαν πολύ της νότιας προβλήτας με αποτέλεσμα να υπάρχουν προβλήματα στις εργασίες. Διαμαρτύρονται γενικά τα πληρώματα, οι εταιρείες κ.ο.κ.».
Βασίλης Κακαβούλης: «Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο έχει γνωμοδοτικό χαρακτήρα. Δε νομοθετεί. Εδώ δεχόμαστε ένα πόλεμο. Ανελέητο πόλεμο. Απευθείας σε εμάς δε γίνεται, αλλά γίνεται απέναντι στο Δημοτικό Συμβούλιο, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο και το Λιμενάρχη με στόχο εμάς. Στις 9/1/2017 είχε συνεδρίαση η ΕΣΑΛ, όπου ξεκάθαρα το ΔΛΤ έκανε την πρότασή του για τα 6 μέτρα. Και να μείνει ελεύθερη η δυτική προβλήτα, ώστε με άδεια του Λιμεναρχείου να μπορεί να ‘’δένει’’ πλοίο όταν υπάρχει πρόβλημα. 5,6,7 φορές το χρόνο… Όταν υπάρχει ανάγκη.
Έρχεται πριν από λίγες ημέρες ένα χαρτί από το Υπουργείο Τουρισμού για την οριστικοποίηση θέσης κυματοθραύστη Μαρίνας Πρέβεζας. Στην ουσία κωλυσιεργούν. Ζητούν πάλι από το δημόσιο φορέα, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο, τα ίδια πράγματα. Ενώ 18-1-2017 έχει κατατεθεί η μελέτη. Και στην ΕΣΑΛ τα ίδια είπαμε.
Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο έχει πάρει απόφαση για το θέμα και το ίδιο το δημοτικό συμβούλιο Πρέβεζας. Όλη η τοπική κοινωνία, που εκφράζεται από το δημοτικό συμβούλιο, είναι υπέρ του να λειτουργήσει η δυτική προβλήτα με εμπορικό χαρακτήρα. Πλέον απειλείται ο Λιμενάρχης –σύμφωνα με τα όσα ξέρουμε εμείς- με παράβαση καθήκοντος και δεν ήταν η προηγούμενη κατάσταση που επέβαλε πρόστιμα.
Λίγα σκάφη είναι αυτή τη στιγμή στη Μαρίνα. Γιατί να μην αράξει το πλοίο στη δυτική προβλήτα; Αυτή τη στιγμή υπάρχει η τουριστική, υπάρχει και η εμπορική χρήση στο λιμάνι της Πρέβεζας, που κρατάει από το 1900 μάλιστα. Τι θέλουν; Η μία χρήση να σταματήσει την άλλη; Όταν έκαναν τη Μαρίνα ήξεραν ότι εδώ υπάρχει εμπορικό λιμάνι. Και μέχρι πριν από λίγα χρόνια το λιμάνι της Πρέβεζας ήταν μόνο εμπορικό. Εμείς θέλουμε να έχει το λιμάνι και εμπορικό και τουριστικό και αλιευτικό χαρακτήρα. Πώς αυτά θα συνυπάρχουν; Εμείς δεν είπαμε ποτέ να φύγει η Μαρίνα. Ούτε κάναμε ενέργειες για να φύγει η Μαρίνα. Το ότι δε συμφωνούμε για τη θέση του κυματοθραύστη είναι μία γνώμη μας. Δε μπορεί να δουλέψει λόγω των καραβιών. Είναι σα να βάζεις ένα stop. Τα έχουμε πει επανειλημμένα όλα αυτά. Τι θα γίνει όταν μείνει έξω ένα πλοίο για μία εβδομάδα. Για μία ημέρα εντάξει. Για μία εβδομάδα; Εσείς αν ήσασταν πλοιοκτήτες και λέγατε πως θέλετε να ξεφορτώσετε σε μία εβδομάδα, θα μένατε έξω από το λιμάνι. Ποιος θα πληρώσει αυτά τα λεφτά;».
Σαρδελής: «Όταν είπαμε σε μία εταιρεία πως θα υπάρξει μία τέτοια κατάσταση με τρία πλοία ταυτόχρονα σχεδόν στη νότια προβλήτα, αμέσως η απάντηση ήταν πως θα πάει στα Ψαχνά Εύβοιας το καράβι. Τελικά το απόγευμα το έφεραν –ευτυχώς- και μας είπαν να κάνουμε ό,τι μπορούμε».
Κακαβούλης: «Μόνο η ΕΣΑΛ μπορεί να δώσει μία λύση για να λειτουργήσει η δυτική προβλήτα».
