Το atpreveza.gr δεσμεύεται να δώσει «βήμα» τις επόμενες εβδομάδες σε όλους τους εμπλεκόμενους, ώστε να καταθέσουν τις απόψεις τους (εργαζόμενοι-επαγγελματίες εμπορικού λιμένα, επενδυτές τουριστικού λιμένα Πρέβεζας – Μαρίνα Α.Ε., αλιείς, Λιμεναρχείο), για να ενημερωθεί η τοπική κοινωνία εμπεριστατωμένα για το πώς «αναπνέει» το λιμάνι της πόλης.
-Κε Λιμενάρχα, υπάρχει μία απόφαση καθ’ όσων γνωρίζουμε που καταργεί τη δυτική προβλήτα, εκκρεμεί η απόφαση της ΕΣΑΛ και δημιουργείται μία κατάσταση στον εμπορικό λιμένα, την οποία παρατηρούμε και σήμερα. Οι επαγγελματίες του εμπορικού λιμένα ανέφεραν ότι πιέζεται και το Λιμεναρχείο προς αυτή την κατεύθυνση. Τι ισχύει;
«Η δυτική προβλήτα έχει ‘’καταργηθεί’’ λόγω ενός master plan που είχε ψηφιστεί το 2012, το οποίο προέκρινε δύο περιπτώσεις, ανατολική και νότια. Οι τοπικοί φορείς δε ζήτησαν αυτή τη λύση. Ήθελαν να χρησιμοποιείται η δυτική μέχρι να λειτουργήσει η ανατολική. Στην ουσία καταργήθηκε μία προβλήτα και δόθηκε μία που δεν έχει φτιαχτεί και ίσως πάρει πολύ καιρό για να φτιαχτεί. Η ανατολική δεν είναι διαθέσιμη για να προσδέσει πλοίο, δεν έχει περατωθεί, δε γνωρίζουμε πότε θα περατωθεί. Πρέπει να γίνουν καινούριες μελέτες, να υπάρξουν διαδικασίες χρονοβόρες, οι οποίες θα δημιουργήσουν πρόβλημα στο λιμάνι. Σε επικοινωνία που έγινε με το Υπουργείο, που ζητήθηκαν οι απόψεις φορέων της πόλης, ζητήθηκε από όλους να χρησιμοποιείται κατά περίσταση. Όταν έχουμε τρία πλοία, για θέματα ασφάλειας, να μη γίνεται αυτό που γίνεται τώρα, γιατί αν γίνει μια ζημιά, το πλοίο και η εταιρεία του θα ισχυριστούν πως το Λιμεναρχείο μάς έδωσε εντολή να ‘’πέσουμε’’ και τα τρία μαζί, οπότε θα έχουμε άλλα ζητήματα, τα οποία θα γυρίσουν μπούμερανγκ στη λιμενική αρχή, που είναι η μόνη που δε φταίει για το ποια προβλήτα πρέπει να χρησιμοποιείται, οι φορείς τι θέλουν να γίνει σε τοπικό επίπεδο κ.ο.κ. Εμείς γράψαμε την πρότασή μας να δοθεί σε εμάς το δικαίωμα περιστασιακά αν κρίνουμε πως υπάρχουν δύο πλοία και δεν μπορεί να είναι σε αγκυροβόλιο τρίτο, να χρησιμοποιείται η δυτική προβλήτα. Γιατί εδώ στην Πρέβεζα το αγκυροβόλιο είναι ανοικτή θάλασσα, δεν είναι όπως κάποια άλλα προστατευόμενα λιμάνια και τα φορτία είναι άμεσης παράδοσης. Παραμένει σε εγρήγορση η Θεσσαλονίκη, ο Βόλος, το Πλατυγιάλι και άλλα λιμάνια να αρπάξουν την ευκαιρία. Έτσι είναι η λειτουργία της αγοράς. Θα πάω σε άλλο λιμάνι να δουλέψω, αν δε μου προσφέρεις όσα ζητάω. Οι εργαζόμενοι σαφώς και διαμαρτύρονται γιατί χάνουν έσοδα, η πόλη χάνει έσοδα. Το εμπορικό λιμάνι είναι μεγάλη πηγή εσόδων για την πόλη, για το Κράτος. Εκτελωνίζονται φορτία, πληρώνονται τέλη ελλιμενισμού, είναι πάρα πολλά τα ζητήματα που τίθενται όταν φύγει ένα πλοίο και είναι και αρκετά τα λεφτά που θα αφήσουν στην πόλη. Οι οδηγοί που έρχονται, τα πληρώματα στα μαγαζιά. Δε νομίζω ότι η πόλη δε το θέλει αυτό».
