Το περιβόητο πολιτιστικό σωματείο του Σταύρου Μπένου είναι προνομιακός συνεργάτης της Περιφέρειας Ηπείρου στο σχεδιασμό και την υλοποίηση της Πολιτιστικής Διαδρομής στα Αρχαία Θέατρα της Ηπείρου, που μέσω του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος (Π.Ε.Π.) Ηπείρου 2014 – 2020 υλοποιείται με χρηματοδότηση ύψους 37 εκ. ευρώ.
Η συνεργασία όμως αυτή εξελίσσεται ραγδαία. Το ίδιο το “ΔΙΑΖΩΜΑ” σε ανακοίνωσή του αναφέρει:
“Το «ΔΙΑΖΩΜΑ», μετά από την πολύ τιμητική πρόσκληση της Περιφέρειας Ηπείρου και της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης του Προγράμματος Ήπειρος 2021-2027 θα συμμετέχει στην ειδική ομάδα για τον συντονισμό των Στρατηγικών Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης (Ο.Χ.Ε.) του Προγράμματος Ήπειρος 2021-2027.
Στη συγκεκριμένη ομάδα, πέρα από στελέχη της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης του Προγράμματος και του Σωματείου «ΔΙΑΖΩΜΑ» θα συμμετέχουν και μέλη από την περιφέρεια Ηπείρου, όπως επίσης και εκπρόσωποι των Δήμων Ιωαννίνων, Άρτας, Πρεβέζης και Ηγουμενίτσας.
Το «ΔΙΑΖΩΜΑ» ευελπιστεί να συνεισφέρει στο μέγιστο μέσα από την Τεχνογνωσία που έχει αποκομίσει όλα αυτά τα χρόνια, σχεδιάζοντας Ολιστικά Προγράμματα Πολιτιστικού Τουρισμού σε συνεργασία με Υπουργεία, Περιφέρειες και Δήμους”.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων έχει αντιταχθεί εδώ και χρόνια σε αυτού του είδους την προνομιακή αντιμετώπιση του σωματείου “ΔΙΑΖΩΜΑ” και την εμπλοκή του στις διαδικασίες αξιοποίησης των ευρωπαϊκών κονδυλίων, μέσω της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Ο Σύλλογος είχε αναφέρει μάλιστα καυστικά μεταξύ άλλων σε ανακοίνωσή του το 2018:
“... Το πρόγραμμα-πιλότος ήταν η «Πολιτιστική Διαδρομή αρχαίων θεάτρου της Ηπείρου». Εκεί συνέβη το πρώτο πείραμα και άνοιξαν διάπλατα οι πύλες για τον δρόμο προς τα συγχρηματοδοτούμενα από την Ευρωπαϊκή Ένωση προγράμματα, με το άλλοθι ότι δεν υπήρχαν άλλες ώριμες μελέτες. Η Περιφέρεια Ηπείρου «τσιμέντωσε» και «κλείδωσε» την περίφημη «Διαδρομή» στο ΕΣΠΑ 2014-2020, χωρίς να δεχτεί άλλες προτάσεις, ακόμα και για υποχρεώσεις από την προηγούμενη Προγραμματική Περίοδο, ή για σημαντικότατα μνημεία που κινδύνευαν, όπως το «Σπίτι του Δεσπότη» (Οικία Χουσεΐν Μπέη) στα Γιάννενα. Μα, θα πουν οι γνωρίζοντες, τελικά δόθηκαν εθνικοί πόροι της Περιφέρειας για το μνημείο αυτό. Ναι! Και κάπως έτσι η κεντρική προστασία των μνημείων, η ραχοκοκκαλιά για τη διάσωση των αρχαιοτήτων και σημαία μεγάλων αγώνων του κλάδου μας που πάλεψε για να μην υπαχθούν οι Εφορείες Αρχαιοτήτων στην περιφερειακή αυτοδιοίκηση, πέρασε αθόρυβα στους περιφερειάρχες.
Με τον ίδιο τρόπο, πατώντας στον οικονομικό στραγγαλισμό των Εφορειών Αρχαιοτήτων –και με την κατάλληλη προώθηση από τις πολιτικές ηγεσίες- το «ΔΙΑΖΩΜΑ» προσπάθησε να «πατήσει πόδι» σε έργα σε όλη την Ελλάδα, παρουσιάζοντας ως «επιτεύγματα» του «ΔΙΑΖΩΜΑΤΟΣ» έργα που σχεδιάστηκαν και προωθήθηκαν από τους αρχαιολόγους της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας.
... Ο Στ. Μπένος γυρίζει όλη την Ελλάδα ως σκιώδης υπουργός Πολιτισμού και «κλείνει» δουλειές. Γύρω του στρατιά εταιρειών ιδιωτών συμβούλων και «εθελοντών» μηχανικών. Βεβαίως το θέμα πια έχει ξεφύγει από τα αρχαία θέατρα. Όπως φαίνεται και στην ιστοσελίδα του «ΔΙΑΖΩΜΑΤΟΣ», σειρά έχουν το Αρχαιολογικό Πάρκο του Ασκληπιείου Επιδαύρου, η Πολιτιστική και Περιβαλλοντική Διαδρομή της Στερεάς Ελλάδας, η Βιώσιμη Αστική Ανάπτυξη του Δήμου Ηρακλείου Κρήτης, η Πολιτιστική Διαδρομή της νήσου Σαντορίνης, που περιλαμβάνουν από προϊστορικά μέχρι και νεώτερα μνημεία, με τελευταία την «Τριλογία της Αττικής»…πάντα με στόχο τη «μόχλευση» κοινοτικών πόρων από τα συγχρηματοδοτούμενα ευρωπαϊκά προγράμματα. Στα παραπάνω περιλαμβάνονται ακόμα και μνημεία που δεν έχουν προς το παρόν ανασκαφεί, όπως το αρχαίο θέατρο (;) της Αμφίπολης.
... είμαστε μπροστά στην εξής κατάσταση: ένα ιδιωτικό σωματείο, διαχειρίζεται τεράστια ποσά, εκτός δημόσιου λογιστικού, ΑΣΚΕΙ ΔΗΜΟΣΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ και αποφασίζει ποιοί χώροι και ποιά μνημεία θα χρηματοδοτηθούν και ποιά θα μένουν εκτός χρηματοδότησης”.