Σαρδελής: «Δεν είναι η πρώτη φορά που το Υπουργείο Τουρισμού βάζει… τρικλοποδιά σε εμάς. Το 2013 υπήρξε απόφαση του κου Μουτζούρη για σαφώς βορειότερη μετατόπιση κυματοθραύστη και ελεύθερη χρήση δυτικής προβλήτας. Το 2014 επαναφέρει τον κυματοθραύστη. Βάζει το Υπουργείο Τουρισμού συνεχώς... τρικλοποδιές στο Υπουργείο Ναυτιλίας κατά τη γνώμη μου. Την κα Μαρκάτου που υπογράφει το νέο έγγραφο, που κατ΄ εμάς καθυστερεί την απόφαση της ΕΣΑΛ, την έχουμε ξαναδεί σε συνεδριάσεις και επιστολές. Άλλους 4-5 μήνες παράταση δηλαδή μπορεί να έχει η απόφαση».
Κακαβούλης: «Εμείς θέλουμε να ξεκαθαρίσουν τα πράγματα. Άλλο κυματοθραύστης, άλλο δυτική προβλήτα. Πρέπει επιτέλους να δοθεί λύση. Ας πάμε στην ανατολική, αλλά μέχρι να γίνει η ανατολική πρέπει να λειτουργεί η δυτική για να μπορέσουμε να κρατήσουμε τη δουλειά μας. Εμείς μιλάμε με στοιχεία. Παραθέτουμε στοιχεία. Αυτό το λιμάνι είναι σε εμπορική δραστηριότητα το μεγαλύτερο στη Δυτική Ελλάδα. Τέτοια έγγραφα σε άλλο λιμάνι της Δυτικής Ελλάδας δεν υπάρχουν. Τα έσοδα τα λένε όλα. Αν έφευγε το πλοίο σήμερα θα χάναμε έναν έμπορο, έναν πελάτη. Ο οποίος δύσκολα γυρνάει με τον ανταγωνισμό που υπάρχει. Από τα έσοδα ενός πλοίου όμως κερδίζει το ελληνικό δημόσιο. Και κερδίζει πολλά λεφτά, όπως φαίνεται και στο έγγραφο που παραθέτουμε».
Σε αυτό το σημείο, πριν συνεχίζουμε τα όσα ανέφεραν οι κ.κ Σαρδελής και Κακαβούλης, αξίζει να αναφέρουμε πως σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, τα συνολικά έσοδα του Ελληνικού Δημοσίου στο χρονικό διάστημα 2011-2016, από τη δραστηριότητα του εμπορικού λιμένα Πρέβεζας (αφορά φόρους σε εμπορεύματα από χώρες εκτός Ε.Ε.) ανέρχεται στο ποσό των 27.694.489,17 ευρώ.
Σαρδελής: «Όταν ένα πλοίο δηλώνει ετοιμότητα στο σημείο έξω από το δίαυλο του λιμένα, στη ράδα, αρχίζει και μετράει ο χρόνος του πλοίου, ο οποίος βγαίνει από τη διαίρεση της ποσότητας που έχει το καράβι με την ποσότητα που μπορεί να ξεφορτώσει. ΄Έτσι βγαίνει ότι είναι 3-4 μέρες ο χρόνος. Όταν παρέλθει αυτό το διάστημα, απαιτούνται πολύ περισσότερα χρήματα στα συμβόλαια».
Κακαβούλης: «Το κάθε πλοίο είναι ένα ‘’εργοστάσιο’’. Δε σταματά να δουλεύει. Το κάθε πλοίο έχει το χρόνο του, δεν είναι τόσο απλή υπόθεση. Τα πλοία αυτά για παράδειγμα θα φύγουν την άλλη Τρίτη».
Σαρδελής: «Για να φανταστείτε την εικόνα. Αν έμενε εκτός λιμένα και να περιμένει ένα μικρό πλοίο θα έπρεπε να πληρωθεί ο πλοιοκτήτης 12.000 ευρώ που κρατά το καράβι χωρίς να δουλεύει. Έτσι είναι η ναυτιλία. Κάποιοι εδώ δεν κοιτάζουν τη ναυτιλία και πως θα λειτουργήσει καλύτερα το λιμάνι. Δεν κοιτάζουν αναλυτικά τις ναυτιλιακές πρακτικές και πως θα κερδίσει ο τόπος και η πόλη μας. Δεν πρέπει να παραπληροφορείται ο κόσμος και πρέπει να υπάρξει δημόσια συζήτηση για όλα. Το εμπορικό λιμάνι είναι πηγή πλούτου για την Πρέβεζα».
Σαρδελής: «Πρέπει να γίνει κατανοητό στον κόσμο πως δεχόμαστε όλα τα σωματεία και οι επαγγελματίες του εμπορικού λιμένα έναν πόλεμο. Με επώνυμες καταγγελίες, την ώρα που υπάρχουν αποφάσεις δημοτικού συμβουλίου. Και πρέπει να γίνουν σεβαστές οι αποφάσεις που εκφράζουν την τοπική κοινωνία».