-Τι έχει απαντήσει το Υπουργείο;
«Δεν έχει απαντήσει. Έχει γίνει από τις αρχές του 2016 αλληλογραφία. Περιμένουμε να βγει μία απόφαση από την ΕΣΑΛ. Η απόφαση αυτή δεν έχει βγει ακόμα. Σύμφωνα με το Γενικό Κανονισμό Λιμένα και τον Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου, εμείς έχουμε το δικαίωμα να ρυθμίσουμε την αγκυροβολία. Βέβαια όταν υπάρχει εμπορικό πλοίο παίρνουμε και τη συγκατάθεση του Φορέα Διαχείρισης. Δε μπορούμε να κάνουμε ό,τι θέλουμε εμείς. Το Λιμενικό Ταμείο έχει τη διαχείριση του λιμένα, οπότε πρέπει να έχουμε και τη σύμφωνη γνώμη του. Το Λιμενικό Ταμείο πάντα συμφωνεί να πέσει πλοίο στη δυτική προβλήτα, το πρόβλημα όμως είναι με το master plan, το οποίο έχει δημοσιευθεί σε ΦΕΚ και πρέπει να το τηρούμε. Γι’ αυτό και έχουμε επιβάλει και πρόστιμα στα πλοία που έχουν δέσει στη δυτική προβλήτα. Δυστυχώς αυτή είναι η διαδικασία, δε γίνεται αλλιώς. Μπορεί να γινόμαστε πάντα εμείς κακοί, να στρέφονται όλοι εναντίον μας, αλλά έτσι πρέπει να γίνει. Υπάρχουν και κάποια θέματα που πρέπει να λυθούν με την τοποθέτηση του προβλήτα για την είσοδο του Τουριστικού Λιμένα (κυματοθραύστης). Όλα αυτά τα ζητήματα καθυστερούν και παγιώνουν μία κατάσταση που δε θεωρούμε ότι είναι η καλύτερη».
-Αρμόδια είναι η ΕΣΑΛ για όλα αυτά;
«Η ΕΣΑΛ, αλλά θα πρέπει να ληφθούν υπ’ όψη και όλες οι απόψεις. Η τοπική κοινωνία είναι που μετράει. Ό,τι και να λέμε εμείς ως Αρχή πρέπει να δούμε τις ανάγκες του τόπου. Η Πρέβεζα δεν έχει το χειμώνα εύκολα πηγές εσόδων από κάποια άλλη δραστηριότητα. Το εμπορικό λιμάνι προσφέρει πάρα πολλά στην πόλη. Η Μαρίνα προσφέρει τους καλοκαιρινούς μήνες. Το εμπορικό λιμάνι το καλοκαίρι δεν είναι και το καλύτερο δυνατό –βλέπεις να ξεφορτώνεται ένα πλοίο κ.ο.κ.- αλλά το εμπορικό λιμάνι ήταν… εδώ. Το λιμάνι έχει χαρακτηριστεί εθνικής σημασίας. Έχει μπει πρόσφατα security. Στο Ιόνιο δύσκολα βρίσκεις λιμάνι με κίνηση σαν αυτό της Πρέβεζας. Άλλα λιμάνια δεν έχουν ούτε ένα φορτηγό πλοίο όλο το χρόνο. Και εδώ υπάρχουν 60-70 πλοία».
