Μεταξύ άλλων στην agenda της συζήτησης περιλήφθηκε και το θέμα της δημιουργίας Μητροπολιτικού Υδατοδρομίου στο λιμάνι της Πρέβεζας, εξέλιξη για την οποία είχαμε αναφερθεί σε παλαιότερο ρεπορτάζ μας (δείτε ΕΔΩ).
Είναι ξεκάθαρο πλέον ότι από τους εκπροσώπους της εταιρείας, οι οποίοι είναι υπεύθυνοι για το σχεδιασμό υδατοδρομίων σε όλη την Ελλάδα και ειδικότερα στη Δυτική Ελλάδα, έχει επιλεγεί η Πρέβεζα για μία σειρά από λόγους, κυρίως όμως λόγω του γεωγραφικού της πλεονεκτήματος, που την καθιστούν υποψήφια για να φιλοξενήσει το Μητροπολιτικό Υδατοδρόμιο στην Ήπειρο.
Απομένει φυσικά να υπάρξουν και πολιτικές αποφάσεις.
Δε χρειάζεται να επεκταθούμε στις αναπτυξιακές δυνατότητες που προσφέρει μία τέτοια εξέλιξη για την περιοχή μας, καθώς γίνεται εύκολα αντιληπτό το μέγεθος της ωφέλειας συνολικά για την τοπική κοινωνία.
Υπάρχουν όμως και καθυστερήσεις σε ό,τι αφορά τη διαδικασία αδειοδότησης για τη λειτουργία του υδατοδρομίου στην Πρέβεζα, καθώς το νέο νομοθετικό πλαίσιο που ψηφίστηκε πρόσφατα είναι πολύ αυστηρό (δείτε ΕΔΩ αναλυτικά). Θα απαιτηθεί επομένως εκτός απροόπτου και μία μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων από το ΔΛΤ Πρέβεζας.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, που “ξεκλείδωσε” και με τις απαραίτητες δικλείδες ασφαλείας, πολιτικά, το ζήτημα των υδατοδρομίων, σε αναπτυξιακό συνέδριο που έγινε στη Δυτική Ελλάδα είχε πει: (πηγή: ΒΗΜΑ): “ Όπως γνωρίζετε, πριν λίγο καιρό ψηφίσαμε το νομοσχέδιο, τις επόμενες μέρες θα δώσουμε για διαβούλευση το Στρατηγικό Σχέδιο για τα υδρατοδρόμια όλης της χώρας. Θεωρώ, ότι τα Επτάνησα και η Δυτική Ελλάδα είναι προνομιακή περιοχή για υδατοδρόμια και πιστεύω ότι είναι τόσο πολλά τα πλεονεκτήματα που θα δώσει, θα ανεβάσει τόσο πολύ τη φέρουσα ικανότητα των κορεσμένων τουριστικά περιοχών, που θα δώσει ζωή σε περιοχές που δεν το περιμένουν”, ενώ σημαντικός είναι και ο ρόλος του Ακτίου, όπως αναφέρει και η εφημερίδα:
“Στη στρατηγική που αναπτύσσεται, πάντως, η δυναμική των αεροδρομίων δεν είναι ξεκομμένη από τα υδατοδρόμια. Παρά το γεγονός ότι πολλοί τα θεωρούν ανταγωνιστικά, η διεθνής εμπειρία δείχνει ότι μπορούν να δρουν συμπληρωματικά, ενισχύοντας μάλιστα την κίνηση των μικρών περιφερειακών αεροδρομίων.
Για παράδειγμα, το δίκτυο του Ιονίου μπορεί να αναβαθμίσει και τον ρόλο του αεροδρομίου του Ακτίου. Οπως επεσήμανε μιλώντας σε συνέδριο στην Αιτωλοακαρνανία ο υπουργός κ. Σπίρτζης, «το Ακτιο μέσω των υδατοδρομίων θα μπορεί να μεταφέρει επισκέπτες σε απομακρυσμένες περιοχές που δεν έχουν τουρισμό, ανεβάζοντας την ποιότητα του τουριστικού προϊόντος κάθε περιοχής, κυρίως της Δυτικής Ελλάδος. Και βέβαια να αποκαταστήσει τις μεταφορικές συνδέσεις της ηπειρωτικής χώρας με νησιά που δεν έχουν αεροδρόμιο».
Μετά την πολυαναμενόμενη ψήφιση του νομοσχεδίου για την ανάπτυξη αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών, αναμένεται πριν από τα Χριστούγεννα η δημοσιοποίηση του στρατηγικού σχεδίου για τα υδατοδρόμια. Μια χαρτογράφηση των αδειοδοτημένων και υπό αδειοδότηση υδατοδρομίων καθώς και όσων κριθεί ότι είναι απαραίτητο να λειτουργήσουν, αν και δεν συγκεντρώνουν εμπορικό ενδιαφέρον, όπως σε ακριτικά νησιά.
Η αλυσιδωτή λειτουργία, πτήσεις δηλαδή με ενδιάμεσες στάσεις, θεωρείται ότι μπορεί να εξασφαλίσει ένα επίπεδο βιωσιμότητας. Χαρακτηριστικό είναι ότι ένα 19θέσιο υδροπλάνο χρειάζεται 12 επιβάτες/πτήση για να είναι βιώσιμο”.
Αντιλαμβάνεται κάποιος πως μέσω του Ακτίου η Πρέβεζα με το Μητροπολιτικό Υδατοδρόμιο μπορεί να μετατραπεί σε έναν συγκοινωνιακό κόμβο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Απομένει ωστόσο να ληφθούν και οι απαραίτητες πολιτικές αποφάσεις και στην Ήπειρο, καθώς για παράδειγμα η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων έχει φροντίσει για τη χρηματοδότηση και την κατασκευή υδατοδρομίων σε Λευκάδα, Μεγανήσι, Κεφαλονιά και Ιθάκη, από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους,(ΚΑΠ – ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ). Ειδικότερα , η χρηματοδότηση της ΠΙΝ αυξάνεται από τα 1.386.870 ευρώ του αρχικού προϋπολογισμού, σε 3.920.000 ευρώ συνολικά. Συγκεκριμένα για την κατασκευή των υδατοδρόμιων, σε Λευκάδα και Μεγανήσι, η ΠΙΝ θα χρηματοδοτήσει τα έργα με το ποσό των 280.000 ευρώ, ενώ αντιστοίχως με το ίδιο ποσό (280.000 ευρώ), θα χρηματοδοτηθεί από την ΠΙΝ και η κατασκευή των υδατοδρομίων της Κεφαλονιάς και της Ιθάκης.