Κακαβούλης: «Είναι η πρώτη φορά που το Λιμενικό Ταμείο ως φορέας διαχείρισης βοηθάει, ώστε να γίνουν τα σχέδια και να προχωρήσει η ανατολική προβλήτα. Τους το αναγνωρίζουμε αυτό, έστω κι αν έπρεπε ήδη να είχαν ξεκινήσει οι διαδικασίες. Η κατάργηση προβλήτας σημαίνει χαμένο χρήμα. Πρέπει να το πούμε σε όλους τους τόνους αυτό. Και χαμένο χρήμα όχι για εμάς, αλλά για την πόλη και το Κράτος. Για το κοινό συμφέρον. Η κατάργηση προβλήτας δεν είναι ότι δε μπορεί να δέσει μόνο εμπορικό πλοίο. Δε μπορεί να δέσει γιοτ, βάρκα, κρουαζιερόπλοιο. Αύριο το πρωί φτιάχνεται η ανατολική. Προβλήματα θα υπάρχουν πάλι. Λέμε δεν υπάρχει κρουαζιέρα στην Πρέβεζα. Υπάρχουν οι συνθήκες για να δέσει ασφαλώς; Ενώ στη δυτική προβλήτα υπάρχει ISPS, υπάρχουν κάμερες, υπάρχει 24ωρη φύλαξη κ.ο.κ. Για όφελος της πόλης. Έλυσες κ. Μουτζούρη το θέμα; Όχι! Κα Μαρκάτου μας ζητάς πάλι τις μελέτες, ενώ τις έχεις λάβει. Γιατί;».
Σαρδελής: «Τα τελευταία 2,5 χρόνια το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο έχει κατανοήσει το ρόλο του και προσπαθεί κάτι να κάνει. Με την προηγούμενη κατάσταση λαμβάνονταν αποφάσεις και δεν υλοποιούνταν ποτέ. Πήραμε επίσης το έγγραφο της κας Μαρκάτου άμεσα. Άλλα έγγραφα δεν εμφανίζονταν ποτέ. Παρακολουθούμε και τι γίνεται στην ΕΣΑΛ. Που δεν ήμασταν τις προηγούμενες φορές, το 2012-2013».
Κακαβούλης: «Είναι πράγματα που δεν είναι και λογικά αν θέλετε. Ενοχλούμε εμείς τον τουρισμό της πόλης; Ήρθαν οι τουρίστες και τους διώξαμε εμείς; Μακάρι να έρθουν, αλλά δεν είμαστε εμείς το πρόβλημα. Μακάρι να δουλέψουν και τα μαγαζιά και όλοι. Δεν εναντιωνόμαστε σε καμία μορφή τουρισμού».
Σαρδελής: «Δεν εναντιωνόμαστε σε καμία μορφή τουρισμού, αλλά να μη μας κάνουν και τέτοιο πόλεμο. Να δουλέψουμε θέλουμε και να προοδεύσουμε».
Κακαβούλης: «Το λιμάνι έχει τρεις δραστηριότητες αυτή τη στιγμή. Εμπορική, τουριστική, αλιευτική. Αυτό θέλει το δημοτικό συμβούλιο, ολόκληρη η κοινωνία της Πρέβεζας και αυτό θέλουμε κι εμείς. Το θέμα είναι η μία δραστηριότητα να μη δημιουργεί προβλήματα στην άλλη».
Σαρδελής: «Υπάρχουν προϋποθέσεις για τη δυτική προβλήτα. Δεν παρακωλύεται η τουριστική χρήση της Μαρίνας από τα πλοία που δένουν εκεί. Βέβαια για εμένα το Λιμενικό Ταμείο θα έπρεπε το 1996 να είχε προσβάλει την πρώτη μελέτη. Κυματοθραύστης δε χρειάζεται. Αλλά αυτό είναι ένα τεχνικό θέμα. Γιατί αυτός ο κυματοθραύστης είναι για περιοριστεί ο κυματισμός από τους νότιους ανέμους».
Οι επαγγελματίες και οι εργαζόμενοι που δραστηριοποιούνται στον εμπορικό λιμένα τονίζουν πως πρέπει να γίνει κατανοητό, ότι μέχρι την ολοκλήρωση των έργων για την ανατολική προβλήτα, δεν μπορεί να είναι κατηργημένη η δυτική προβλήτα. Παράλληλα θεωρούν ότι η ακύρωση της δυτικής προβλήτας δεν επιτυγχάνεται μόνο μέσω της απαγόρευσης πρόσδεσης πλοίων αλλά και με την κατασκευή του κυματοθραύστη στην αρχική θέση του 1996, αλλά και του 2014, η οποία και καθιστά την πρόσδεση επικίνδυνη, σύμφωνα με τα πρότυπα και τους διεθνείς κανόνες ναυσιπλοΐας.
Μπορείτε επίσης να διαβάσετε παλαιότερο ρεπορτάζ του atpreveza.gr, που εμπεριέχει ΦΕΚ (δείτε ΕΔΩ), που δίνουν λεπτομέρειες για το λιμάνι.
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Παναγιώτης Τσόγκας, Δημήτρης Πάτσης