-Γίνονται καταγγελίες για τον εμπορικό λιμένα;
«Υπάρχουν καταγγελίες, ενοχλούνται κάποιοι από τη σκόνη. Οι περισσότερες είναι ανώνυμες. Δεν ξέρουμε. Εμείς πάμε, φωτογραφίζουμε, επιλύεται το πρόβλημα αν υπάρχει θέμα με τη σκόνη. Οι περισσότερες καταγγελίες είναι ψευδείς. Είναι καταγγελίες απλά για να γίνονται».
-Μπορούν να συνυπάρξουν αρμονικά ο εμπορικός και ο τουριστικός λιμένας. Υπάρχουν άλλα παραδείγματα άλλων πόλεων;
«Υπάρχει η Πάτρα. Έχει φτιαχτεί ολόκληρη Μαρίνα δίπλα στο παλιό λιμάνι. Έχει αλλάξει η περιοχή με Μαρίνα, δίπλα σε λιμάνι που ξεφορτώνονται εμπορεύματα. Δε θεωρώ ότι είναι κάτι. Εκτός αν όταν δόθηκε ο Τουριστικός Λιμένας, υπήρχε στα… σκαριά ότι η πόλη δε θέλει το εμπορικό λιμάνι. Τι να πω… Γιατί το εμπορικό λιμάνι υπήρχε και δούλευε. Μετά φτιάχτηκε αλιευτικό καταφύγιο. Μετά δόθηκε η Μαρίνα. Δε νομίζω ότι υπήρχε Μαρίνα ή αλιευτικό καταφύγιο και μετά ήρθε το εμπορικό λιμάνι. Αποδέχθηκαν όλοι τη συνύπαρξη. Οι πιο πάνω από εμάς, οι ‘’σοφότεροι’’ είπαν ότι μπορούν να συνυπάρξουν όλες οι χρήσεις. Θεωρώ ότι είναι δεδομένη η συνύπαρξη. Δεν υπήρξε κάπου πρόβλεψη για διακοπή κάποιας δραστηριότητας».
-Που οφείλεται κατά τη γνώμη σας όλη αυτή η «φασαρία» που γίνεται γύρω από το λιμάνι της Πρέβεζας;
«Εμείς απλά έχουμε το ρόλο να εφαρμόσουμε ό,τι λένε τα χαρτιά. Δεν θα ήθελα να εμπλακώ σε αυτή τη συζήτηση γιατί δεν μου επιτρέπεται κιόλας, ούτε αρμόζει σε κάποιον που ασκεί αστυνομική αρμοδιότητα».
-Πάντως προς το παρόν με τα υπάρχοντα δεδομένα δε δύναται να «δέσει» καράβι στη δυτική προβλήτα;
«Όχι δεν μπορεί να δέσει, στο master plan έχει χαρακτηριστεί ως χώρος πρόσδεσης η ανατολική. Το master plan είναι ένας σχεδιασμός δράσεων, κατασκευών, επεμβάσεων, σαφώς και στο master plan υπάρχουν χώροι άθλησης κλπ, στην περιοχή που βρίσκεται μετά το πάρκινγκ. Αλλάζουν πολλές χρήσεις, αλλάζουν χρήσεις του λιμανιού, αλλάζουν χρήσεις χερσαίας ζώνης του λιμανιού. Όταν γίνουν όμως, όταν θα κατασκευαστούν, όταν...όταν…θα εφαρμοστούν πλήρως, θα είναι σε εφαρμογή το master plan. Είναι ένας σχεδιασμός. Σχεδιάζουμε, εκτελούμε, όχι εμείς, οι αρμόδιοι φορείς».
-Σχετικά με τους αλιείς, έγινε μια μετακίνηση από το λεγόμενο «τρίγωνο» κάτω από την πλατεία Ανδρούτσου και μετακινήθηκαν στο αλιευτικό καταφύγιο. Το αλιευτικό καταφύγιο μπορεί να προσφέρει έτσι όπως είναι δυνατότητες στους αλιείς;
«Εκ του αποτελέσματος θεωρώ πως δεν υπάρχει σημαντικό πρόβλημα, πλην όμως πρέπει να γίνει καλύτερη διαχείριση του χώρου και των θέσεων πρόσδεσης. Αυτό που τονίσαμε εμείς, επειδή για κάποιο λόγο ενοχληθήκαμε σχετικά πρόσφατα, δεν γνωρίζω γιατί ανακαλύφθηκε πρόσφατα η Αμερική, ενοχληθήκαμε πρόσφατα ότι δεν πρέπει να προσδένουν σκάφη εκεί. Αυτό εγώ προσωπικά 2,5 χρόνια που έχω εδώ έτσι το βρήκα, δεν θεωρήσανε τότε ότι έπρεπε να γίνει έτσι; Θεωρήσανε ότι είναι η κατάλληλη στιγμή να γίνει τώρα η όποια ενέργεια; Τέλος πάντων, εμείς κάναμε τις ενέργειές μας, εκ του αποτελέσματος, γιατί είχαμε να καθαρίσει ο χώρος που δεν είχε καθαρίσει γιατί η Μαρίνα δεν δόθηκε πρόπερσι. Γνωρίζετε πόσα χρόνια έχει που ο χώρος έπρεπε να μείνει καθαρός; Η σύμβαση η οποία έχει υπογραφεί μεταξύ του φορέα διαχείρισης και του κράτους με τον ανάδοχο, λέει ότι ο χώρος αυτός θα παραμένει κενός, είναι χώρος που ανήκει στο Λιμενικό Ταμείο. Ο θαλάσσιος αυτός χώρος ανήκει στο Λιμενικό Ταμείο, ούτε σε επενδυτή ούτε σε κανέναν, απλά το Λιμενικό Ταμείο πρέπει να φροντίζει να είναι καθαρός, για λόγους ανταγωνισμού προς τη Μαρίνα επειδή είναι μέσα στο χώρο της Μαρίνας, πρέπει να παραμείνει καθαρός. Και οι συμβάσεις εφόσον έχουν υπογραφεί πρέπει να τηρηθούν. Έγιναν κάποιες διαδικασίες, πέρασε σε αποφάσεις Λιμενικού Ταμείου, κάναμε αυτοψίες στο χώρο που θα μπορέσουν να προσδέσουν τα αλιευτικά, επαναλαμβανόμενες ενέργειες».
-Πρέπει να γίνουν εργασίες στο αλιευτικό καταφύγιο;
«Πρέπει σίγουρα να γίνουν εργασίες, δεν νομίζω ότι είναι και στην καλύτερη κατάσταση. Οτιδήποτε γίνεται εδώ στην Πρέβεζα και προσπαθείς να φτιάξεις κάποια πράγματα υπάρχει γκρίνια μεγάλη, επειδή χαλάς τη συνήθεια κάποιων. Το αλιευτικό καταφύγιο έχει κατασκευαστεί για επαγγελματίες αλιείς, είναι αλιευτικό καταφύγιο, δηλαδή πρέπει να μπουν οπωσδήποτε τα αλιευτικά, δεν μπορούν να μπουν ερασιτεχνικά αναψυχής. Είναι αλιευτικό καταφύγιο. Αυτό προσπαθήσαμε να δώσουμε να καταλάβουν κάποιοι, δεν ξέρω αν δυσκολεύτηκαν ή όχι, είναι αλιευτικό καταφύγιο και η χρήση του είναι αυτή. Παραδόθηκε ως αλιευτικό καταφύγιο, ούτε ως Μαρίνα, ούτε ως εμπορικό λιμάνι, ούτε τίποτα. Άρα πρωτίστως πρέπει να πάνε οι ψαράδες. Αν το λιμενικό ταμείο θεωρεί ότι μπορεί να συνυπάρχουν και κάποια μικρά ερασιτεχνικά σκάφη που χρησιμοποιούνται για ερασιτεχνική αλιεία, μπορεί να γίνει κι αυτό. Το λιμενικό ταμείο είναι ο φορέας διαχείρισης, οπότε δεν μας ενδιαφέρει εμάς. Εμάς μας ενδιέφερε ότι τα επαγγελματικά αλιευτικά έπρεπε να φύγουν από την περιοχή του τριγώνου, έπρεπε να μείνει κενό. Το αν θα βγαίνανε έξω από το χώρο εκείνο, αν θα έρχονταν στο αλιευτικό, αυτό είναι ένα κομμάτι το οποίο νομίζω είναι πολύ ξεκάθαρο. Όταν θες να εκμεταλλευτείς το παραλιακό μέτωπο της Πρέβεζας, να προσδέσουν κάποια σκάφη, να προσελκύσεις τουρίστες, πρέπει να διώξεις κάποιες άλλες χρήσεις. Άρα δεν μπορείς να έχεις αλιευτικά σε όλο το μέτωπο της παραλίας και να έχεις αλιευτικό καταφύγιο άδειο. Ούτε η λιμενική αρχή είπε φτιάξε αλιευτικό καταφύγιο ή φτιάξε σε εκείνο το σημείο το αλιευτικό καταφύγιο. Απλά όταν πρέπει να συμμαζέψεις κάποια πράγματα θα πρέπει να κάνεις ορισμένες κινήσεις και θεωρώ ότι οι κινήσεις έγιναν προς τη σωστή κατεύθυνση, έτσι έπρεπε να γίνει».
-Έχει ειπωθεί και σε συνεδριάσεις του λιμενικού ταμείου και στο δημοτικό συμβούλιο, αναφορικά με το καθεστώς που επιτρέπει διάφορα σκάφη να δένουν σε συγκεκριμένη απόσταση από τη μαρίνα. Τι ισχύει ακριβώς;
«Θα σας διαβάσω ακριβώς τι προβλέπεται σε ΦΕΚ γιατί εντέχνως δημιουργούνται εντυπώσεις. Σας διαβάζω όπως ακριβώς είναι, παράγραφος 6, άρθρο 30, νόμος 2160/93 ως εξής: «απαγορεύεται ο ελλιμενισμός σκαφών αναψυχής σε αλιευτικούς λιμένες ή καταφύγια εφόσον σε απόσταση μικρότερη των 5 ναυτικών μιλίων λειτουργεί χωροθετημένος και αδειοδοτημένος τουριστικός λιμένας σκαφών αναψυχής». Εσείς καταλαβαίνετε ότι απαγορεύεται να δένουν στην πρόσοψη εκεί στην παραλία σκάφη; Μιλάει για αλιευτικό καταφύγιο, δηλαδή στο αλιευτικό καταφύγιο να μην μπει ερασιτεχνικό σκάφος αναψυχής εάν υπάρχει μαρίνα. Δηλαδή ο ισχυρισμός αυτός με τα 5 μίλια όντως χρησιμοποιείται αλλά σας διάβασα το ΦΕΚ, δεν μπορούμε να το αλλάξουμε ή ο καθένας να λέει ό,τι θέλει. Πέντε ναυτικά μίλια από τη Μαρίνα όταν είναι σε αλιευτικό καταφύγιο. Εδώ εμείς δεν έχουμε τέτοια περίπτωση, το αλιευτικό καταφύγιο έχει μόνο αλιευτικά. Προφανώς το Λιμενικό Ταμείο μπορεί να το χρησιμοποιεί για προσδέσεις σκαφών».
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Δημήτρης Πάτσης, Παναγιώτης Τσόγκας